تهران- ایسکانیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور کلی تجرد زنان در ایران افزایش یافته است که این امر به استقبال بسیاری از کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی تا حدودی از استخدام نیروی کار مجرد نشأت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز علی ربیعی در نشست امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به زنانه شدن محیط های کاری اظهار داشت: آیا شما محیط های کاری را مشاهده کرده اید که تقریباً همه افراد آن زن هستند؟ به ویژه در بخش خصوصی این محیط ها بیشتر قابل مشاهده است.

به خصوص ارائه خدمات در بخش خصوصی تحت سیطره زنان قرار گرفته است که در این زمینه این سوال مطرح می شود که آیا می توانیم شاهد حضور هر چه بیشتر زنان در حوزه های کاری باشیم، و در عین حال رویکرد محافظه کارانه گذشته به کار و اشتغال زنان را حفظ کنیم؟

وی در ادامه به پدیده افزایش زنان مجرد پرداخت و گفت: به طور کلی تجرد زنان در ایران افزایش یافته که در این راستا برخی استدلال می کنند که مشکلات ازدواج سبب این تغییر شده است. اما می خواهم شما را به این واقعیت ارجاع دهم که بسیاری از کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی از استخدام نیروی کار غیر مجرد استقبال نمی کنند مهمتر اینکه هر اقدامی که انجام می شود تا به نوعی از زنان حمایت شود باز کارفرماها اشتیاق کمتری برای استخدام زنان به خرج می دهند.

ربیعی در ادامه به سبک زندگی زنانه نیز اشاره کرد و افزود: زنان به عنصر تعیین کننده سبک زندگی تبدیل شده اند.

نوع مصرف، انگیزه های زندگی و الگوهای عمل خانواده و جامعه را زنان تا حد زیادی تعیین می کنند. همچنین الگوهای زیباشناختی و گرایش های زندگی تحت تأثیر زنان قرار گرفته است.

ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر مطالعات صورت گرفته از سویاین جانب در سال 91در مورد تعیین کنندگی و قدرت در خانواده در زمینه تعیین نام فرزندان و تعیین محل سکونت، خرید کالا، مدیریت هزینه و مواردی از این قبیل نیز از سوی زنان در خانواده صورت می گیرد یعنی از سبک زندگی زنان در خانواده متأثر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حضور اجتماعی زنان نیز اشاره کرد و افزود: اکثر حضار جلسات سازمان های داوطلبانه، خبرنگاران و سایر گروه های غیر دولتی را زنان تشکیل می دهند حتی در انجمن های علمی تعداد زیادی از حضار زنان هستند.

این حضور اجتماعی گسترده بی شک پیامدهایی برای خانواده، جمعیت و آگاهی اجتماعی دارد و حرف من این است که هیچ بخشی از جامعه و سیاست گذاران تلاش نکنند واقعیت اجتماعی زن در جامعه امروزه ایران را نادیده بگیرند.

در ضمن هر گونه سیاست گذاری درباره زنان باید معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت، گرایش ها و تحولات اجتماعی حوزه زنان باشد.

وی به آسیب های اجتماعی زنان نیز اشاره کرد و افزود: من قصد ندارم از فرضیه زنانه شدن آسیب های اجتماعی دفاع کنم ولی از کنار این واقعیت نمی توانم براحتی بگذرم که آسیب های اجتماعی زنان نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

اعتیاد، حضور در باندهای جرائم سازمان یافته و جرایم اخلاقی و جنسی در حوزه زنان گسترش یافته است.

وزیر کار، تضادهای روابط کار را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: در عرصه روابط کار زنان یک طرف منازعات با کارفرما و اعتراض به شرایط موجود کار هستند.

اسنخدام با حقوق های زیر حد قانون کار و رعایت نشدن حقوق کار از جمله مسایل این عرصه است.

ربیعی درباره بهداشت و سلامت زنان نیز گفت: نمی توانیم از کنار این واقعیت که برخی بیماری های مزمن در زنان نظیر پوکی استخوان بیشتر است یا زنان دسترسی کمتری به فضاهای ورزشی دارند و در نتیجه بیشتر در معرض برخی بیماری ها قرار می گیرند بگذریم که همه اینها نشان می دهد که زنان در ابعاد مختلف به واقعیت اجتماعی غیر قابل انکاری بدل شده اند.

ربیعی تصریح کرد: باید در برنامه ششم توسعه دو مقوله واقعیت اجتماعی زن و سیاست گذاری حساس به جنسیت لحاظ شود چرا که وقتی شرایط خاص زنان در محیط کار ایران را لحاظ نکرده و سیاست گذاری کنیم در نهایت هم سیاست گذار شکست می خورد و هم وضعیت زنان بدتر می شود.

وی در پایان به بیان مواردی که می تواند جهت دهنده حوزه سیاست گذاری معطوف به جنسیت و زمینه ساز توسعه توانمندی های زنان باشد اشاره کرد و گفت: این موارد جهت دهنده شامل ارائه راهکارهای استفاده از فرصت های قانونی، اعتباری و مالی به منظور توسعه و ساماندهی فعالیت های زنان در حوزه های تعاون و مشاغل خانگی با رویکرد اشتغالزایی، کارآفرینی و بهبود معیشت و رفاه بانوان، مطالعه و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت رفاهی زنان، مطالعه و ارائه راهکارهای ارتقای عدالت جنسیتی، تلاش در جهت اصلاح سیاست های جنسیتی نظام بیمه، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت زنان در محیط کار، تلاش در جهت توانمندسازی و ارتقای اثربخشی سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه امور زنان است.
کد خبر: 214423

وب گردی

وب گردی