ایسکانیوز: "رولف موتزنیچ" نماینده سیاست خارجی حزب "سوسیال دموکرات آلمان" و کارشناس خاورمیانه، معاون رهبر پارلمانی حزب سوسیال دموکرات در مجلس فدرال آلمان در مصاحبه تلفنی خود با" دیرک مولر" خبرنگار شبکه آلمانی زبان "دویچلند فونک" درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات اخیر صحبت می کند. او در این مصاحبه اظهار کرد که مناقشه هسته ای ایران می تواند به طریق دیپلماتیک حل شود و مذاکرات دو جانبه بین ایران و ایالات متحده آمریکا با وجود انتقادات اسرائیل بسیار مفید هستند. اسرائیل باید درک کند که گسترش سلاح های هسته ای یک مشکل بین المللی است.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل،  به شدت عصبانی است. شاید یکی از دلایلش این باشد که نخست وزیر اسرائیل همواره ناراضی است. اگر به زمینه سیاسی بزرگتری فکر کنیم او از "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، عصبانی و ناراحت است. این دونفر نمی توانند راحت با هم کنار بیایند. و حالا وضع بدترهم شده است: نزدیکی ایالات متحده آمریکا به ایران.

آمریکایی ها می خواهند با دولت در تهران به توافق برسند، آنها می خواهند در نهایت به بحث خسته کننده انرژی هسته ای خاتمه دهند. هم اکنون "جان کری" وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، با همتای ایرانی خود دوباره در ژنو دیدار کردند، قبل از اینکه دیگران در جلسه حاضر شوند.

بنابراین "بنیامین نتانیاهو" از قبل هم عصبانی تر است. او معتقد است که توافق با ایران خطر بزرگی برای منطقه وهمچنین برای کل دنیا است.

مولر: چرا نتانیاهو را جدی نمی گیریم؟

موتزنیچ: ما او را جدی می گیریم. اما از طرف دیگر وضعیت برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده است، به خصوص فرضیه استفاده نظامی که تنها از طریق روش های دیپلماتیک و غیرنظامی حل خواهد شد و یکی از راه های وصول به آن مذاکرات دو جانبه بین ایران و ایالات متحده آمریکا است.

مولر: آیا با توجه به شرایط منطقه ای او بهتر از دیگران قضاوت نمی کند؟

موتزنیچ: طبیعتا او به دلیل موقعیت منطقه ای می تواند قضاوت کند. اما از سوی دیگر ما میدانیم که این موضوع یک مشکل جهانی است. ساخت سلاح هسته ای تنها به اسرائیل مربوط نمی شود بلکه همه جهان  را درگیر می کند. در نتیجه دولت فدرال آلمان ، فرانسه و بریتانیا تلاش کردند که حتی با بوش و دولت سابق آمریکا برای یک راه حل دیپلماتیک به نتیجه برسند و حالا نیز با دولت باراک اوباما. ما امیدواریم که این بار دیگر به توافق برسیم ، توافقی با دوام. پس ازآن رژیم اسرائیل می تواند نتیجه این مذاکرات را ارزیابی کند.

مولر: آیا برنامه هسته ای ایران به اندازه برنامه هسته ای اسرائیل پیچیده است؟ ما به حمایت حزب الله و بی ثباتی اسرائیل و مناطق اطراف آن فکر می کنیم.  آیا این مشکل بزرگ اسرائیل است؟

موتزنیچ: احتمال دارد. جالب اینجاست که در حال حاضر در بحث سیاست داخلی اسرائیل، رئیس سابق اطلاعات و ارتش این تهدید را که توسط نتانیاهو ساخته شده، سبک سنگین کردند و به کمک آن خود نتانیاهو را متهم کردند که با اتهامات بی پایه خود افراطی عمل کرده است.

مولر: پس برای پیروزی در انتخابات چنین عمل می کند؟

موتزنیچ: فقط به دلیل انتخابات نیست. اما اگر نتانیاهو را در سال های اخیر زیر نظر بگیریم، هدف پیروزی در انتخابات در سیاست های او نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

مولر: آقای موتزنیچ بیایید درباره کل مجموعه صحبت کنیم و از بیرون به موضوع نگاه کنیم: مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران.  آیا ما بیش از هر زمانی دیگر به تهران نیاز داریم؟

موتزنیچ: ما قطعا به یک مذارکره درباره چالش های مشترک با تهران نیاز داریم. بدیهی است که چالش های مشترکی وجود دارد. به عنوان مثال: به تازگی با یکی از نمایندگان سیاستگذاری آموزشی مجلس ایران ملاقات کردیم و موضوع اول این دیدار داعش بود.  فکر می کنم که ما در حال حاضر به یک درک مشترک در این باره رسیده ایم. اینکه آیا استراتژی مشترکی وجود دارد یا نه، باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد. اما در حال حاضر نکته مهم این است که ایران نیز علاقه شدیدی به ثبات در منطقه دارد. من باور دارم که تغییراتی در دولت روحانی صورت گرفته و به وضوح روحانیت و رهبری انقلاب اسلامی ایران نیز از این سیاست ها حمایت می کنند.

مولر: چگونه می شود که ناگهان دمشق و تهران در کنار ما قرار می گیرند؟

موتزنیچ: تفکرات و استراتژی های متفاوتی وجود دارد. برای مثال بوش رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا  دست به مداخلات گسترده ای در عراق زد و ما دیدیم که در نهایت نتیجه آن چه شد. ما، "یوشکا فیشر" و "گرهارد شرودر" زودهنگام  نسبت به این موضوع هشدار داده بودیم.

از طرف دیگرهم باید دقت کرد که دولت اوباما از آغاز کار خود تلاش می کرد با ایران رابطه ی جدیدی ایجاد کند برای مثال با فرستادن پیام تبریک سال نو، اما مذاکرات اخیر این میل را به وضوح نشان می دهد.

مولر: آیا قدرت های دیگر، قدرت های دارای حق وتو و آلمان- گروه پنج به اضافه یک- همه با هم بر توافق احتمالی بر سر برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران متوفق القول هستند؟

موتزنیچ: بله، زیرا این رویکرد وجود دارد که مشکل هسته ای ایران تنها باید با روش های دیپلماتیک حل شود. ممکن است در جزئیات اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما آنچیزی که این قدرت ها را بهم پیوند می دهد این است که ایران قادر به استفاده از انرژی هسته ای برای ظرفیت نظامی نیست. اما در نهایت  راه بسیار دشواری در پیش است. باید بدانیم که در آخرین لحظات همچنان مشکلاتی در این راه وجود دارد که تاکنون بر طرف نشده است.

مولر: ممکن است در این مذاکرات مسکو وپکن ایران را تنها بگذارند؟

موتزنیچ: می دانیم که جمهوری خلق چین و روسیه نیز دوست ندارند که ایران وارد باشگاه هسته ای شود. چند سال گذشته ثابت شده است که پکن و مسکو علاقه زیادی به شرکت در این مذاکرات دارند و گاهی حتی فشارهایی را نیز اعمال کرده اند.

مولر: شما سال ها مذاکرات را با جزئیات دنبال کردید. تا پایان ماه مارس باید همه چیز مشخص شود. باراک اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده اند که تا آن زمانباید چارچوب کلی توافق هسته ای مشخص شود.  آیا تا ماه مارس نتیجه ای حاص می شود؟

موتزنیچ: نمی توانم در اینباره چیزی بگویم. من قبلا نیز اشاره کردم که همچنان مشکلات زیادی در راه رسیدن به توافق وجود وجود دارد اما از طرف دیگر نیز طرفین مذاکرات در تلاشند در نهایت به یک توافق برسند زیرا طرف ایرانی هم به شدت مشتاق است که همه تحریم های اقتصادی برداشته شود و سخنرانی بزرگ و شنیدنی رهبر انقلاب اسلامی ایران در اوایل ماه فوریه توانایی سازش این کشور را نشان می دهد. اینکه ایا در هفته های آینده این مذاکرات خوب پیش رود، هنوز مشخص نیست. ما باید به تماشا بنشینیم که زمان چه چیزی برایمان به ارمغان می آورد.

مترجم ملینا حاجبی
کد خبر: 229029

وب گردی

وب گردی