تهران –ایسکانیوز:زنبورها به عنوان یکی از حشرات گرده افشان نقش مهمی در زنجیره غذایی بشر,حیات وحش و حفظ محیط زیست طبیعی وانسانی دارند.
احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست ایسکانیوز گفت: در سالهای اخیر به دلیل افزایش جهانی مصرف سموم در محصولات باغی و کشاورزی آسیب جدی به حیات وحش وارد شده است .زنبور عسل نیز از این قائده مستثنی نیست.
او افزود: در کشور ما نیز به دلیل افزایش استفاده بی رویه از سموم درباغات و مزارع کشاورزی بسیاری از گونه های حیات وحش در معرض تهدید هستند وزنبور عسل هم به عنوان یکی از حشرات گرده افشان که نقش اساسی و مهمی درزنجیره غذایی بشروحفظ محیط زیست دارد,در معرض خطر است.
او با بیان اینکه هدف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ این گونه ارزشمند حیات وحش است, ادامه داد: سازمان محیط زیست در تلاش است تا توجه مسئولین را به این موضوع مهم جلب کرده و درباره مصرف بی رویه سموم شیمیایی و اثرات سوء مصرف آن هشدارهای لازم را دهد و مانع از مصرف این ماده شیمیایی خطرناک در محصولات باغی و کشاورزی شود.
کیخا تصریح کرد: در مناطق تحت حفاظت محیط زیست با مشارکت جوامع محلی به دنبال گسترش فعالیتهایی در زمینه آگاهی رسانی درباره اثرات مخرب مصرف سموم شیمیایی در محیط زیست هستیم تا هم جوامع محلی منتفع شوند وهم محیط پیرامونی و این گونه حفظ شود.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: درچند ماه گذشته با اتحادیه های صنفی زنبور داران عسل کشور در دفترحیات وحش سازمان جلساتی را برگزار کردیم و قرار است اتحادیه زنبور داران درچارچوب یک برنامه دستورالعملی را تهیه کنند که هنوز نهایی نشده است.

 
کد خبر: 214135

وب گردی

وب گردی