تهران-ایسکانیوز: وقتی که هر روز یک دانشگاه غیر انتفاعی مجوز می گرفت، عده ای می پنداشتند به بزرگراه افزایش میزان تولید علم دست یافته اند، یا تصور می کردند سطح آموزش عالی اوج می گیرد. اما امروز در همان دانشگاه های غیر انتفاعی برای هر 65 دانشجو یک استاد وجود دارد و به قول قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، هیچ تولید علمی صورت نگرفته و کیفیت آموزش نیز بالا نرفته است.

قاسم جعفری عضو کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایسکا نیوز به بررسی وضع موسسه های آموزش عالی غیر انتفاعی پرداخت.

صدور مجوزهای بی‌رویه در سال 84

او با اشاره به این که تعداد موسسه های آموزش عالی از سال 84 بیشتر شده است گفت: تقریبا از سالهای 83، 84 بود که عده ای اقدام به اخذ مجوز موسسه های آموزش عالی غیر انتفاعی کردند.

جعفری درباره انگیزه اخذ مجوز دانشگاه های خصوصی تصریح کرد: افرادی که پایان موعد خدمت شان در پست های مختلف دولتی سر رسیده بود و یا انگار می کردند که نتوانند در آینده جایگاه ثابتی داشته باشند تصمیم گرفتند که دانشگاه غیر انتفاعی تاسیس کنند.

او افزود: بالغ بر 350 مجوز موسسه آموزش عالی فقط در سال 84 به ثبت رسید.

عدم نظارت بر کیفیت آموزش

عضو کمسیون آموزش مجلس در ادامه صحبت هایش جنبه های مختلف موسسه های آموزش عالی را بررسی کرد و دانشگاه های غیر دولتی را ساز و کار درستی دانست هر چند که تصریح کرد: البته این ساز و کار درست که می توانست باری مهم از دوش دولت بردارد به درستی اجرا نشد. متاسفانه مجوزها به کسانی داده شدند که صلاحیت کافی را دارا نبودند و به دلیل خصوصی بودن این موسسه ها نظارت دقیق نیز بر آن ها صورت نگرفت و یک سری از عوامل دست به دست هم داد تا دانشگاه های غیر انتفاعی کارکرد اصلی خود را نداشته باشند و در سیستم آموزشی نقش خود را به خوبی ایفا نکنند و شاید در مقاطعی هم موجبات انحراف شوند.

استاد یا خویشاوند؛ مسئله این است!

قاسم جعفری در ادامه با تاکید بر اهمیت موسسه های آموزش عالی تصریح کرد: این موسسه ها آینده جوانان کشور ما را رقم می زنند. این در حالی است که نه از نظر سخت افزاری و نه نرم افزاری قابلیت کافی را ندارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: فرض کنید موسسه هایی که دو تا سه هزار نفر دانشجو دارند، اعضای هیات علمی شان به تعداد کافی نیست. یا افرادی که برای هیات علمی این موسسه ها انتخاب می شوند اغلب مسیر صحیح گزینش را طی نکرده اند. مدیران این موسسه ها اقوام و دوستان خود را در سمت هایی قرار داده اند که نمی توان از آن ها با عنوان «استاد» یاد کرد.

قاسم جعفری در ادامه از عدم برخورداری این موسسه ها از کادر اداری مناسب هم گلایه کرد.

او در میان کلامش پیام نور را از دسته موسسه های دولتی جدا کرد و گفت: دانشگاه های پیام نور به خاطر این که به صورت مستقیم به دولت وابسته هستند از نظر نرم افزای و سخت افزاری قابلیت های بهتری دارند.

جعفری در پاسخ به این سوال که چه توجیهی می توان داشت برای کیفیت آموزش در پیام نور، در حالی که دانشجویان معمولا سر کلاس نمی روند و نسبت تعداد استاد به تعداد دانشجو نیز بسیار متفاوت است، پاسخ داد: البته پیام نور هم مشکلاتی دارد. اما از نظر من درباره پیام نور به اساس نامه این دانشگاه توجه کمتری می شود و این اساس نامه پیام نور را سوق می دهند به سوی غیر حضوری شدن. در حالی که در اساس نامه تصریح شده که این دانشگاه نیمه حضوری است. من بارها درباره این خطر به مسئولین تذکر داده ام. چرا که غیر حضوری شدن این دانشگاه به مثابه ظلم به دانشجویان و اساتید این دانشگاه است. البته هنوز هم این دانشگاه به صورت نیمه حضوری اداره و کلاس های برگزار می شود.

رویه دانشگاه‌های غیر انتفاعی باید اصلاح شود

او در نهایت گفت: نباید تقسیم بندی پنج گانه موسسه های آموزش عالی را خلط کنیم. هر کدام از موسسه ها؛ دانشگاه های دولتی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی و دانشگاه های غیر دولتی خصوصیات خاص خود را دارند. اما در مورد دانشگاه های غیر انتفاعی باید اصلاحی جدی صورت بگیرد و رویه این دانشگاه ها تغییر کند.

جعفری خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حوزه انتخابیه من( بجنورد) دانشگاهی غیر انتفاعی هست که مدیر آن سالی دو بار به دانشگاه سر نمی زند. این عمل کاملا با فلسفه وجودی دانشگاه غیر انتفاعی منافات دارد. من تاکید می کنم که هیچ مشکلی ندارد که از راه این دانشگاه ها درآمدی برای صاحبانشان حاصل شود. بلکه گلایه من این است که این دانشگاه ها به فلسفه وجودی خود نیز که همانا تربیت دانشجو هست نیز  پایبند باشند.
کد خبر: 229656

وب گردی

وب گردی