تهران- ایسکانیوز: در آستانه سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی نشست خبری وزیر آموزش و پرورش علی اصغر فانی با اصحاب رسانه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز فانی در این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از اصحاب رسانه سیاست های آموزش و پرورش گفت: ارتقای کیفیت آموزش و پرورش یکی از سیاست های دولت یازدهم است.

کاهش جمعیت دانش آموزان

فانی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون در آموزش و پرورش 19 میلیون دانش آموز داریم که جمعیت امروز دانش آموزان به نسبت اوج رشد دانش آموزی دو سوم شده که این نشان دهنده کاهش تعداد دانش آموزان است.

اجرای عملیاتی کردن بودجه در نیم درصد مدارس

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بودجه سال 93 که به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است گفت: ما بیش از 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخش آموزش و پرورش اتخاذ کرده ایم که به بخش اجرای سند تحول اختصاص داده شده است.

فانی تصریح کرد: سیاست دیگر عملیاتی کردن بودجه بود که از تکالیف برنامه پنجم است که امسال با اجازه مجلس شورای در نیم‌درصد از مدارس کشور این طرح انجام شده است که 600 مدرسه از بین 5700 مدرسه‌ای که در طرح تعالی است، انتخاب و اجرا می‌کنیم. وی ادامه داد:‌ نتیجه‌ ارزیابی‌ها در این خصوص مثبت بوده و در بودجه سال 94 نیز 5 درصد مدارس برای عملیاتی کردن بودجه‌ریزی در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم این درصد بودجه عملیاتی، در مجلس به تصویب برسد.

فانی در مورد بودجه آموزش و پرورش گفت: بودجه سال 94 نسبت به سال 93 در بخش اعتبارات هزینه‌ای 11.2 درصد رشد داشت. در حالیکه بودجه آموزش و پرورش 20.7 درصد رشد داشت.

وی افزود: در بحث تملک دارایی بودجه دولت 15.8 درصد رشد داشت در حالیکه بودجه آموزش و پرورش 25.3 درصد رشد داشت.

لایحه رتبه بندی معلمین تا آخر امسال تثبیت خواهد شد

او در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت آموزش و پرورش گفت: بخش ساماندهی  و بهسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد. حدود یک میلیون نفر همکاران فرهنگی داریم که  باید روی بهسازی آنها کار کنیم.

فانی افزود: لایحه رتبه بندی معلمین که در حال حاضر در کمیسیون آموزش مجلس دولت مطرح است و تا آخر امسال تثبیت خواهد شد یکی از اولویت‌های وزارت است.

وزیر آموزش و پرورش هدف از این دو لایحه را افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان دانست.

او در ادامه افزود: در سازمان هایی که نیروی انسانی این دو هدف را داشته باشند یقینا به اهداف خود خواهند رسید.

مطالبات فرهنگیان پرداخت خواهد شد

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش هم اکنون از سال‌های قبل بدهی‌هایی دارد و مطالبات فرهنگیان از 5 تا 6 سال گذشته انباشته شده است که امیدواریم بتوانیم تا آخر امسال آنها را پرداخت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سال گذشته برای پرداخت مطالبات فرهنگیان 112.5 درصد تخصیص گرفتیم یعنی 12.4 درصد بیشتر از کل اعتبارات توانستیم تخصیص بگیریم و امسال نیز تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های لازم تخصیص بیشتری را گرفته و بدهی سنوات گذشته به فرهنگیان را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: امروز نامه‌ای از سوی دولت برای پرداخت مطالبات فرهنگیان دریافت کردیم که رقم آن 500 میلیارد تومان است؛ اگر بخواهیم مطالبات فرهنگیان را حساب کنیم در بودجه 94 آموزش و پرورش مشکل خواهد داشت اما اگر بخشی از مطالبات را تا آخر اسفند تأمین کنیم فشار به ما برای سال آینده کمتر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در احکام و تبصره‌هایی که در بودجه سال 94 در مجلس در حال پیگیری است امیدواریم منابع خوبی علاوه بر بودجه مصوب سال 94 در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد تا بخشی از مشکلات را حل کنیم.

فانی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان با این 100 پردیس و شعبه ای که در سراسر کشور دارد برای به روز کردن اطلاعات آموزش و پرورش خود اقدامات لازم را انجام داده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص قانون خدمت متعهدین دانشگاه فرهنگیان افزود: این قانون به قوت خود باقی است و دانشجویان قدیم دانشگاه فرهنگیان می توانند از مواهب و قانون متعهد به خدمت استفاده کنند.

امکان بازنشستگی پیش از موعد برای فرهنگیان فراهم شد وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان یادآور شد: امسال بازنشستگی پیش از موعد را برای فرهنگیانی که مشکلات حاد داشته‌اند، فراهم کرده‌ایم و امیدواریم به درخواست فرهنگیان که معذورات خاصی دارند، پاسخ داده شده و بدون سنوات ارفاقی آن را اجرا کنیم.

مشکل رتبه عالی 376 هزار فرهنگی حل شد

فانی گفت: امسال 25 هزار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند و پیش‌بینی ما این است که بین 4 تا 5 هزار فرهنگی متقاضی بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم. وی با اشاره به مشکلی که برای تعدادی از شاغلین آموزش و پرورش در خصوص رتبه کاری به وجود آمده بود، افزود: 376 هزار و 172 همکار شاغل و بازنشسته ما مشکل رتبه عالی‌شان حل شده و در سازمان بازنشستگی و شاغلین، احکام‌شان صادر می‌شود. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تسهیلات رفاهی فرهنگیان افزود: خدماتی برای فرهنگیان مانند خانه معلم در فروشگاه فرهنگیان و درمانگاه داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم مجموع این خدمات با استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان یکپارچه‌سازی شود که تا چند وقت دیگر نهایی شده و اعلام می‌شود.

امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در مدارس

او همچنین در خصوص بازنشستگی همکاران فرهنگی گفت: در حد محدود با بازنشستگی پیش از موعد برای همکاران مشکل داشته ایم اما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و بازنشستگی بدون سنوات ارفاقی را خواهیم داشت.

او در ادامه در خصوص تسهیلاتی که برای فرهنگیان اختصاص داده است افزود: خدماتی برای فرهنگیان از جمله فروشگاه فرهنگیان، خانه معلم، درمانگاه های فرهنگیان را در برنامه ریزی داریم که با استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان برخی از برنامه ریزی های آنان نهایی می شود و بزودی به عموم اعلام خواهد شد.

فانی افزود: همکاران فرهنگی که بیماری صعب العلاج دارند برای درمان به شهرهایی که امکانات بالاتری دارند انتقال داده می شوند و اسکان هایی را برای آنان پیش بینی کرده ایم که اولین مرکز این اسکان در دهه فجر در مشهد افتتاح می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت:با پیگیری از طریق بانک ملی برای 240 هزار فرهنگی وام کم بهره با سقف 5 میلیون تومان با 200 میلیون اعتبار نزد بانک برای آنان پیش بینی شده.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول نظام آموزش کشور گفت: سند تحول نظام آموزش کشور و نقشه آن مبنای برنامه آموزش و پرورش درباره توسعه آموزش کشور در آینده خواهد بود. در دولت یازدهم سیاست ما ایجاد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بوده که آرامش را در مدارس به ارمغان آورده است.
کد خبر: 211256

وب گردی

وب گردی