تهران-ایسکانیوز: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با همکاری و تعامل وزارت بهداشت در تلاش هستیم بیمارستان جامع تخصصی شامل انواع تجهیزات پرتو درمانی را ایجاد کنیم با ایجاد این مجموعه خدمات مناسبت تری به بیماران ارایه می شود تا شرایط برای آرامش آنان فراهم شود.

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در رونمایی از سانتر یفوژ توبولار درانستیتور پاستور با بیان اینکه جوانان متخصص و غیور این مجموعه شعار ما می توانیم را تحقق بخشیدند، اظهار داشت:  با حمایت ها وپشتیبانی های مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی به جایگاه رفیع دست یافته است.

صالحی ادامه داد: به پیشرفت های هسته ای بزرگی دست یافته ایم که دشمنان ما هم اذعان دارند که ما در جایگاه رفیعی قرار داریم و این امر موجب اقتدار وافتخار نظام است، با دستور رئیس جمهوری پیرامون معرفی دستاوردهای پژوهشگران این حوزه در تلاش هستیم  تا دستور این کار بزرگ صورت گیرد تا مردم احساس نزدیکی بیشتری با این مجموعه کنند.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با همکاری و تعامل وزارت بهداشت در تلاش هستیم بیمارستان جامع تخصصی شامل انواع تجهیزات پرتو درمانی را ایجاد کنیم با ایجاد این مجموعه خدمات مناسبت تری به بیماران ارایه می شود تا شرایط برای آرامش آنان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: دو شرکت دانش بنیان دراین مجموعه ایجاد شده و درحال ایجاد سه شرکت دانش بنیان دیگر هستیم. استقلال کشور وعدم تصمیم گیری دیگران برای ما از بزرگ ترین دستاوردهای نظام اسلامی است.

صالحی همچنین در جمع خبرنگاران درباره رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای اظهار داشت: امروز دو سانتریفیوژ جدید رونمایی شد. هر مرکز به 10 تا 12 سانتریفیوژ نیاز دارد. در مجموع نیاز ما به 100 سانتریفیوژ است البته این سانتریفیوژها به طور دائم نیازمند ارتقا هستند. نسل بعدی این سانتریفیوژها باید با یخچال همراه باشد. همچنین اکنون در این سانتریفیوژها از پچ استفاده شده که در نسل بعدی باید پیوسته باشد. دور سانتریفیوژهای نسل بعدی نیز باید 80 تا 100 هزار باشد که البته اکنون این سانتریفیوژها در مرحله طراحی قرار دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این سانتریفیوژها حلقه اصلی تولید واکسن و داروهای نوترکیب هستند. جمهوری اسلامی ایران اکنون در موقعیتی است که هر آنچه را اراده کند می‌تواند در این بخش محقق کند. ملتی که بخواهد عزیز و قدرتمند باشد باید در عرصه‌های بین‌المللی و علمی قدم‌های بلند بردارد.

صالحی همچنین به همکاری سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت اشاره کرد و در این باره افزود: در حال حاضر در زمینه غنی‌سازی از سانتریفیوژهای 60 هزار دور در دقیقه استفاده می‌شود. سانتریفیوژهایی که امروز جهت تولید واکسن و داروهای نوترکیب رونمایی شدند 17 هزار دور در دقیقه هستند که در نسل بعدی به 80 تا 100 هزار دور در دقیقه خواهند رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شایعاتی مبنی بر ذرات اورانیوم در ریزگردهای اهواز  هم تصریح کرد: بررسی‌های سازمان انرژی اتمی تاکنون به چنین چیزی نرسیده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چقدر به شما کمک کرده تا به اهداف‌تان برسید؟ خاطرنشان کرد: قطعا کسی از تحریم استقبال نمی‌کند اما تحریم کمک کرد تا روی پای خودمان بایستیم. احتیاج مادر اختراع است. وقتی مورد تحریم قرار گرفتیم و البته احتیاج هم داشتیم چاره‌ای جز آنچه آستین‌ها را بالا بزنیم نداشتیم. کما اینکه در غنی‌سازی 20 درصدی اوج اراده ملی ما تحقق یافت. ما می‌خواستیم 20 درصد را از خارج بخریم، ما قصد تولید داخلی 20 درصد را نداشتیم و لذا نامه نوشتیم که 20 درصد را از خارج بخریم اما از آنجا که این بار با شرط و شروطی با ما روبرو شدند که این شرط و شروط‌ها منافع ملی و حاکمیت ملی را زیر سوال می‌برد خود مجبور شدیم وارد این عرصه شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره افزود: در این راستا توانستیم صفحات سوختی که بنا بود آنها با شرط و شروطی طی دو سال و نیم به ما بدهند ما از صفر شروع کردیم و طی دو سال این صفحات سوخت را ساختیم. راکتور تهران نیز اکنون با این صفحات کار می‌کند.

در نهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی ،سانتریفیوژ توبولار برای تولید داروهای نوترکیب و انواع واکسن در محل انستیتو پاستور ایران رونمایی شد.

مراسم رونمایی از سانتریفیوژ توبولار همزمان با نهمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انررژی اتمی ایران، حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

سانتریفیوژ توبولار از جمله تجهیزاتی است که جهت جداسازی فاز مایع (محلول) از فاز جامد همراه آن استفاده می شود.

این نوع سانتریفیوژ موارد استفاده گسترده ای در صنایع دارویی و غذایی دارد و برای تولید صنعتی محصولات بیوتکنولوژی شامل داروهای نوترکیب و انواع واکسن به کار می رود.

این سانتریفیوژ در مراحل خالص سازی اولیه پروتئین های نوترکیب با خاصیت دارویی به عنوان مثال - در هاروست بایومس تخمیر داروهایی چون استرپتوکیناز و اینترفرون و در مرحله ترسیب اسیدی در تولید واکسین هپاتیت ب - کاربرد ویژه دارد.

برخی از انواع سانتریفیوژ جهت جداسازی ترکیبات خونی و برخی از آنها نیز در فاز گاز جهت جداسازی ایزوتوپ ها به کار می روند.
کد خبر: 217363

وب گردی

وب گردی