تهران- ایسکانیوز: 26 سال از شروع جنگ تحمیلی می‌گذرد؛ 8 سال دفاع مقدسی که کیان کشور را نجات داد و هنوز ردپای رشادت‌ها، از جان گذشتگی‌ها و وفاداری‌های مردان نیک خدا در جای جای آن مشهود است. نسل جدید شاید جنگ را از نزدیک ندیده باشند اما کیست که بتواند اینهمه عشق و مجاهدت را از یاد ببرد؟ زمانی که کشور زیر بمباران بود این مردان خدا چکمه‌های دلاوری بر پا کردند و یک تنه به جنگ برابر ارتشی رفتند که ظلم بود و جفا. جنگ که تمام شد ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی به خانه‌هایشان بازگشتند اما انگار تکه‌ای از وجود هر کدامشان پشت خاکریز مانده بود. پای شهید سوداگر پس از جنگ یاری رفتن نداشت؛ او در یکی از حملات بعثی‌ها پایش را از دست داد، زخم‌های جنگ سال‌ها در بدن او به یادگار مانده بود اما همه اینها او را از تلاش برای ارتقای کشورش در سنگر علم و دانش باز نداشت. دیروز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای دیدار با خانواده شهید سوداگر راهی منزل آنها شد؛ خانه‌ای که هنوز عطر حاج احمد در آن به مشام می‌رسید.


65aab42a-bd84-4c45-a8f6-0f2ec351581f (1)

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایسکانیوز، حدود ساعت 14:20 بعدازظهر روز سه شنبه 5 اسفند ماه به درب منزل شهید سوداگر رسیدیم و به دعوت فرزند شهید حاج احمد سوداگر به داخل خانه رفتیم؛ خانه‌ای نقلی با حیاطی سرسبز که نشان از عشق خانواده به طبیعت داشت.

در ابتدای ورود تصویر بزرگی از شهید سوداگر در حیاط منزل جلوه گری می کرد که در بالای سمت راست آن عبارت السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) نقش بسته بود و در زیر آن نیز بخشی از وصیت نامه شهید سوداگر به چشم می‌خورد؛ وصیت نامه‌ای با این مضمون که باید با رفتار و اعمالمان مردم را به حفظ ارزش های دفاع مقدس دعوت کنیم و در برابر کسانی که ابهت دفاع مقدس را زیر سوال می برند همه باید به تکلیف خود عمل کنیم.

8999fc27-8b66-46cd-a4ad-f67f01a1190f (1)

با ورود به خانه بنیانگذار درس آشنایی با دفاع مقدس با استقبال گرمی مواجه می شویم؛ در حالیکه تلاش دارم گوشه‌ای برای نشستن انتخاب کنم با خودم زمزمه می‌کنم اینجا خانه‌ای است که هر گوشه‌ی آن معنویت موج می‌زند؛ مگر می‌‌شود از خانه‌ای که حاج احمد در آن سجاده پهن کرده و نماز خوانده باشد، دل کند. حس غریبی دارد اینجا؛ آدم را  یاد خدا می اندازد. این حس در هیات بازدید کننده دانشگاه آزاد اسلامی مشترک بود. حجت الاسلام علی عسگری معاون پارلمانی، قلی زاده رئیس سازمان سما، طباطبایی مدیر کل امور ایثارگران و مصدق هم از راه می رسند و پس از گپ و گفت با خانواده شهید سوداگر به بیان خاطرات خود از دفاع مقدس و خصوصیات بارز شهید سوداگر می پردازند. اینجا کسی غریبه نیست همه از یک خانواده هستند و عشق به علم و میهن در فضا موج می‌زند.

عشق شوری در نهاد ما نهاد       جان ما در بوته سودا نهاد

این بیت شعر که در کنار عکس شهید سوداگر به چشم می‌خورد، انگار مخلص کلام است، به راستی گویا شرح حال شهید سوداگر در همین بیت گنجانده شده که با خلوص نیت در راه حفظ انقلاب و ارزش های دفاع مقدس با وجود جراحات ناشی از جنگ تا آخرین لحظات عمرش دست از مجاهدت برنداشت.

3c8168bc-28b4-4e5c-9b79-eee78eb8b25c (1)

دغدغه پدرم زنده نگهداشتن یاد شهدا بود

در این هنگام از پسر کوچکتر شهید سوداگر می خواهم تا چند کلمه ای درباره پدرش با ما هم کلام شود او نیز با روی باز خواسته ام را می پذیرد و می گوید شخصیت پدرش دارای دو بخش خانوادگی و کاری بود اما نقطه مشترک این دو انسجام، شجاعت و دقتی بود که در کار و در محیط خانواده و به ویژه در تربیت فرزندان داشت.

غفور در پاسخ به سوال من درباره اینکه زنده نگه داشتن یاد شهدا چه تأثیری در تربیت نسل آینده دارد گفت: دغدغه پدرم در سال های آخر عمرش معطوف به همین موضوع بود چرا که اعتقاد داشت امنیت پایدار در گرو زنده نگه داشتن یاد و سیره شهداست.

او همچنین از اقدامات چند سال اخیر دانشگاه آزاد از جمله برپایی همایش الگوهای اسوه صبر که در راستای همین امر صورت می گیرد تشکر کرد و استقبال دانشجویان از این قبیل مراسم را گواه موثر بودن آنها عنوان کرد.

d176b144-c8f0-4399-81a7-c37296122ce8 (1)

 

زندگی با حاج احمد سرشار از آرامش بود

پس از صحبت با فرزند این شهید بزرگوار به دیدار همسر شهید می روم و او نیز با اشاره به خصوصیات والای شخصیتی همسرش از حس آرامشی می گوید که طی سال های زندگی اش با وجود وضعیت جسمانی و بیماری همسرش، همواره با او بوده است.

هنوز مدت کوتاهی از صحبت با همسر شهید سوداگر نگذشته بود که میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه می رسد و با استقبال گرم پسران این شهید وارد خانه می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخنانش با اشاره به خصوصیات مثبت شخصیتی شهید سوداگر از خدای متعال خواستار علو درجات برای این شهید بزرگوار و همچنین صبر و شکیبایی برای خانواده وی از درگاه خداوند می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که در جمع صمیمانه خانواده شهید سوداگر نشسته بود با تأکید بر اینکه این دانشگاه زمینه انحصاری درس خواندن را که قبل از انقلاب در اختیار طبقات ویژه بود از بین برد گفت: در حال حاضر امکان تحصیل برای همه مردم در هر جایی از کشور وجود دارد و این امکان با توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای عدالت آموزشی قابل توجه است.

به راستی شهید سوداگر اسطوره ای بود؛ مردی که چه در زمان جنگ و چه پس از آن با رویکرد علمی و آکادمیک مجاهدت و تلاش خود و با ایجاد مراکز آموزشی و آکادمیک به میهن خدمت کرد.

02c05170-ba64-47d6-b524-d81d647c9004 (1)

شهید سوداگر بنیان گذار درس دفاع مقدس در کشور بود

میرزاده در ادامه با اشاره به اینکه شهید حاج احمد سوداگر بنیان گذار درس دفاع مقدس بود گفت: پژوهشگاه تربیت اساتید در این زمینه از سوی او راه اندازی شده است.

در ادامه رسول سوداگر به عنوان فرزند بزرگ شهید سوداگر به معرفی کامل پدرش و اقدامات اطلاعاتی و شناسایی بسیار حرفه‌ای او در دوران دفاع مقدس می پردازد و پس از آن به خدمات و فعالیت های وی پس از جنگ در نقاط مختلف کشور از جمله خوزستان، مازندران و تهران اشاره کرد.

راه اندازی دانشکده اطلاعات عملیات سپاه

رسول سوداگر در پایان صحبت هایش با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار جانباز 82 درصد بوده و با ناراحتی قلبی نیز دست و پنجه نرم می کرده و پس از جنگ 20 مرتبه تنها از ناحیه قلب مورد عمل قرار گرفته است خاطر نشان کرد: راه اندازی دانشکده اطلاعات عملیات سپاه و مرکز ارتباطات با کشور روسیه و همچنین راه اندازی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس از اقدامات مهم شهید سوداگر است.

82e14a49-add9-4998-b419-b84d04e746e6

راه شهدا یعنی درستکاری، راستگویی و صداقت

پس از پایان صحبت های فرزند شهید سوداگر میرزاده انقلاب اسلامی ایران را انقلاب راستی و تعرض نکردن به بیت المال و کج دستی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر مسئولی در جایی مرتکب خطایی می شود و اختلاسی صورت می گیرد یعنی بر خلاف راه شهدا و انقلاب حرکت کرده است و خانواده شهدا به عنوان صاحبان حق که عزیزان خود را برای حفظ ارزش های انقلاب فدا کرده اند حق دارند تا از حق مردم دفاع کنند، چرا که راه شهدا یعنی ادامه راه درستکاری، راستگویی و صداقت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر رابطه خوب این دانشگاه با خانواده شهدا و ایثارگران گفت: با توجه به اینکه حدود 75 درصد از اعضای خانواده های شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد حضور دارند علاقمند به حفظ حقوق و پیگیری مطالبات آنها هستیم.

در پایان همسر شهید سوداگر ضمن تشکر از حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی این قبیل اقدامات مسئولان را مایه دلگرمی خانواده شهدا دانست.مراسم که به پایان رسید، دکتر میرزاده هدایایی را به رسم ادب و احترام به اعضای خانواده شهید تقدیم کرد.

3e8102df-bb90-4314-8246-ac2321944003 (1)

آفتاب هنوز غروب نکرده بود که از خانه شهید سوداگر خارج شدیم؛ خانواده شهید سوداگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را تا درب خروجی بدرقه کردند؛ خداحافظی گرمتر از مراسم استقبال بود. حرف‌ها زده شده بود و صمیمیت وصف ناپذیری بین خانواده شهید و مسئولان دانشگاه شکل گرفته بود. جمله رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تمام مسیر در ذهنم تکرار می‌شد:« رشادت‌های شهدا بار مسئولیت را بر دوش همه ما سنگین‌تر کرده»
کد خبر: 229360

وب گردی

وب گردی