تهران- ایسکانیوز: رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی  امروز با بیان اینکه 30 تا40 درصد مردم کبد چرب دارند، گفته است  در حدود 30 میلیون نفر ایرانی درگیر این بیماری هستند.بیماری کبد چرب یک بیماری خاموش است که زمانی خود را ظاهر می سازد که کبد فرد را درگیر کرده است بهمین خاطر پیشگیری وخود مراقبتی تغذیه ای برای جلوگیری از چرب شدن کبد اهمیت بسیار زیادی دارد و حیاتی است زیراروند درمان آسان نیست و گستره ی فراگیری آن هم زیاد است.

دکترناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش، رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایسکانیوز تصریح کرد: شایع ترین علت کبد چرب افزایش آنزیم های کبدی است که به دلیل تغییر روند زندگی و سبک آن از سنتی به مدرنیته، مصرف مواد غذایی فست فودی به جای مواد غذایی سالم و سنتی است. اغلب اوقات کودکان و نوجوانان هم به این مواد غذایی علاقه وافری دارند اما باید مدیرت شوند و از مصرف بیش از حد آن ها جلوگیری شود.

دریانی افزود: یکی از عوامل زمینه ساز کبد چرب، چاقی است. افراد چاق به ویژه از ناحیه ی شکم بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. یکی دیگر از عوامل تغییر نوع فلور و میکروب های معده است که در بدن همه ما وجود دارد. افرادی که وعده ی غذایی شام را در برنامه  غذایی خود دارند و فاصله ی میان مصرف شام تا خواب شبانگاهی آن ها کم است گروه دیگری از مستعدان برای ابتلا به کبد چرب هستند.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره)، تاکید کرد: افراد تا می توانند باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنند که صبحانه را بطور کامل مضصرف کنند؛ نهار را متوسط و شام را بسیار مختصر مطابق با همان مثال قدیمی که می گفتند صبحانه را خودت بخور نهار را به دوستت بده و شاخم را برای دشمنت بزار زیرا این رویه کمک می کناد به افراد تا از اضافه وزن دور شوند. افراد چاق متاسفانه  بسیار مستعدد ابتلا به این بیماری هستند و این توقع نابجا و نادرست خانواده ها از پرخوری فرزندان و چاق بودن آن ها بسیار اشتباه است؛ چاقی سلامتی نمی آورد این تغییر باید در فرهنگ بعضی از خانواده ها به وجود بیاید.

او گفت: افراد چاق در مقابل انواع امراض و بیماری ها نا ایمن هستند؛ واکسن هپاتیت تاثیرگذاری کاملی برای آن ها ندارد، عمل جراحی و نقاهت بعد از آن برای این افراد بسیار دشوار است زیرا ترمیم بافت هایب بدن افراد چاق به کندی صورت می گیرد، آرتوروز و درد های استخوانی بیشتر برای افراد چاق و با اضافه وزن بالا پیش م آید، سرطان روده،رحم و پستان در این افراد بیشتر قربانی میگیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی درباره کبد چرب گفت: کبد چرب مانند بمب ساعتی است بیماری بی علامت و نشانی است که بطورآنی در بدن منفجر می شود و آن زمانی است که کبد را درگیر کرده است به همین دلیل مراقب اضافه وزن های کودکان و نوجوانان خود باشید و از پرخوری آن ها جلوگیری کنید و در برنامه روزانه یا هفتگی آن ها تحرک و ورزش را حتما قرار دهید. افراد چاق، دیابتیک، کسانی که کم کاری تیروئید دارند باید خود مراقبتی داشته باشند و کبد خود را آزمایش کنند و با نظر متخصص سلامت آن را رعایت کنند.

دریانی افزود: سندرم متابولیک مجموعه ای است از بیماری هایی مثل هایپرلیپدمی(افزایش چربی خون)، اضافه وزن، فشارخون بالا، دیابت است و افرادی که دچار این بیماری ها و نشانگاهن هستند  باید خود ر ا تحت نظر قرار دهند ز یرا احتمال و ریسک ابتلا به کبد چرب در این افراد بسیار زیاد است. بیماری کبد چرب در سه مرحله ایجاد می شود در مرحله اول فقط اطراف کبد را چربی های رسوب کرده فرا گرفته است مرحله دوم، کبد کم کم دچار التهاب می شود و در  مرحله سوم، کبد خشک می شود در این زمان است که فرد را با پا ا شکم آب آورده به بیمارستان می آورند و تازه بیماری علامت نشان داده است. این نشانه در اخرین مرحله بیماری است و بیمار باید پیوندکبقد انجام دهد اینجاست که خود بیمار هم افسوس نمی خورد و ابراز می کند که کاش زود تر مراجعه می کرده تا به این حد نرسد.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره)، بیان کرد: همه این ها در  حالی است که اگر بیماری کبد قبل از اینکه مثل یک بمب منفجر شود و با انفجارش ما را مطلع کند؛ در همغان مرحله اولیه تشخیص داده شود با روند درمانی آسانی قابل کنترل است در این مرحله بیمار باید روزی نیم ساعت ورزش کند و به تپش قلب و تعریق برسد رژیم غذایی خود را کنترل کند و گاهی مقدار کمی دارو تجویز می شود تا به کمک فعالیت جسمانی بیاید و چربی های انباشت شده ر ا از بین ببرد.

دریانی در انتها تاکید کرد: 30 درصد نوجوانان ما چاق هستند و 70درصد افراد چاق به کبد چرب مبتلا هستند در نتیجه ما در آیبنده نزدیک از میزان آمار امروز ه9م بالاتر می رویم و افزایش این تعداد نگران کننده است در این باره خانواده ها و والدین نقش اساسی دارند مراقب رژیم تغذیه ای و تحرک فرزندان  خود باشند.
کد خبر: 227514

وب گردی

وب گردی