تهران- ایسکانیوز: رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر بروز مشکلات جدی بر اثر آلودگی هوا گفت: افزایش بیماری قلبی و عروقی و سقط جنین از عوارض افزایش آلودگی هواست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز: رحمت الله حافظی در یکصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور جلسه امروز این شورا گفت: آلودگی هوا هر روز موجب بروز مشکلاتی جدید  و جدی می شود که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

وی افزود: بیماری های قلبی و عروقی و سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی در هنگام تولد از جمله عوارض آلودگی هوا است که باید هر چه سریعتر راهکاری برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت زیرا پیامدهای آن روز به روز در حال افزایش است.

حافظی در زمینه تبصره 13 لایحه بودجه نیز گفت: باید گزارش این تبصره هر 6 ماه یک بار برای شورای شهر ارسال شود و در صورتی که طی 10 روز آینده گزارش عملکرد 6 ماهه این تبصره به شورا ارسال نشود در قالب سوال از شهردار تهران مطرح می شود.

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از ضرورت اخذ اقدامات بهینه در ناوگان مترو با توجه به تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه تأکید کرد و گفت: در سال جاری شاهد بروز نارضایتی هایی از سوی شهروندان به دلیل خرابی های مکرر مترو بوده ایم.

وی افزود: امیدواریم دولت در سال آینده کمک ویژه ای به بخش مترو داشته باشد تا موانع پیش روی این بخش برداشته شود.

دنیا مالی در ادامه با ابراز نگرانی از حوزه ناوگان مترو و تعمیرات آن تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار کیلومتر را طی کرده ایم در صورتی که باید هر 750 هزار کیلومتر تغییر اساسی در ناوگان مترو صورت گیرد که در زمینه امیدواریم با توجه به اعتبارات مناسبی که در برنامه 5 ساله در نظر گرفته شده شاهد اقدامات مفیدی در ساخت ناوگان باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: شرکت های خوبی در تولید ناوگان وجود دارد که باید از ظرفیت های آنها استفاده کنیم و با توجه به اینکه مقرر است مترو به 150 کیلومتر افزایش پیدا کند باید هر چه زودتر سفارش های لازم را به صنایع بدهیم تا با کمبود و مشکل در این زمینه مواجه نشویم.

*کاهش آلودگی هوا به حرکت جهادی نیاز دارد

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه کاهش آلودگی هوا و ریزگردها به حرکتی جهادی نیاز دارد اظهار داشت: باید از ورود ریزگردها از کشورهای مجاور به داخل کشورمان جلوگیری کنیم و در داخل کشور نیز تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی افزود: هوای پاک نخستین چیزی است که انسان به آن نیاز دارد و با توجه به اینکه هوای تهران به صورت دائمی مشکل دارد و موجب بروز بیماری های متفاوتی در افراد می شود باید با اخذ راه حل هایی که مشخص است هوای تهران را اصلاح کنیم.

وی با تأکید بر اینکه گسترش و توسعه مترو راهی برای کاهش آلودگی هوا است تصریح کرد: در بررسی بودجه شهر تهران اعتبارات خوبی برای مترو پیش بینی شده و امیدواریم دولت هم بر اساس مصوبه خود در این زمینه اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش کاهش آلودگی هوا از هزینه های بهداشتی و یارانه های دیگر می کاهد افزود: موضوع کاهش آلودگی هوا یک سرمایه گذاری سودآور است و به کاهش هزینه های دیگر می انجامد.

این گزارش می افزاید: در ادامه جلسه احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران در اعتراض به عدم حضور شهردار تهران در جلسه بررسی لایحه بودجه سال 94 جلسه شورا را ترک کرد.

وی درباره اقدام خود گفت: بارها اعلام کردم که بر اساس ماده 26 قانون شهرداری ها در زمان بررسی بودجه باید شهردار حضور پیدا کند و عدم حضور شهردار خلاف مقررات و قوانین است.

گفتنی است، هنگام خروج حکیمی پور از صحن شورا تنی چند از اعضای دیگر شورای اسلامی شهر تهران از جمله تندگویان، دنیامالی، مختاباد و حقانی از وی خواستند که جلسه را ترک نکند ولی حکیمی پور جلسه را ترک کرد.
کد خبر: 222562

وب گردی

وب گردی