تهران- ایسکانیوز: دومین مراسم تجلیل از خیرین و واقفین دانشگاه تهران با حضور معاون وزیر علوم و رییس کمیته خیرین وزارت علوم همزمان با 80 سالگی این دانشگاه برگزار شد،محمود نیلی احمد آبادی گفت: بر خلاف سده‌های گذشته که نیروی کار و منابع زیرزمینی سرمایه محسوب می‌شد، امروز سرمایه و آنچه که قدرت یک کشور را می سازد علم و دانش است. می توانیم دانشگاه را به عنوان منشاء اصلی تولید علم و دانش پشتوانه اصلی قدرت هرکشور بدانیم.


 محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران با عنوان اینکه خیرین و نیکوکاران آموزش عالی، از ارکان مهم دانشگاه هستند، افزود: دانشگاه تهران طی 80 سال فعالیت نشان داده چگونه کمک‌های خیرین می‌تواند در جهت گیری صحیح دانشگاه و خدمات بهتر موثر باشد.


وی میزان تحقق توسعه فعالیت‌های دانش بنیان را که در سیاست های کلان کشور نیز تعریف شده است مرهون فارغ التحصیلان دانشگاه دانست.


نیلی پیشینه دانشگاه تهران را به 163 سال پیش یعنی زمان تاسیس دارلفنون ارتباط داد ولی بیشترین اثر بخشی و تاثیر آن را در 80 سال اخیر دانست که در هیاتی جدید به فعالیت پرداخته است.


سرپرست دانشگاه تهران تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه را 300 هزار و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل را 55 هزار نفر معرفی کرد و گفت: با مرور رابطه مستقیم میان دستاوردهای دانشگاه تهران و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور به این نکته پی‌می‌بریم این دانشجویان از بزرگترین سرمایه های کشور هستند.


او نقش پررنگ دانشگاه تهران را در صحنه های مختلف کشور عامل میزان تقاضای بالا برای ورود به این دانشگاه دانست و گفت: اگر خواستار توسعه هستیم و می‌خواهیم مسائل ناشی از فقر را شاهد نباشیم و در آینده هزینه‌های گزافی را برای عدم حضور دانش در جامعه پرداخت نکنیم، باید به فکر پیشگیری باشیم و سرمایه گذاری کنیم.


نیلی در ادامه تعامل میان دانشگاه و جامعه، برکت پول‌های خیرین و تاثیر آن ها در تحولات دانشجویی را از جمله اثر بخشی های کار وقف در راه دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه تهران به خیرین و وقف کنندگان، نه به دلایل مالی، بلکه فرهنگی نیازمند است و ما وظیفه داریم این تعاملات را گسترده بکنیم.


او با اشاره کرد به این نکته که بزرگترین پشتوانه کشورهای توسعه یافته دانشگاه است گفت: در  کشورهای توسعه یافته امور اوقافی زیادی به دانشگاه ها تعلق می گیرد و دانشگاه‌ها 25 الی 30 درصد امور مالی خود را از طریق هدیه تامین می کنند.


سرپرست دانشگاه تهران گفت: علیرغم اینکه سنت وقف از اسلام به همه جای دنیا انتشار یافته ما به این سنت کمتر عمل کرده ایم و باید در این زمینه پیش‌تاز باشیم.


وی گفت: کار خیر در مدارس مهم است اما در آن حوزه به نسبت دانشگاه ها کار بیشتری انجام شده و مهم‌تر آن است که معلم مدرسه در دانشگاه خوب تربیت شود.


وی همچنین اظهار امیدواری کرد روزی برسد که کمک های خیریه به دانشگاه زیادتر از حد توان دانشگاه برای هزینه آن ها باشد.

کد خبر: 230700

وب گردی

وب گردی