images


تهران-ایسکانیوز: تبدیل انرژی از زباله به عنوان نتیجه پیل های سوختی زیست  توده ای مطرح است.فناوری پیل سوختی با استفاده از بیوگازهای حاصل از زباله ها سوخت پاک تولید می کند.

download (2)


  به تازگی در جهان درباره طرح های تبدیل و استفاده از گاز حاصل از مراکز دفن زباله (LFG) موج جدیدی ایجاد شده است.گاز متان که حدود ۵۵درصد از LFG را تشکیل می دهد، یکی از گازهای گلخانه ای است که از لحاظ پتانسیل ایجاد پدیده گلخانه ای معادل CO۲است. این ماده علاوه بر آنکه قابل انفجار است، در صورت عدم کنترل صحیح، می تواند باعث آلودگی آب های زیرزمینی نیز شود. سالتانه از هر تن زباله شهری خام بین ۵ تا ۲۰ مترمکعب گاز قابل بازیافت خواهد بود و افزایش این مقدار با طراحی و مدیریت درست محل دفن امکان پذیر است. همچنین  غلظت گاز متان در اتمسفر سالانه ۶/۰درصد افزایش می یابد، در حالی که غلظت دیگر گاز گلخانه ای، یعنی دی اکسید کربن در اتمسفر سالانه فقط ۴/۰درصد افزایش می یابد.

images (1)


 کنترل گاز LFG از دیدگاه محیط زیستی ضروری است. این گاز به خاطر داشتن مقدار قابل توجهی متان می تواند به عنوان یک سوخت مورد استفاده قرار گیرد. طبق آمار موجود در جهان بیش از ۳۰۰ مرکز دفن زباله وجود دارد که از گاز تولیدشده در آنها برای تولید انرژی و برق استفاده می شود. 

70 درصد زباله های تولید شده  در کل کشور زباله های تر هستند که با انرژی کمی درزباله سوزها سوخته می شوند.چند سالی است که درکشور از زباله های تر برای تهیه کمپوست استفاده می شود.از این زباله های گیاهی و کمپوستها به دلیل تولید گاز متان می توان هیدروژن تهیه کرد که در پیل سوختی قابل استفاده است.

images (2)


چشم انداز مدیریت زباله در کشورهای  مختلف دنیا متفاوت است.در ایالات متحده آمریکا زباله ها در هر ایالت توسط خود ایالت مدیریت شده در حالیکه در اروپا یک بازار کلی است.آیین نامه ها نیز در هر کشور متفاوت است.

انگلستان در زمینه استفاده از فناوری پیل سوختی و کاربرد آن در تبدیل زباله به سوخت پاک پتانسیل خوبی را به وجود آورده است.کره جنوبی نیز ازدیگر کشورهایی است که در کاربرد فناوری پیل های سوختی رشد قابل توجه ای داشته است . این کشور دارای یک صنعت شیمیایی پیشرفته و تولید کننده عمده هیدروژن است.

گفتنی است هیدروژن فراوان ترین عنصر بر روی کره زمین است که می توان به روشهای مختلفی آنرا تولید کرد.

 

 
کد خبر: 219181

وب گردی

وب گردی