وقتی روسای جمهور دوره هشت ساله خود را به اتمام می‌رسانند این حق برای آنها وجود دارد که در جهت ترویج و پیگیری اندیشه‌های خود اقدامات و فعالیت‌هایی را انجام دهند. روسای جمهور سابق می‌توانند به هر کشوری که تمایل دارند سفر کرده و با مقامات سیاسی آن کشورها و دیگر اقشار آنها صحبت داشته باشند همان طور که آقای جک استراو به ایران آمد و با مقامات رسمی و غیررسمی کشورمان دیدار کرد.
گویا آن طور که از خبر سایت حامیان رئیس جمهور قبلی برمی‌آید، آقای احمدی‌نژاد هم قصد سفر به کشور ترکیه را دارد. هر چند این سفر به معنی سفر نماینده رسمی دولت نیست و مقامات ترک هم آقای احمدی‌نژاد را به هیچ عنوان یک شخصیت رسمی تلقی نمی‌کنند اما موضوع مهم و قابل بحث این است که آقای احمدی‌نژاد قصد سفر به ترکیه را دارند و مانعی برای این سفر نمی‌بیند ولی نباید فراموش کرد که آقای احمدی‌نژاد زمانی که رئیس‌جمهور بود و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد داشتند از یک نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر کنند، به استانداران و مسئولین محلی دستور داده می‌شد که هیچ گونه هماهنگی و استقبالی از آیت‌ا... هاشمی صورت نگیرد وجالب اینکه آقای احمدی‌نژاد در یک مقطع زمانی، استاندار کرمان را به دلیل اینکه در فرودگاه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استقبال کرده بود، عزل کرد. همچنین زمانی که آیت‌ا... هاشمی قصد سفر به کربلا و عربستان برای دیدار با آیت‌ا... سیستانی و ملک عبدا... را داشت، آقای احمدی‌نژاد در آن زمان رسما علیه سفرهای آیت‌ا... هاشمی موضع‌گیری و اعلام ‌کرد که ایشان نباید سفر خارجی یا داخلی داشته باشد.
حالا آقای احمدی‌نژاد قصد سفر خارجی دارد و سفرهای داخلی خود را نیز به‌راحتی انجام می‌دهد و این بسیار پسندیده است که آقای روحانی و دیگران اجازه می‌دهند آقای احمدی‌نژاد به ترکیه یا هر کشوری که تمایل دارد سفر کند و باید در خاطر داشت که احمدی‌نژاد و اصولگرایان و جبهه پایداری‌ها معلم اخلاق اصلاح‌طلبان نیستند. اصلاح‌طلبان اخلاق و آزادی را یقینا ازاصولگرایان تندرو یاد نگرفته و نمی‌گیرند و فردی را به عنوان معلم اخلاق خود برمی‌گزینند که متخلق به صفت اعتدال و میانه‌روی باشد و نه فردی که مقامات محلی را در ایران به دلیل استقبال از آیت‌ا... هاشمی توبیخ می‌کرد. باید این گونه درس‌ها را به آنها آموخت تا یاد بگیرند توسعه سیاسی به چه معناست و بیاموزند دموکراسی به چه معناست. چرا که آموزش رکن رکین جامعه مدنی است و زمانی که عملا مشاهده می‌شود برخی با این مفاهیم آشنایی ندارند پس هم اکنون که زمان لازم وجود دارد باید به این گونه افراد آموزش داد تا بدانند احترام به حقوق اقلیت و دمو کراسی و آزادگی چه ثمراتی دارد.
نویسنده:صادق زیباکلام
کد خبر: 230452

وب گردی

وب گردی