رئیس کودکان بیمارستان مفید با بیان اینکه یکی از مهمترین علل بی‌اشتهایی کمبود آهن است، گفت: علل یبوست شیرخواران مصرف شیر زیاد، مصرف آب کم، اختلال تیروئید و مسائل ژنتیک باشد.




خبرگزاری فارس: علل یبوست شیرخواران/ مهمترین علت بی‌اشتهایی شیرخواران کمبود آهن است



فرید ایمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره کودک 3 ماهه‌ای که دچار سرماخوردگی شده است، شیر مادر کم می‌خورد و نیم کیلو از وزن طبیعی‌اش کم است، اظهار داشت: مسئله سرماخوردگی کودک باید بررسی شود زیرا ممکن است آلرژی باشد بنابراین درمان گام مؤثری در این زمینه است چرا که در صورت عدم درمان ممکن است کودک در آینده دچار مشکل شود.


وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره یبوست شیرخوارگی که در این دوران شایع است گفت: مصرف شیر زیاد مهمترین عامل یبوست است و در این حالت باید از دادن شیر به کودک خودداری شود و باید به فکر درمان یبوست بود.


* علل یبوست شیرخواران


این فوق تخصص گوارش اطفال ادامه داد: یبوست علاوه بر مصرف شیر زیاد ممکن است بر اثر مصرف آب کم، اختلال تیروئید، تنگی اسفنکتر و ژنتیک رخ دهد و درمان هر کدام بر اساس علت تعیین می‌شود مثلاً اگر علت یبوست تنگی اسفنکتر کم باشد با داروهای معمولی و انجام برخی اقدامات قابل درمان است اما در موارد شدید نیاز به جراحی دارد.


رئیس کودکان بیمارستان مفید افزود: چنانچه یبوست بیش از 5 روز ادامه یابد باید حتماً بررسی شود همچنین باید کودک را از نظر اختلال نداشتن عصب روده نیز بررسی کرد. این کودکان وقتی به دنیا می‌آیند عصب روده ندارند، این اختلال در هر سنی ممکن است خود را نشان دهد.


وی ادامه داد: این کودکان طی 24 ساعت اول تولد دفع مدفوع تیره ندارند و شکمشان به تدریج متورم می‌شود و علایم این اختلال خود را با یبوست نشان می‌دهد.


ایمان‌زاده گفت: ابتدا باید از روده این کودکان نمونه‌برداری شود تا ناحیه‌ای که عصب ندارد مشخص شده سپس تحت عمل جراحی قرار گیرد.


* مهمترین علل بی‌اشتهایی شیرخواران


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از مهمترین علل بی‌اشتهایی کمبود آهن است. توصیه می‌شود والدین بعد از 6 ماهگی به کودکان خود قطره آهن دهند برخی مادران از ترس تیره شدن دندان‌ها به کودکان خود آهن نمی‌دهند در حالی که این موضوع می‌تواند مشکلات جدی برای کودک به وجود آورد.


* چرا رنگ مدفوع شیرخواران تیره است


وی خاطرنشان کرد: علت تیره بودن رنگ مدفوع می‌تواند مصرف آهن باشد اما علاوه بر آن کم‌آبی، یبوست، مصرف برخی غذاها، خونریزی معده، آموکسی‌سیلین و داروی دیسموت می‌تواند موجب تغییر رنگ مدفوع شود.


 
کد خبر: 229587

وب گردی

وب گردی