تهران- ایسکانیوز: شهرها، نمادی از تاریخ و پیشینه ساکنان خود هستند بطور مثال، اصفهان پایتخت هنری است و هنر بی نظیر آن همیشه مثال زدنی بوده و است. مشهد و قم از شهرهای مذهبی ایران به شمار می آیند که بواسطه قرارگرفتن مزار و بارگاه دوتن از معصومان ارزش ویژه ای پیدا کرده اند. یراز و بزرگان ادبیات آن به شهر جلوه ی هنری و ادبیاتی خاصی داده اند تا آن جا که از سایر کشورهای دنیا هر ساله برای بازدید از این شهر و دیگر شهر های بی بدیل ایران تعداد زیادی توریست به ایران می ایند.

شهرهای ایران و بافت فلسفی، هنری و مذهبی آن باید گرامی دانسته و برای آن ها ارزش گذاشته شود و همه ی تلاش مسولان در جهت حفظ ظاهر قدیمی،  باستانی و هویت تاریخی این شهرها گذاشته شود. پدیده های زندگی شهری و صنعتی به ویژه در تهران تهدید بزرگی برای بافت اصیل پایتخت محسوب می شود که برای حفظ آن باید تمهیداتی اندیشیده شود. تا جلوه ی شهری در فرایند صنعتی شدن تخریب نشود و اصالت شهر ها زیر سوال نرود.

دکتر مهدی خانکه، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شهری ایسکانیوز گفت: شهر، یک شاکله دارد و با یکسری خطوط برروی نقشه ترسیم می شود شهر تهران هم از این قائده مستثنی نیست اما شرایط امروزه باعث افزایش مهاجرت از داخل و خارج کشور به پایتخت شده است؛ این مهاجرت قابل مهار نیست و تا بوده در شهرهای صنعتی همین اوضاع بوده اما نوع مدیریت و توجه به معیار های شهر مبداء است که در این میان اهمیت دارد.

خانکه افزود: ما در تهران با دونوع مهاجرت مواجه هستیم؛ نخست، مهاجرت روزانه که افرادی برای کار به تهران می آیند و در پایان روز به محل سکونت خود در سایر شهرها و مناطق اطراف باز می گردند که این نوع از مهاجرت تنها مشکلاتی مثل ازدحام یا ترافیک و عبور ومرور در شهر را دشوارتر می کند اما نوع دوم مهاجرت، که متعلق به افرادی است که هم برای اشتغال و هم برای سکونت به تهران می آیند بدون هیچ پشتوانه مالی و اعتباری.

او در ادامه بیان کرد:این گروه به دلیل نداشتن تحصیلات و شرایط مقتضی نمی توانند در کارهای مناسب جذب شوند و چون عموما افراد فقیر و نیازمندی هستند که جایگاهی برای استراحت و سکونت هم ندارند به سمت مشاغل کاذب و مخرب جذب می شوند و برای محل زندگی هم به ناچار به کارتن خوابی،پارک خوابی و زاغه نشینی پناه می برند. این روندی است که در تمام دنیا وجود دارد و منحصر به تهران و ایران نیست البته با این تفاوت که در شهرهایی همچون نیویورک و دهلی این افراد حتی در زاغه نشینی هم کنترل می شوند ولی متاسفانه در ایران به این صورت نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در تهران همه ی افراد کم درآمد و بی درآمد که به پایتخت مهاجرت کردند به محله هایی از شهر جذب می شوند و با مقدار پول اندک خود محلی را تهیه می کنند این محله ها توسط بساز بفروش ها شناسایی شده و به نوع مخربی در حال ساخت و ساز هستند بطوری که در یک کوچه شش متری شما 50 مجتمع مسکونی بیست طبقه دو واحده می بینید که چون ایمنی ساخت هم رعایت نشده و با موا لولیه مطمعن ساخته نشده است با مقدار بودجه بسیار اندک مالی به خرید یا اجاره این افراد در می آیند.

خانکه گفت: کشور ما کشور بحران خیزو این نوع ساختمان سازی اشتباه بزرگی است زیرا اگر یک حادثه غیر مترقبه پیش آید امکان  کمک و امداد رسانی بسیار سخت و دشوار است و می تواند قربانیان زیادی داشته باشد حال این قربانی ها از افراد ایرانی باشند یا اتباع خارجی یا سایر شهرهای تهران، مهم این است که انسان هستند و جان ها در بی توجهی ها و سهل انگاری های ما از بین رفته است.

او در مورد وضعیت کنونی تهران اشاره کرد: تمام شهر های پرجمعیت و صنعتی دنیا و ایران به دلیل گردش اقتصادی بالایی که دارند این اوضاع و شرایط را متحمل می شوند اما باتلاش، برنامه ریزی و پیش بینی احتمالات سعی بر کنترل و کاهش خطرات پدیده های شهرنشینی دارند. ما هم در تهران به مدد شهرداری گرمخانه هایی داریم که افراد آسیب ساز در اواخر شب از خیابان ها و پارک ها جمع می شوند و به این مکان ها منتقل می شوند و در ابتدای صبح دوباره به شهر برمی گردد اما این روش تنها در کوتاه مدت می تواند مسکنی باشد برای تسکین اسیب های تهران و برای بلند مدت باید اقدام جدی تری انجام داد.

 
کد خبر: 221883

وب گردی

وب گردی