تهران-ایسکانیوز: چهاردهمين سفر استانی کاروان تدبیر و امید به قم از آن جهت حایز اهمیت بود که در این شهر مراجع و آیات عظامی مشغول به تدریس در حوزه های علمیه هستند که همواره در عرصه سیاسی نقش به سزایی ايفا می کنند و مردم  نه تنها در این شهر بلکه در سراسر ایران با استفاده از رهنمودهای آیات و مراجع اقدام به تصمیم گیری هایی مهم در سرنوشت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود می کنند.

با توجه به اهمیت معنوی و سیاسی این شهر، می توان مدعی شد که سفر دو روزه رئیس جمهوری به قم تفاوت هایی با دیگر سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید داشته و آن هم دیدار با مراجع عالیقدر این شهر مقدس بود  تا دولتمردان علاوه بر استفاده از رهنمودها و پیشنهادات این بزرگان از حمایت های بی دریغ آنها بهره مند شوند.

این اهمیت تا جایی است که رئیس جمهوری در جمع مردم شریف قم اظهار داشت: امروز دولت پشتوانه خود را در قم می بیند و چشم انداز فردای این نظام کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می داند و بزرگترین افتخارات دینی و علمی و سیاسی از حوزه علمیه قم است و حوزه بزرگ و وزین قم همواره در برابر لاابالی گری و تحجر ایستاد و می ایستد. ما باید بدانیم تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که اول دین آنها را می سوزاند.

اما این گفته های رئیس جمهوری آغاز همراهي و تعامل با علما و حوزه نبود بلکه پیش از سفر دکتر روحانی به قم هفته گذشته رئیس دفتر او به این شهر سفر کرده بود و با مراجع عظام دیدار ها و گفتگوهایی داشت تا به گفته نهاوندیان، دولت بر رعایت نظر مراجع و حوزه‌های علمیه در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌سازی‌ها، آمادگی لازم را برای شنیدن نظر روحانیت و حوزه‌های علمیه و مراجع در همه زمینه‌ها  داشته باشد.

مراجع در دیدار با محمد نهاوندیان ضمن قدردانی از عملکرد دولت یازدهم به مشکلات باز مانده از دولت قبلی اشاره داشتند و ابراز امیدواری کردند تا با افراد خوش فکر در دولت یازدهم بتوان بر این چالش ها فایق آمد.

اما آنچه مهم است اینکه در این مدت بیست ماهه عملکرد داخلی و سیاست خارجی دولت یازدهم با وجود تلاش های فراوان و رشد و نتیجه مطلوب در هر عرصه ای همواره مورد انتقادات عده ای اندك در داخل قرار گرفته که بیشتر رنگ و بوی تخریب دارد تا انتقاد سازنده.

در مقابل این مواضع دلواپسانه و نه چندان سازنده و دلسوزانه، مراجع عالیقدر قم در دیدارهای خصوصی با رئیس جمهوری قاطعانه از تدابیر دولت تدبیر و امید در حوزه های گوناگون حمایت و برای دولت  دعای خیر و برکت و موفقیت روزافزون کردند.

دیدار با مراجع قم همچون حضرات آیات جوادی آملی، شبیری زنجانی، سبحانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی و نوری همدانی از جمله مهترین برنامه های رییس جمهوری در این سفر پربار بود و دستاوردهای مهمی در حوزه ها و عرصه های گوناگون سیاسی و اقتصادی و علمی از این دیدارهایی که اغلب مدت زمانی را هم به گفتگوی خصوصی با یکدیگر می پرداختند عاید تیم تدبیر و امید كرد.

آیت الله جوادی آملی

ايشان با تاکید بر اینکه دولت به لطف خدا تاکنون توفیقات زیادی به دست آورده که برای تداوم و توسعه این دستاوردها دعا می‌کنیم ، گفت: حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر از وظایف اصلی دولت است و البته این وظیفه، بیشتر از اقدامات عاطفی باید بر مبنای رویکردهای تخصصی و کارشناسی و با هدف توانمندسازی آنها صورت پذیرد.

آیت الله وحید خراسانی

ایشان ضمن تشکر از زحمات رئیس جمهوری و دولت خطاب به رئیس جمهوری گفت: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو هستید.

آیت الله نوری همدانی

ایشان موفقیت دولت را موفقیتی‌ برای نظام و انقلاب دانستند و با تقدیر از خدمات دولت یازدهم تصریح کرد: دولت در عرصه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ و خصوصا بخش سلامت و راه و بزرگراه ها، کارهای بسیار خوبی انجام داده و گام های خوبی برداشته و  بنای ما بر این است که بطور کلّی از دولت حمایت کنیم و باید به مسائل فرهنگی  هم دقت شود و ارتباط با مراجع و جامعه مدرسین بیشتر باشد و دولت در مسائل اقتصادی از جمله ثابت نگه‌داشتن ارزش پول ملی و ارز زحمات کشیده است.

این مرجع تقلید  با حمایت از اصل مذاکرات و توصیف مذاکره کنندگان ایرانی به افرادی "متدین ، انقلابی و سخت کوش " گفتند: اگر در مذاکرات به نتیجه نرسیم، هیچ عیب و نقصي برای دولت نیست بلکه عزّت است.

آیت الله سبحانی

ایشان با بیان اینکه همواره برای موفقیت دولت دعا می کنم، گفت : توجه به خدمات عمومی از جمله حوزه بهداشت و سلامت، اقدام ارزنده ای است و ضروری است دولت با تقویت تولید، زمینه اشتغال جوانان را توسعه دهد. وی همچنین در زمینه های فرهنگی بویژه در خصوص توسعه آموزش عالی، رعایت ملاحظات جمعیتی و سیاست های کلان کشور، توصیه هایی ارائه کردند.

آیت الله شبیری زنجانی

ایشان دعا برای موفقیت دولت را یک وظیفه اعتقادی و عمومی دانستند و افزودند: بهبود وضعیت اقتصادی کشور برای کارشناسان به خوبی محسوس است و در عرصه فرهنگ، «همه ابزارهای فرهنگی در اختیار دولت نیست» و در عین حال دولت بایستی از همه امکانات فرهنگی خود برای تبیین و ترویج مبانی دینی استفاده کند.

آیت الله مکارم شیرازی

ایشان موفقیت‌های دولت در حوزه مدیریت اقتصاد و خدمات اجتماعی به ویژه درمان و بهداشت را خوب و ملموس ارزیابی نموده و بر تلاش بیشتر دولت برای رسیدگی به محرومان و اقشار ضعیف جامعه تاکید کردند.

ایشان با اشاره به اینکه «دولت علاوه بر مشکلات موجود، وارث مشکلات زیادی از گذشته است» ، حفظ اصول اساسی نظام در حوزه سیاست خارجی را ضروری دانسته و ابراز امیدواری کردند که موضوع هسته‌ای نیز به حل و فصل نهایی رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود و همچنین اقتصاد باید به سمتی مدیریت شود که آثار رونق در تولید و اشتغال، زمینه فعال تر شدن جوانان و تسهیل امر ازدواج را فراهم نماید.

آیت الله صافی گلپایگانی

ایشان ضمن تشکر از تلاشهای مجموعه دولت و موفقیت‌هایی که با وجود مشکلات فراوان به نتیجه رسیده است، گفتند: توجه دولت به مردم و رفع مشکلات اقتصادی آنها که از گذشته بوده است بویژه فقرا و ضعفا باید ادامه یابد و برنامه‌های مفید دولت در این جهت باید شتاب بیشتری بگیرد. اقدام دولت در زمینه سلامت و درمان مردم بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است و توجه به سیاست خارجی حائز اهمیت است و نباید فقط یک یا چند کشور موضوع سیاست خارجی ما باشد و حل برخی مسایل و اصلاح و توسعه رابطه با کشورهای اسلامی باید مورد تاکید قرار بگیرد و زمینه‌های شکل گیری گروههای متحجر و تروریستی مثل داعش را نباید در مبارزه با آنان نادیده گرفت.

این مرجع عالیقدر شیعه همچنین با اعلام اینکه " همواره شما را دعا می‌کنم و حسن نیت شما برای مردم معلوم است و به همین دلیل پشتیبان دولت هستند.

آیت الله موسوی اردبیلی

ایشان ضمن دعای خیر برای موفقیت رییس‌ جمهوری و مجموعه دولت، رسیدگی هر چه بیشتر به اقشار نیازمند جامعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: خدمات دولت در بخش سلامت، درمان و بهداشت عمومی را اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده است و حمایت از اقدامات دولت به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت عمومی، وظیفه‌ای همگانی است. 

اما از آن طرف رئیس جمهوری کشورمان هم در سفر به قم در دیدارهای مختلف خود در بین مردم، نخبگان حوزوی و علما، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم،  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر نکات مهمی تاکید داشتند از جمله اینکه این سفر برای دولت برکات زیادی داشت و دیدار با علما و فضلا و بخصوص مراجع عظام تقلید و از همه بالاتر تشرف به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از جمله آنها بود و این مضجع شریف همواره برای ما، قم و ایران پرخیر و برکت بوده است.

وی در سخنانی ابراز داشت که حمایت صریح مراجع معظم تقلید، علما ، فضلا ، روحانیون و مردم، مسئولیت دولت را در حل سریعتر مشکلات کشور و بویژه قم ، سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند.

روحانی در این سفر افتخار خود را فرزند حوزه بودن دانست و اظهار داشت: دولت خود را نیازمند ارتباط نزدیک‌تر با بزرگان و فضلای حوزه می‌داند و بر این باور است که برقراری این ارتباط می‌تواند مسیر حرکت دولت را تصحیح و پرشتاب کند و نمی‌توان با انشقاق و اختلاف مسایل را حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه دولت در شرایط سختی بار مسئولیت اجرایی کشور را به دوش گرفته، گفت: در این شرایط سخت دولت انتظار ویژه ای از حوزه علمیه،علما ، اساتید و مخصوصاً جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دارد تا بتوانیم هدف واحدی را که سربلندی نظام و خدمت به مردم است، محقق سازیم و دولت هرگز تابع اهداف حزبی و جناحی نیست و ترکیب دولت نشان می‌دهد که از هر دو جناح در مسوولیت های اجرایی حضور دارند.لذا اهدافی که دولت پیگیری می‌کند، همان اهداف مقام معظم رهبری ، مراجع معظم و جامعه مدرسین است و تفاوتی با آن ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با قدردانی از حمایت و نظرات ارزشمند مراجع عظام تقلید از برنامه های دولت یازدهم اظهار داشت: اینگونه حمایت و پشتیبانی‌ها برای دولت در مسیر و راه پرپیچ و خمی که پیش‌رو دارد، راهگشا است و باید در حوزه مجموعه‌ای وجود داشته باشد که برای اهداف فوق‌جناحی نظام در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مسایل نوین جامعه نظریه‌پردازی کند ودر اکثر موضوعات، اهداف واحدی بین دولت و حوزویان وجود دارد و با همکاری و ارتباط نزدیک‌تر می‌توان در پیشبرد بهتر امور موفق‌تر بود.

حمایت های همه جانبه، انتقادات دلسوزانه، دفاع قاطعانه آیات عظام از کاروان دولت یازدهم را شاید بتوان بهترين و بزرگترین دستاورد سفر معنوی قم دانست چراکه قطعا مسئولان دولتی همچون گذشته با بهره گیری از رهنمودهای دلسوزانه مراجع و تقویت ارتباط و تعامل میان خود با حوزویان در جهت رسیدن به اهداف و شعارهای دولت گام برخواهند داشت.
کد خبر: 230571

وب گردی

وب گردی