تهران-ایسکانیوز: رئیس جمهوری با اشاره به اینکه پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است ،گفت: "باید آزاداندیشی و کرسی آزاد اندیشی برای افکار و ادیان را در قم تاسیس کنیم".

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان استان قم ، این شهر را سرآغاز شهادت و نهضت اسلامی دانست و گفت: اگر ملت ایران در جریان نهضت اسلامی عقب نشینی می کرد انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید . چنانچه در دوران دفاع مقدس نیز اگر رزمندگان ، جوانان و نیروهای نظامی ما فداکاری نمی کردند ما نمی توانستیم به پیروزی برسیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "اگر ایثار و شهادت نبود بی تردید انقلاب ما به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نمی توانست به نقاط مطلوب خود برسد"، گفت:امروز هم همانند دوران دفاع مقدس به ایستادگی ، مقاومت و روحیه ایثار نیاز داریم تا بتوانیم مقاصد عالیه مورد انتظار مردم را محقق کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه قم بزرگترین مرکز دینی جهان اسلام و جهان تشیع است و حوزه علمیه قم از لحاظ کمی و کیفی جایگاه بسیار ویژه ای دارد، اظهارداشت: برای رشد و توسعه مطلوب نیاز به معنویت ، اخلاق و فرهنگی داریم که مسیر رشد و توسعه ما را پایدار کند و مرکزی که می تواند از لحاظ اخلاق و معنویت کمک کند حوزه علمیه قم و این سرزمین مقدس است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم ابراز نظر آزادانه مخالفان و وجود این شیوه در سیره ائمه معصومین(ع)، تاکید کرد: جهان امروز جهان اقناع است و نه ارعاب . امروز باید بتوانیم جوانان کشور را درباره مسایل روز اقناع کنیم و با تغییر شرایط جهان نمی توانیم جوانان را محدود کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه چند صدایی را در همه مسایل علمی، اخلاقی و معرفتی از قم یاد گرفته ایم و آزاد اندیشی و چندصدایی در مسایل فکری ویژگی اصلی حوزه است ، گفت: فضای جهان و جامعه تغییر کرده و نمی توانیم این فضا را مدنظر قرار ندهیم، نسل جوان را دیگر نمی توان محدود کنیم .

رییس جمهوری اظهارداشت: جهان، جهان ارتباطات است. اگر از فضای جامعه عقب بمانیم مشکل پیدا می کنیم. هر کجا از فضای جامعه عقب ماندیم دچار مشکل شدیم و ما باید همپای جامعه حرکت کنیم.

روحانی در ادامه به ضرورت حضور فعالتر زنان در عرصه جامعه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه فضا را باید برای رشد و تعالی توام با اخلاق قشر زنان، بیش از پیش فراهم کنیم ، گفت: این فکر که زنان صرفا باید به مسایل خانه داری بپردازند و به دنبال مشاغل اجتماعی نباشند، دورانش به سر آمده است.

رییس جمهوری همچنین در این نشست با اشاره به اینکه پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است ،گفت: "باید آزاداندیشی و کرسی آزاد اندیشی برای افکار و ادیان را در قم تاسیس کنیم".


 
کد خبر: 230520

وب گردی

وب گردی