تهران-ایسکانیوز: عضو شورای مرکزی اعتماد ملی گفت: جامعتین  بدلیل جایگاه مذهبی و انقلابی برای جریان اصولگرایی اهمیت دارند اما این جامعه هم نمی تواند به عنوان یک نقطه کانونی برای اصولگرایان عمل کند.

محمدجواد حق شناس در گفتگو با ایسکانیوز با بیان اینکه اصولگرایان در تعریف اصولگرایی مشکل فلسفی دارند،  اظهار داشت: این جریان هنوز نتوانسته تعریف دقیقی از اصولگرایی ارائه کند پس از آن  به شاخصه هایی برسد و از این پس بحث وحدت را مطرح کند.

وی ادامه داد: اصولگرایان با وجود چنین مشکلی سعی کردند در قالب پناه بردن به مسئله ریش سفیدی و وزنه بخشی از اعضای این جریان، مشکل خود را حل کنند. اما شاهدیم چهره هایی شاخص چون مهدوی کنی و حبیب الله عسگر اولادی به خاطر وزنه سیاسی خود پیش و پس از انقلاب  وظیفه مهمی را بر عهده داشتند اما در مقطعی تلاش این دو در بسیاری از موارد به نتیجه نمی رسد. حتی در انتخابات گذشته هم که این روزها اخبارش درز می شود اصولگرایان از دعوت مهدوی کنی با توجه به جایگاه سیاسی اش تمرض کرده اند.

حق شناس افزود: پس از این دو شخصیت فرمول اصولگرایان به تابعیت از جامعتین تعریف می شود. این دو جامعه بدلیل جایگاه مذهبی و انقلابی برای این جریان اهمیت دارند اما جامعتین هم نمی تواند به عنوان یک نقطه کانونی برای اصولگرایان عمل کند.

وی تصریح کرد: به طور مشخص مشاهده می کنیم که چهره های چون ناطق نوری به عملکرد این جامعه به شدت معترض است که چگونه نتوانسته از حرمت، جایگاه و وزن سیاسی عضو خود در جریان انتخابات 88 دفاع کند. این جامعه به راحتی  چشم خود را به تخریب گسترده ای که احمدی نژاد در جریان انتخابات 88 به ناطق نوری و هاشمی(کلیدی ترین اعضای جامعه روحانیت مبارز) انجام می دهد می بندد و حتی توان دفاع از اعضای شناخته شده تشکیلات خود را هم ندارد. با این وجود این جامعه چگونه می تواند بحث وحدت اصولگرایان را مدیریت کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پس از فوت مهدوی کنی و عسگر اولادی بخش ریش سفیدی اصولگرایان و جامعتین لطمه می خورد، اظهار داشت: این جامعه در بحث جانشینی هم دچار مشکل و بحث های فراوانی می شود، اما در یک چنین فضای جدیدی چهره ای چون تقوی سعی می کند اعضا را دور هم جمع کند و باز تلاش های آن ناموفق است.

حق شناس در ادامه به تندی برخی جریانات سیاسی و احزاب اصولگرا اشاره کرد و در این زمینه گفت: جریان پایداری از یک سو و جریان جدید البلاد با مشی رادیکال (رهپویان، ایثارگران، بخشی از موتلفه پس از فوت عسکر اولادی) مربعی را می سازند تا کنار هم نشستن خود را به وحدت اصولگرایی تعبیر کنند. اما به این دلیل که نتوانسته و یا نخواسته اند با مفهوم اصولگرایی یک نگاه هستی شناسانه فضای سیاسی پسا احمدی نژاد داشته باشند پس اگر به نتیجه نرسد عملا نمی تواند به موفقیت برسد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: ما شاهد اشتباهات تاکتیکی و قابل توجهی از اصولگرایان هستیم که از برخی چهره های شاخص این جریان سر می زند.چون راهبرد این جریان مشخص نیست در انتخاب تاکتیک ها هم دچار اشتباه می شود که این در  بیانات این جریان مشاهده می شود.

حق شناش احمدی نژاد را شخصیتی مشخص، قابل تعریف و بدون پیچیدگی دانست و گفت: این فرد مواضع خود را به روشنی بیان می کند. وی فرزند خود اصولگرایان است اگر چه این جریان حتی حاضر نیست احمدی نژاد را به فرزندخواندگی قبول کند وی را نادیده می گیرد و می گوید احمدی نژاد نتیجه عملکرد ما نیست اما این واقعیتی در فضای سیاسی کشور است.

این استاد دانشگاه خلطرنشان کرد: پدر و مادر این فرزند نمی توانند براحتی از وی بگذرند چرا که شناسنامه این فرزند به نام آنان است در حالی که جریان اصولگرایی باید تکلیف خود را صریح بیان کند حتی اگر قصد تبری جستن دارد باید اعلام کند.
کد خبر: 227683

وب گردی

وب گردی