تهران _ایسکانیوز: رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان،گفت: علت کمبود پرتقال در میدان میوه و تره بار  ، خرید این محصول توسط  دلالان و محتکران  است.حسین مهاجران،درتشریح دلیل اصلی گرانی سیب،پرتقال و موز  به ایسکانیوز،گفت: درحال حاضر فقط پرتقال و موز در میادین میوه و تره بار تهران گران شده و افزایش قیمتی درخصوص سیب وجود ندارد.

کاهش 80 درصدی تولیدپرتقال شمال

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان،با اشاره به کاهش تولید پرتقال درسال جاری،تصریح کرد: امسال تولیدپرتقال نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش بیماری سرماخوردگی و بارش برف سنگین پارسال با کاهش 80 درصدی مواجه شده است.

وی،با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی بارها به کافی بودن تولید پرتقال برای تامین بازار شب عید و تعادل پایدار بین حجم عرضه و تقاضای این میوه تاکید کرده است، ادامه داد: شرق استان مازندران تامین کننده میوه شب عیداست، به طوری که امسال تولید پرتقال از سمت ساری به بهشهر مطلوب اما از سمت ساری به چابکسر بسیار نامطلوب بوده است به گونه ای که فقط 15 تا 20 درصد پرتقال از درختان چابکسر جمع آوری شده است.

کاهش حجم تقاضای پرتقال جنوب درآستانه شب عید

رییس اتحادیه میوه وسبزی فروشان، درپاسخ به این سوال که با توجه به کاهش 80 درصدی تولید پرتقال شمال، آیا میزان تولید پرتقال جنوب تامین کننده بازار شب عید نیست؟ تصریح کرد: پرتقال جنوب فقط تا ماه بهمن پاسخگوی نیازمردم است به طوری که در آستانه شب عیدحجم تقاضای پرتقال جنوب کاهش و حجم تقاضای پرتقال شمال ازسوی مردم بسیار افزایش پیدا می کند.

وی،درخصوص ورود چند روز اخیر محتکران به بازار میوه شب عید،ادامه داد: برای تنظیم بازار میوه شب عید،انبارداران رامسری پرتقال را از کشاورزان خریداری کرده و این میوه را به صورت سنتی در انبارهای خود ذخیره سازی می کنند. رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان،با اشاره به اینکه دلالی فقط درمیادین میوه و تره بارصورت می گیرد، تصریح کرد: انبارداران رامسری پرتقال را برروی درختان گران خریداری کرده اند به همین دلیل دلالی و احتکار محصول گرانی که وارد میادین میوه و تره بارشده، بیشتر است.

واردات موز توسط 5 نفر

مهاجران،درخصوص دلیل گرانی موز،افزود: درفرآیند عرضه موز از سوی سردخانه ها گلوگاه وجود دارد به طوری که فروش هرکیلوگرم موز کمتر از 3000تومان برای واردکنندگان به صرفه نبود به همین دلیل درحال حاضر هرکیلوگرم موز بیش از 5000 تومان توسط واردکنندگان به فروش می رسد. رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان، با اشاره به اینکه واردات موز ازکشور ترکیه توسط پنج نفر صورت می گیرد،گفت: به‌دلیل ایجاد گلوگاه برای عرضه موز توسط سردخانه‌داران،موز به اندازه مصرف از سردخانه خارج، وارد سالن رنگ‌آمیزی و سپس وارد میادین میوه وتره بار مرکزی می شود به همین دلیل دلال بازی و احتکاردر فرآیند عرضه و قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار وجود ندارد.

کاهش خریدمیوه تنها راه کوتاه شدن دست دلالان

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان،در پاسخ به این سوال که آیا افزایش بی رویه قیمت پرتقال در ایام شب عید ادامه خواهد داشت؟ به ایسکانیوز، گفت: نمی توان قیمت هرکیلوگرم پرتقال را برای شب عید پیش بینی کرد به طوری که با توجه به کمبود پرتقال در میادین میوه و تره بار هرچقدر حجم تقاضای این محصول افزایش پیداکند بی شک قیمت آن نیز گران ترخواهد شد. مهاجران،افزود: مردم باید با کاهش تقاضای خریدمیوه خود  تنظیم بازار میوه شب عید را دست گیرند. رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان،گفت: از مردم درخواست دارم که مانند شب یلدا که از صیفی جات استقبال نکردند و به دلیل کاهش حجم تقاضا قیمت این اقلام در بازار مناسب ماند، برای ایام شب عید هم این رویه را در پیش بگیرند تا باعث کوتاه شدن دست دلالان و ثبات قیمت میوه به ویژه پرتقال دربازار شوند.

 
کد خبر: 219566

وب گردی

وب گردی