ایسکانیوز;پلاسدیگر می توان با اطمینان گفت که اکثر مردم صدای این مرد نقاب پوش را می شناسند. مردی که در ویدئو های داعش به سلاخی خارجی ها می پردازد.

تا امروز هویت جان جهادی در هاله ای از ابهام قرار داشت،‌اما تحقیقات واشنگتن پست و بی بی سی به نتایج جالبی دست یافت،‌نتایجی که دو تن از مقامات دولتی و دو تن از نمایندگان آمریکایی آن را تایید کردند.

می گویند او "محمد اموازی" نام دارد،‌ تبعه سابق بریتانیا و ساکن لندن که اصلیتی کویتی دارد.

این مقامات در گفت و گوی مختصر با "سی ان ان"،‌هویت این مرد را تایید کردند.
گمان می رود "اموازی" در سال 2012 به سوریه سفر کرده تا بتواند به داعش بپیوندد.

با این که آمریکایی ها هویت این مرد را تایید کردند، اما پلیس لندن و مقامات بریتانیایی از اظهار نظر در رابطه با هویت جان جهادی خودداری کردند.گروه های حقوق بشری و سازمان های اسلامی مستقر در لندن نیز اعلام کردند که از هویت او صد در صد مطمئن نیستند.
حال سوال اصلی این است: چه چیزی او را تشویق به عضویت در داعش کرد؟
جواب این سوال به پاسخ دهندگانش بر می گردد.

تحلیلگران تروریسم اعتقاد دارند اموازی سال ها قبل از آغاز درگیری های سوریه، پا در مسیر تبدیل شدن به یک تروریست و افراط گرا گذاشته بود.

اما گروهی که اموازی مدت ها با آن ها کار می کرده است، عقیده دارند تکنیک ها و سیاست های دولت بریتانیا در عضویت جان جهادی در داعش بسیار نوثر بوده است.

اموازی در سال 1988 در کویت به دنیا آمد و در سن 6 سالگی به بریتانیا رفت.
او در دانشگاه وست مینیستر لندن به تحصیل در رشته برنامه نویسی کامپیوتر مشغول شد و در سال 2009 موفق به دریافت مدرک خود شد.
براساس اظهارات نزدیکان او، اموازی با دریافت این مدرک امیدوار بود که بتواند شغلی موفق در کشور های عربی برای خود دست و پا کند. او به عربی و انگلیسی مسلط بود و لهجه ای بریتانیایی داشت.
چه چیزی باعث شد که او در این مسیر قدم بگذارد؟

براساس تحقیقات واشنگتن پست، افراط گرایی او پس از سفرش به تانزانیا در سال 2009 آغاز گردید.
او قرار بود که برای گشت و گذار و تفریح به تانزانیا برود، اما بلافاصله پس از ورود دستگیر شد و یک شب را در بازداشت سپری کرد، پس از آن نیز به بریتانیا بازگردانده شد.
او در سال 2010 نیز توسط مامورین ضد تروریسم بریتانیا دستگیر شد.
مقامات نیز هیچ گونه توضیحی برای دستگیری او ارائه نکردند.

مقامات نیروی ضد تروریسم بریتانیا از افشای هرگونه اطلاعات یا جزییاتی از این پرونده خودداری کردند.
مدیر اموازی،‌ احتمال جان جهادی بودن او را غیر محتمل می داند، زیرا اموازی در هنگام اقامت در بریتانیا، همواره مودب و خوش برخورد بود.
در نظر قریشی،اگر اموازی همان جان جهادی باشد، برای او خیلی تعجب برانگیز نخواهد بود.
بسیاری از مسلمانان که ساکن غرب هستند، احساس می کنند که مورد سواستفاده قرار گرفته اند. درست همانند اموازی.
قریشی در ادامه می گوید:" کی می خواهیم یاد بگیریم، هنگامی که با مردم همانند غربیه ها برخورد کنیم، آنها نیز باور خواهند کرد که به جای دیگری تعلق دارند.سیاست های امنیتی بریتانیا در 13 سال اخیر تنها به دوری قشر بزرگی از مهاجران از دولت و حکومت ختم شده است."

ایمیل های اموازی، نشان می دهد که او در سال 2010 قصد عزیمت به کویت و آغاز یک کار و زندگی مشترک را داشته که مقامات بریتانیایی از خروج او ممانعت به عمل آورده اند.
او در ایمیلی به قریشی نوشت:"کار برایم جور شده بود و می خواستم ازدواج کنم، اکنون احساس می کنم یک زندانی هستم که توسط پلیس کنترل می شود.من می خواهم به زادگاهم کویت بازگردم.اما نمی توانم."

با این حال تحلیلگران ضد تروریسم عقیده ای دیگر دارند و ادعا می کنند روند افراطی شدن اموازی پیش از سال 2010 آغاز شده بود.

آن ها دلیل سفر اموازی به تانزانیا را نیز نه لذت بردن از فضای سبز این کشور، بلکه پیوستن به گروه تروریستی الشباب می دانستند.

بسیاری دیگر از مقامات امنیتی نیز چنین توضیحاتی را تنها بی گناه و ساده جلوه دادن اموازی و داستان او قلمداد گردند.

"آن ها تنها به نیمه داستان اشاره کرده اند. دولت بی کار نیست که منابع و نیروهای خود را برای کنترل و عدم خروج یک نفر هدر دهد، تنها به این دلیل که این فرد قیافه ای خنده دار دارد. حتما مسادلی باعث مشکوک شدن دستگاه های اطلاعاتی به او شده بودند."
مقامات اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده پیشتر نیز اعلام کرده بودند که از هویت این مرد آگاه هستند، ولی نمی خواهند آن را در اختیار رسانه ها قرار دهند.
به نظر می رسد سود مخفی نگاه داشتن هویت او، بیش از ضررش بوده است. آن ها امید داشتند با فشار گذاشتن بر خانواده و دوستانش، با او ارتباط برقرار کنند.

در نهایت گفت عدم اطلاع از هویت جان جهادی، او را تبدیل به یک ستاره و به قول معروف سلبریتی کرده است. هزینه ای که دولت های غربی باید برای این کار بپردازند، این است که شاهد پیوستن گروهی از شهروندان خود به دلیل جذبه های این گروه باشند که توسط جلاد ان به نمایش گذاشته می شود.

+:
کد خبر: 230651

وب گردی

وب گردی