تهران-ایسکانیوز:  اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی، در اولین مرحله از سفر خود نخستین باند پروازی تمام بتنی کشور در فرودگاه تبریز را مورد بهره برداری قرار داد. 

این پروژه با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال و از سیستم روشنایی cat2 اجرا شده است. 

پروژه بازسازی باند اصلی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز برای اولین بار بصورت بتنی و با استفاده از روش دال بتنی ساده توسط دستگاه فنیشر بتنی به عرض 15 متر طراحی و اجرا گردیده است که قابلیت پذیرش پروازهای پهن پیکر تا رده B747 را خواهد داشت. 

زیرسازی لایه های زیرین با استفاده از مصالح تراشه آسفالت و بصورت بازیافت مصالح آسفالتی و تثبیت با سیمان اجرا شده که سهم بسزایی در حفظ محیط زیست و اقتصادی بودن طرح داشته است. 

بتن ریزی باند به مقدار 100 هزار مترمکعب، کابل گذاری روشنایی باند جمعاً 180 کیلومتر طول، نصب رینگ، کانکشن، کانکتور وچراغهای مخصوص لبه باند از جمله عملیات انجام شده برای اجرای این پروژه است.

افتتاح خط تولید اتوبوس های شهری بی. آر .تی

معاون اول رییس جمهور خط تولید کارخانه اتوبوس‌های شهری بی آر تی را در استان آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار داد.

جهانگیری در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن افتتاح این پروژه، به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخشهای مختلف این خط تولید بازدید کرد و از میزان ظرفیت تولید سالانه این کارخانه مطلع شد. 

این کارخانه انواع اتوبوس دوکابین و تک کابین، مینی بوس و ون را  تولید می کند. مساحت این کارخانه 5000 متر مربع است و برای راه اندازی آن جمعا 1100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

میزان اشتغال زایی این کارخانه با ظرفیت فعلی 150 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم است و چنانچه این کارخانه با ظرفیت اسمی فعال شود برای 1000 نفر بصورت مستقیم و 3000 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد. 

لازم به ذکر است ظرفیت تولید اتوبوس دو کابین و تک کابین توسط این کارخانه با ظرفیت اسمی آن 1500 دستگاه در سال می باشد. ظرفیت تولید مینی‌بوس و ون نیز 1650 دستگاه در سال پیش‌بینی گردیده است.

افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون 

جهانگیری همچنین در این سفر با حضور در شهرستان ورزقان، کارخانه فاز دوم تغلیظ مس سونگون را افتتاح و از بخشهای مختلف آن بازدید کرد.

پروژه احداث کارخانه فاز دوم توسعه تغلیظ سونگون با هدف تولید سالانه 150 هزار تن کنسانتره، 25 درصد براساس خاک ورودی به میزان 7 میلیون تن در سال در محل مجتمع مس سونگون با گستره ای به طول 1.5 کیلومتر احداث گردیده است. 

این کارخانه با ظرفیت سالیانه 7 میلیون تن خوراک با عیار 66 درصد مس، 150 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26 درصد تولید خواهد کرد. 

مجتمع مس سونگون در شمال غرب ایران و ناحیه کوهستانی، مرتفع و با تنوع زیستی عالی در آذربایجان شرقی واقع شده است. این مجتمع در 100 کیلومتری شمال شرقی تبریز و 25 کیلومتری شهرستان ورزقان و در همسایگی جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه بخش خصوصی ایران واقعاً تواناست و باید باورشان کنیم گفت: تحقیر بخش خصوصی یعنی تقویت کردن شرکتهای خارجی و در مقابل تقویت بخش خصوصی کشور یعنی تقویت اشتغال، تولید، اقتصاد و اقتدار ایران و تحقیر بخش خصوصی یعنی تقویت کردن شرکتهای خارجی و در مقابل تقویت بخش خصوصی کشور یعنی تقویت اشتغال، تولید، اقتصاد و اقتدار ایران.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایران کشوری است که از امتیازات ویژه ای هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ منابع طبیعی برخوردار است، اظهار داشت: در کنار این مزایا، نیروی انسانی و تجربه صنعتی ایران موضوعی است که نباید از آن غافل شویم و این که امروز شاهد تولید اتوبوس هستیم مایه‌ی خرسندی است و با توانمندی امروز ایران در بخش صنعت، بسیاری از رشته‌های صنعتی و از جمله تولید اتوبوس می تواند در کشور فعال شود اما متاسفانه تاکنون آنطور که باید به صنعت خودروسازی کشور توجه نشده که البته یکی از موانع پیش روی آن محدودیتهای خارجی است.

جهانگیری با قدردانی از تلاشهای دست اندرکاران وزارت صنعت خاطرنشان کرد: در سال 57 حدود 50 الی 60 هزار مونتاژ کامل خودرو در کشور صورت می گرفت که این رقم در دوران دفاع مقدس به 12 هزار دستگاه رسید و در یکسال اخیر با تلاش و همت وزارت صنعت، گفته می‌شود که در 10 ماهه سال 93 بیش از 70 درصد میزان تولید نسبت به 10 ماهه سال گذشته رشد داشته و این پیشرفت به این معناست که صنعت کشور از پتانسیل و ظرفیت خوبی برای توسعه برخوردار است و اگر مردم در این زمینه آگاهی پیدا کنند و بدانند که این تلاشها منجر به رشد صنعت کشور می شود بیش از پیش دولت را حمایت خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از استانهایی است که صنعت آن بوسیله بخش خصوصی شکل گرفته است، گفت: برخی شهرها همانند تبریز و مشهد از نظر حضور بخش خصوصی دارای ظرفیت‌های ویژه ای هستند و می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتتاح خط تولید اتوبوس های شهری تبریز گفت: امیدوارم وزارت صنعت و معدن با ارایه تسهیلات به خریداران این اتوبوسها ،زمینه اتصال چرخه تولید و مصرف در این رشته صنعتی را فراهم نماید.



 
کد خبر: 213784

وب گردی

وب گردی