تهران- ایسکانیوز: این همه زمان گذشت؛ اما هیچ کس نفهمید زنگ زدن و فوت کردن چه لذتی برای تماس گیرنده دارد و به چه منظوری بعضی از افراد این نوع از مزاحمت  را انتخاب می کنند! در زمان های گذشته  بیشتر این عمل نوعی شوخی و تفریح عامیانه و مشروع بین افراد بیکار  بود تا کسانی که به قصدی فارغ از شوخی و خنده  و به هدف آزار و اذیت عمدی دست به این کار می زدند  اما در هر دو هدف این عمل مذموم و زشت بوده است.

با گذشت زمان و افزایش ابزار ارتباط جمعی این تفکر به میان آمد که مزاحمت ها کاهش پیدا کرده است و دیگر افراد مزاحم با این روش و امثال آن از ترس قانون، پیگیری و اجرای بی بروبرگرد آن دست به این کار نمی زنند. اما با پیشرفت و فناوری‌های جدید نه تنها مزاحمت ها با ابزار ارتباطی و مخابراتی حذف نشد بلکه اشکال  و روش های مختلف مزاحمت‌ها از قبیل مزاحمت پیامکی، وایبری و... به آن اضافه شده است. در چنین حالتی طبیعی است که قانون هم راهی برای برخورد با آزار و اذیت‌های مزاحمان پیش‌بینی کند. و ما هم در قانون جمهوری اسلامی این پدیده را جرم نگاری کرده ایم و مجازات آن هم مشخص است.
به چه مزاحمتی "مزاحمت تلفنی" گفته می شود: هر اقدامی که می‌تواند برای افراد ایجاد ناراحتی کند و موجب سلب آسایش طرف مقابل شود و از طریق دستگاه‌های مخابراتی مثل تلفن انجام ‌شود را مزاحمت تلفنی می گویند.  با توجه به ماده 641 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) مزاحمت با دستگاه‌های مخابراتی جرم‌انگاری شده و برای آن‌حتی مجازات حبس از یک تا 6 ماه پیش بینی شده است. با توجه به این قانون، ایجاد مزاحمت با دستگاه‌های مخابراتی مانند تلفن همراه و تمام امکانات آن که امروزه تلفن‌های همراه امکانات فراوانی  را در خود دارند مانند وایبر،تلگرام، واتس آپ و سایر برنامه های ارتباط جمعی که برروی تلفن های همراه قابلیت نصب دارند را شامل میشود چون تلفن همراه هم دستگاه مخابراتی است  و تحت ماده 641 و مواد دیگر قابل پیگرد است.

گاهی ممکن است این مزاحمت ها به عمد باشد و به قصد صدمه وارد کردن به جان کسی انجام شود که این با قتل عمد در اجرای قانون مساوی است.فردی به دلیل کینه توزی و دشمنی ممکن است به  قصد قتل چنین کاری کند و اطلاع دارد که فرد مورد نظر بسیار ضعیف است و در مقابل این مزاحمت ممکن است به جان او آسیب وارد شود؛ فردی که به دلیل بیماری قلبی تحت جراحی قرار گرفته است و  تازه از بیمارستان مرخص شده، پزشک او هم تاکید کرده که استرس و اضطراب جان او را به خطر میاندازد حالا فرد مزاحم یا بعبارتی دشمن در پشت تلفن مطلبی صدق یا کذبی می‌گوید و می‌داند با این مزاحمت‌ها ممکن است جان فرد را تهدید کند و او  از دست برود با این وجود مرتکب این عمل میشودٰ، فرد جان خود را از دست می دهد؛ عامل این قتل فرد مزاحم محسوب می شود. در این حالت قتل عمد است که قصاص برای آن در نظر گرفته شده است.

زمانی که مزاحمت به قتل منجر می‌شود باید گفت شاید رفتاری عینی از فرد سر نزده باشد که مرتکب به عملی نوعا کشنده از جمله استفاده از سلاح سرد برای قتل دست نزده باشد اما رفتاری یا گفتاری داشته باشد که سبب مرگ  یک انسان باشد. قانون مجازات اسلامی سال 92 تصریح کرده است با اعمالی مانند برانگیختن یک حیوانی به سمت فرد، یا نشان دادن سلاح به او بدون استفاده از آن، یا دادن اخبار ناگوار و از این قبیل، از طریق مزاحمت تلفنی باعث مرگ فردی که در شرایط خاصی است شود. در رابطه با این موضوع هم قطعا نمی‌توان فرد مرتکب را معاف از این مسئله دانست. اما تشخیص اینکه این نوع قتل، عمد است یا غیر عمد بستگی به شرایط آن دارد.

مزاحمت تلفنی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جرم است ماده واحده که در اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران تصویب شد. در آنجا هم برای ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است. که عبارت است از قطع تلفن فرد مزاحم برای مدت‌های مختلف که در صورت تکرار مزاحمت بار سوم قطع به طور دائم در نظر گرفته شده است.
 
کد خبر: 229408

وب گردی

وب گردی