ایسکانیوز:روسیه جنگی  را به اوکراین تحمیل کرده که به نظر می رسد نمی تواند هیچگاه پیروز این جنگ شود. حالا برای کی‌یف زمان آن رسیده تا از دست دادن دونتسک را بپذیرد و دیگر نقاط کشور را نجات دهد. "بنیامین بیدر" تحلیل گر "اشپیگل آنلاین" از مسکو در این باره می نویسد:

انتخاب لغات از جانب "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، تنها به انکار واقعیت ختم شد: در آخرین سخنرانی در شهر محاصره شده دبالتسیو،" پترو پروشنکو" رئیس جمهور اوکراین، از یک " پل" سخن به میان آورد. این موضوع به یک مانور سنجیده ارتش اوکراین بعد از کنترل کامل بازمی گردد.

AFGHANISTAN-UNREST

اما واقعیت در جبهه ها چیز دیگری است. یکی از فرماندهان اوکراین به خبرگزاری اوکراینی UNIAN اعلام کرد که " نمی توان جلو زخمی شدن و کشته شدن را گرفت، مهمات بسیار کمیاب است.  تقریبا غذایی باقی نمانده است. اخلاقیات به دلیل رفتار فرماندهان ارتش رو به زوال است. هیچ نیروی تقویت کننده ای، هیچ ناظر سازمان امنیتی وجود ندارد ... ما خسته ایم".

دبالتسیو نام شهر کوچکی در لیست شکست سخت ارتش اوکراین است. حدود 8 هزار سرباز، بخش بزرگی از نیروهای متحد ارتش اوکراین در دبالتسیو کشته شدند.

Crisis in Ukraine

جنگ خود یک سلاح است

برای پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین زمان آن رسیده است که واقعیت را بپذیرد: کی‌یف مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین را از دست داده است. اوکراین نمی تواند پیروز این جنگ باشد. جنگ  سلاحی است که روسیه برای تجدید نظر در انقلاب میدان به آن نیاز دارد.

Crisis in Ukraine - Separatists claim to have taken Ukrainian-hel

رد پای مسکو به وضوح در پیروزی شورشیان در دبالتسیو دیده می شود. تانک روسی مدل T-72B3 در تصاویر ویدئویی دیده می شود. شورشیان دیگرمثل گذشته در دسته های جداگانه مبارزه نمی کنند. آنها از روی الگوی ارتش روسیه، یک ساختار روشن و یک فرماندهی سازمان یافته در اختیار دارند. و در مرز روسیه همواره نیروهای تقویتی جدید از جمله مردان جنگجو و سلاح سنگین  آورده می شود.

Members of the Ukrainian armed forces ride on a military vehicle near Debaltseve

این موضوع ما را به یاد شروع درگیری ها می اندازد: در ماه فوریه انقلاب "میدان" " ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور سابق اوکراین را سرنگون کرد. در ماه مارس مسکو کریمه را تصرف کرد، در ماه آوریل چریک ها از روسیه به شرق اوکراین نقل مکان کردند. جنگ واکنش کرملین به شکستی بود که انقلاب میدان برای پوتین با خود به همراه آورد. پوتین می خواست اوکراین را در گستره نفوذ خود نگه دارد.

وقتی پوتین شکست خورد، جنگی  به راه انداخت، تا اوکراین را حداقل از عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا حفظ کند.

محاسبات پوتین تاکنون جواب داده است. اقتصاد اوکراین درماه دسامبر در بازار آزاد کاهش 15 درصدی داشته است. این کشور بیش از آنکه غرب می اندیشید به پول احتیاج دارد. به دلیل جنگ اصلاحات درست عمل نکردند. هیچ کس نمی تواند همزمان هم علیه روسیه وهم علیه اقلیت حاکم جنگی به راه بیاندازد.

Fighters with the separatist self-proclaimed Donetsk People's Republic smoke near an armoured personnel carrier in the village of Nikishine

قربانی آرمان های انقلاب "میدان"

کی‌یف قانون اول جنگ را مشخص کرد: هر کسی که با ما نباشد، علیه ما است.

پروشنکو در حال حاضر اعلام کرده است که درصورتی که آتش بس با شکست مواجه شود، قانون جنگی در سراسر این کشور حکمفرما خواهد شد.

یک سال بعد از انقلاب، اوکراین به آرمان های مردمی که در میدان شرکت داشتند، خیانت کرد.

A Ceasefire Is Brokered In War Torn Eastern Ukraine

بنابراین ارتش اوکراین باید سلاح خود را زمین بگذارد. دونباس از دست رفته است. اگر پروشنکو شرایط را درک نکند، در آن صورت شکست سنگین تری او را تهدید می کند: شکست در مبارزه برای یک اوکراین مدرن اروپایی.

در نهایت غرب باید اوکراین را از لحاظ مالی حمایت کند. این قیمت ثبات و آرامش  در همسایگی اروپا است. هزینه های جنگی بالا است.

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 224226

وب گردی

وب گردی