56724_orig

ایسکانیوز:شبکه های اجتماعی که یکی از جدیدترین و پرمخاطب ترین سرویس های اینترنتی است، از جنبه های مختلف قابل کنکاش و ارزیابی است.اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده-اش، بخش های مختلف زندگی انسانی را تحت تأثیرات مثبت و منفی خود قرار داده است. مبنا و هدف اصلی اینترنت، برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان های سراسر دنیا و ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات است. ر حالی که هنوز هیچ کس تصور نمی‌کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت به صورت کاربرد اصلی آن درآید، شبکه های اجتماعی اینترنتی پای به عرصه وجود گذاشتند. این موضوع در بین کاربران اینترنتی چنان مورد استقبال قرار گرفت که به جرأت می توان گفت یکی از تأثیرگذارترین سرویس های ارائه شده در اینترنت و وب که در سال های اخیر تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای مختلف جهان به وجود آورده، شبکه های اجتماعی اینترنتی بوده است.
شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از پايگاه‌هايي هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌های جهانی اینترنت قرار گرفته‌اند. این‌گونه پايگاه‌ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می‌کنند و هر کدام دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد هم می‌آورند. شبکه‌های اجتماعی را گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که امکان دستیابی به شكل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده‌اند و امروزه بسیاری از جوانان به این شبکه ها اعتیاد دارند .

امان الله قرائی مقدم آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه، علت اصلی اعتیاد به شبکه های اجتماعی بیکاری است، عنوان کرد: به عقیده ی بنده آنکه افراد به ویژه جوانان به شبکه های اجتماعی روی آورده اند و به نوعی موجب اعتیاد در آنان شده است، فکر می کنم مربوط به بیکاری و یکی از علل اصلی دیگر می تواند نبود اوقات فراغت برای جوانان باشد. در حقیقت ما نتوانستیم اوقات فراغت جوانان را غنی کنیم چرا که پر کردن مهم نیست بلکه باید به غنی بودن آن بی اندیشیم.

او در ادامه افزود: اکثریت جمعیت کشور را نسل جوان تشکیل داده اند از این رو باید بیش از هر چیزی به آنان فکر کنیم و هرگونه امکانات را برای جوانان فراهم سازیم.

قرائی مقدم، وقت جوانان ایرانی را برای چت کردن بسیار دانست و در این باره گفت: از آنجایی که ما نتوانستیم برای جوانان کاری را در راستای تفریح و اوقات فراغت انجام دهیم آنان بیکار هستند و تمامی وقت خود را به گذراندن در اینستاگرام و چت کردن با یکدیگر صرف می کنند و در این راه به جک سازی و شایعه پراکنی می پردازند و این اقدام بیش از هر چیزی مانع بروز استعداد های آن ها می شود.

او در ادامه افزود: جامعه شناسان غربی بر این باورند که اگر ا دلار برای شادی و تفریح جوانان هزینه کنیم چند برابر آن یعنی هزار دلار می توانیم سود ببریم از این رو آنان هیچگاه اجازه نمی دهند که جوانشان بیکار بنشینند و احساس خلا کنند.

قرائی مقدم با بیان اینکه، وزارت ورزش و جوانان در راستای اوقات فراغت معنایی را ایفا نمی کند، عنوان کرد: در حقیقت در کشور ما مکانی تفریحی برای جوانان وجود ندارد و به اصطلاح وزارت ورزش و جوانان را اوقاتی فراغت برای آنان می دادند در حالی که اوقات فراغت یک جوان فقط در ورزش خلاصه نمی شود و از سوی دیگر نبود تفریحات کافی، موسیقی نشاط موجب تاثیرات بد روحی ،روانی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور می شود چرا که فرد نسبت به حکومت خود بدبین می شود.
کد خبر: 229586

وب گردی

وب گردی