ایسکانیوز: در پی سربریدن 21 نفر در روستایی در مصر توسط داعش، دولت مصر مواضع این گروه تروریستی را در لیبی مورد حمله قرار داد. در زیر تحلیلی درباره وضعیت کنونی مصر، لیبی و تونس و احتمال جنگ در این منطقه به قلم "رانیا زالوم" روزنامه نگار "اشپیگل آنلاین" آمده است.

گروه تروریستی داعش پایگاه قدرت جدیدی را در لیبی تاسیس کرده است. مصر حملات هوایی خود را آغاز کرده  تا انتقام جنایتی را که روز یکشنبه اتفاق افتاد، بگیرد.

جنگ لیبی به مصر هم راه پیدا کرد. در روستایی در سه کیلومتری قاهره  تقریبا همه یکی از اعضای خانواده ویا نزدیکانشان را از دست دادند. دست کم بیست نفر از مردان این روستا روز یکشنبه  در مقابل دوربین سربریده شدند.

قربانیان ماهیگیران و کارگرانی بودند که مانند بسیاری از مردم مصر درلیبی کشور نفت خیز همسایه استخدام به کار شده اند. داعش لیبی شاخه ای از دولت اسلامی عراق و شام است که این مردان را تنها به خاطرمذهبشان سر برید.

داعش در لیبی چه می کند؟ این افراط گرایان در تلاشند تا در لیبی به همان چیزهایی دست یابند که در حال حاضر در سوریه بدست آورده اند: آنها از هرج و مرج و بی ثباتی جنگ داخلی استفاده می کنند تا خود را به مردم تحمیل کرده و قدرت خود را گسترش دهند. این اتفاق برای آفریقای شمالی خطر بسیار بزرگی به حساب می آید. لیبی می تواند همه منطقه را بی ثبات کند.

مدت سه سال است که  لیبی پس از سقوط "معمر القذافی" غرق در آشوب است. این کشور دو دولت دارد که هر کدام شبه نظامیان مخصوص به خود را دارند و برای رسیدن به قدرت می جنگند. شبه نظامیان سلاح های خود را از زرادخانه قذافی تامین کرده اند. و حالا تنها یک سوم مردم در جبهه های خطرناک می جنگند.

libyen-terror-540x304

داعش خود را در لیبی تقویت می کند

داعش پس از بازگشت به لیبی در سال 2014 اردوگاه آموزشی خود را در شرق این کشور تاسیس کرد. در همین حال نیز داعش کنترل شهر درنا و تا حدی  شهر سرته را در دست گرفت.

داعش در لیبی تنها یکی از بسیار شبه نظامیانی است که برای نفوذ و قدرت می جنگند. با این حال بیش از یک سال و نیم است که این گروه تروریستی فعالیت خود را در عراق و سوریه آغاز کرده و از آن زمان موفق شده رقبای خود را خاموش یا آنها را با خود متحد کند.

LIBYA-UNREST

مصر کودتای تبلیغاتی داعش را میسر ساخت

"عبدالفتاح السیسی" سوگند یاد کرد که انتقام کارگران مصری را می گیرد. به یکباره داعش در لیبی خیلی مهم تر از قبل شد. از سوی دیگر این اتفاق به جهت رقابت استخدامی و منابع بین این دو کشور به نفع سیسی است.

سیسی از موج خشم و خشونت در مصر استفاده کرد تا ریاست و رهبری طولانی مدت خود را آغاز کند. از سال 2014 قاهره به همراهی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در جنگ لیبی مداخله کرده اند.

قاهره در جنگ داخلی لیبی بیشتر از طرفداران دولت سکولار در درتوبروک در شرق این کشور حمایت کرد تا از طرفداران اسلام در طرابلس در غرب لیبی.

یکی از مهمترین متحدان مصر در لیبی "خلیفه حفتر" فرمانده سابق قذافی است که زمانی با سازمان اطلاعاتی آمریکا CIA همکاری می کرده و حالا خود را به عنوان ناجی لیبی که در برابر دولت در طرابلس مبارزه می کند، معرفی کرده است.

قاهره شباهاتی را با درگیری های اخیر خود بر سر قدرت در لیبی می بیند:  سیسی یکی از فرماندهان سابق حسنی مبارک، سال 2013 دولت اسلامگرا را در قاهره برکنار کرد و قدرت را در دست گرفت.

بر عکس این موضوع هم به این معنی است که مصر در لیبه مداخله کرد تا بتواند اسلام گرایان را در کشور خود تحریک کند. این اتفاق همچنان در مصر موجب حملات تروریستی می شود.

افراط‌‌ گرایان مصری می توانند از لیبی به عنوان پایگاه خود استفاده کرده تا از آنجا حملات خود را آغاز کنند-  دقیقا مانند داعش در شرق سوریه که دوباره به غرب عراق لشگر‌کشی کرد و بالعکس.

همچنین دیگر همسایگان لیبی مانند الجزیره و تونس نیز بسیار نگران و وحشت زده‌اند. به ویژه سقوط لیبی به شدت برای مردم محلی ویرانگر است: تونس ادعا می کند که یک سوم مردم لیبی از خشونت به ایت کشور پناه برده اند.

مترجم: ملینا حاجبی

 
کد خبر: 222956

وب گردی

وب گردی