تهران-ایسکانیوز: همه ما شاید ایده های نو و تازه ای در ذهن خود داشته باشیم اما عده ی کمی از ما بر تن این ایده ها جامه عمل می پوشانیم. اما شاید برای آنان که برخلاف همگان ایده های خود را به عمل تبدیل کرده اند حمایت های مادی و معنوی دلگرمی برای پیمودن ادامه راه باشد.لزوم توجه به مخترعین و حمایت از آنها می تواند راهگشایی باشد برای توسعه و پیشرفت سرزمینی که همه ما خواهان سعود آن به قله های علم و فناوری در جهان هستیم.

زاهد کمانگر مخترع جوانی است که برای تکمیل پروژه اش از حمایت های مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار شده است.

کمانگر جوان 25 ساله اهل کردستان است. او متولد 1368 و در دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کرد و در دانشگاه سراغ مکانیک رفت. این مخترع جوان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سنندج است.

کمانگیر رتبه یک المپیاد هندسه دانش آموزی بوده و  اکنون نیز مخترع بازوی رباتیک با پنج درجه آزادی با قابلیت کنترل با سیگنال های emgو eeg و همچنین مخترع کواد کوپتر با قابلیت کنترل با سیگنال های مغزی eeg  است.

تنها برای گرفتن مدرک درس نمی خوانم

آن طور که خود زاهد اشاره کرد: از کودکی علاقه بسیاری به ساخت وسایل اطراف خود داشته، شغل و حرفه پدرش نیز او را بیشتر به ساخت وسایل و کنکاش در آنها علاقه مند کرده است. پدرش مهندس برق بوده و راهنمایی های پدر و علاقه اش به درس فیزیک سبب می شود که در دانشگاه رشته مکانیک را انتخاب کند.

مخترع بازوی رباتیک گفت: اساتید خوبی که در دانشگاه داشتیم ما را ترغیب کردند که تنها برای گرفتن مدرک تحصیلی درس نخوانیم و خیلی از ایده ها و طرح هایی که در فکر و ذهن داریم به مرحله اجرا برسانیم.

 نبوغ یک ویژگی مروثی نیست بلکه ثمره پشتکار مداوم است

کمانگر با تأکید بر لزوم تلاش و پشتکار از سوی تمامی دانشجویان و دوستاران علم و فناوری بیان کرد: من استعداد کوچکی داشتم اما تلاش کردم. نبوغ یک ویژگی مروثی نیست بلکه ثمره پشتکار مداوم است. روزهای زیادی شاید به سختی گذشت تا این که توانستیم اولین اختراع خود را با عنوان بازوی رباتیک با با پنج درجه آزادی با قابلیت کنترل با سیگنال های emgو eeg را برای بار سوم در دنیا عرضه کنیم و در کشور به ثبت برسانیم.

او در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج در قالب خدمت سربازی مشغول به تکمیل پروژه ساخت کواد کوپتر با قابلیت کنترل با سیگنال های مغزی eeg  با سه تن دیگر از فارغ التحصیلان هوش مصنوعی و مهندسی پزشکی، مهندسی برق و اکترونیک است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد اعلام کرد: این پروژه تا چند ماه آینده به اتمام می رسد و برای بار اول در دنیا کواد کوپتری با استفاده از سیستم های مغزی و با 6 درجه آزادی و پایداری کامل به دنیا عرضه خواهد شد.

طراحی و ساخت کوادکوپتر با استفاده از هوش مصنوعی در جهان

زاهد کمانگر با اشاره به قابلیت های این کوادکوپتر بیان کرد: این کوادکوپتر با بهره گیری از هوش مصنوعی می تواند با هر تعداد انسان که به عنوان کاربر در این سیستم باشد هماهنگ شود و کار انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین افزود: این کوادکوپتر قابلیت نصب دوربین در زیر خود دارد که این دوربین نیز با استفاده از سیگنال های چشمی کنترل می شود و به عبارتی دیگر این دوربین آنچه را می بیند که چشم انسان می تواند بیند. این دوربین این قابلیت را دارد که انسان با چرخش چشم خود دوربین را به جهتی هدایت کند که چشم انسان آن را می بیند.

این مخترع کردستانی با کمک تیم تحقیقاتی خود به مدت 8 تا 9 ماه برای ساخت این کودکوپتر تلاش می کند و امیدوار است که در سال جدید بتواند از این کوادکوپتر رونمایی کند.

او در تشریح طرح جدید خود بیان کرد: کوادکوپتر نمونه ای از ربات های پرنده یا ربات های فضایی است که بحث کنترل آن بحث نوینی است که برای اولین بار در دنیا در کشور ما کنترل این ربات پرنده از طریق سیگنال های مغزی و با 6 درجه آزادی ساخته خواهد شد. در دسته ربات های تصویربردار نظامی و جاسوسی استفاده کرد چرا که قابلیت حک شدن سیگنال ها را ندارد چون به طور مستقیم از مغز انسان فرمان می پذیرد.

مخترع دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که علوم رباتیک در تمامی جوامع علمی در کشورهای مختلف در حال پیشرفت است و پرکاربردترین آنها ربات هایی هستند که مراکز تحقیقاتی و نظامی کاربرد دارند، اظهار داشت: من دانشجوی رشته مکانیک بودم و ساخت یک ربات جزو  زیر مجوعه های کاری ما در دانشگاه بود.

وی هدف از ساخت این کوادکوپتر را اینگونه عنوان کد:  ما می خواستیم بازویی را طراحی کنیم که تمام قابلیت ها و درجات آزادی دست انسان را داشته باشد و جایگزین انسان در این محیط ها باشد.

زاهد کمانگر در رابطه با تفاوت این کوادکوپتر با سایر کوادکوپترهای ساخته شده، بیان کرد: متدهای کنترلی مختلفی وجود دارد ولی این که ما بتوانیم با سیگنال هایی که از مغز می گیریم بتوانیم آن را کنترل کنیم مبحث جدیدی بود که بسیاری از دانشگاه ها روی آن کار می کردند.

وی در ادامه افزود: ما این پروژه را با استفاده از سیگنال های emgو eeg و بازخوردی که از سیگنال های مغزی خود می گرفتیم این سیستم را در 5 درجه آزادی و با دقت 1.8 درجه و بازده زمانی 50میلی ثانیه کنترل کردیم.

مخترع بازوی رباتیک در تشریح قابلیت های بازوی رباتیک گفت: ما توانستیم حرکاتی که مغز انسان به دست فرمان می دهد را به صورت فرمان های منطقی برای بازوی رباتیک تبدیل کنیم. به عبارت دیگر هر کاری که دست انسان می تواند انجام دهد این بازوی رباتیک نیز آن اعمال را تکرار می کند.

اختراع بازوی رباتیک برای بار سوم در جهان و خاورمیانه

مخترع دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: این اختراع برای سومین بار است که در کل دنیا صورت گرفته، در حقیقت ما بعد از کشورهای آمریکا و ژاپن که در دانشگاه های استنفورد، جوجیانتک، بریکلین و دانشگاه کیوتو روی آن کار کرده اند و نمونه های آن بر روی سایت این دانشگاه ها موجود است توانستیم این محصول را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: ما با استفاده از اطلاعاتی که از علم بیوتکنیکال ساینس به مدت 6 سال بدست آوردیم توانستیم این سیگنال ها را تطبیق دهیم و این سیستم را با در نظر گرفتن معایب سیستم های قبلی و رفع آنها یعنی درجه آزادی و بازده زمانی بالا ارائه کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی حامی مخترعان ایرانی 

مخترع کوادکوپتر با اشاره به حمایت های مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از مخترعان جوان و دانشجویان گفت: در یک الی دو سال اخیر بسیاری از سیاست گذاری ها در کشور تغییر کرده و ما امیدمان به افرادی است که در کشور تلاش می کنند و پشت جوانان را خالی نمی کنند.

فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر نگرش مسئولان دانشگاهی در حمایت از مخترعان در سال های اخیر بیان کرد: در سیستم های گذشته و در سال های اخیر دانشجویان و مخترعان از  حمایت مادی و معنوی بی بهره بودند اماالان با حمایت های دکتر میرزاده و آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر سیانی رئیس دانشگاه آزاد واحد سنندج باتدبیر و با منش و با تفکر بالا در راستای اهداف والای کشور حاضر هستند جوانان را یاری دهند و من نیز برای انجام این پروژه مبلغ قابل توجهی را برای تکمیل این پروژه تحقیقاتی دریافت کردم.

وی ضمن تشکر از حمایت های مالی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ما توانستیم با استفاده از حمایت های مالی دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تکمیل پروژه با همکاری دکتر کیانی کارگاه رباتیک نیز راه اندازی کنیم

 
کد خبر: 221530

وب گردی

وب گردی