تهران- ایسکانیوز: نشست شورای دانشگاه تبریز به منظور هم اندیشی و با هدف ارتقای برنامه های آموزشی دانشگاه ها با حضور مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم و عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. مجتبی شریعتی نیاسر در این نشست گفت: برخی از دانشگاه های جدید التاسیس با حداقل استاندارها مشغول فعالیت هستند که در صورت عدم کسب استانداردهای لازم از پذیرش دانشجو تا رسیدن به استانداردهای لازم جلوگیری می شود.


مجتبی شریعتی نیاسر در این نشست کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را سه رویکرد اصلی و سیاست راهبردی این معاونت بیان کرد و گفت: در دهه گذشته روند گسترش کمی مراکز آموزشی در حوزه های مختلف بیش از حد نیاز جامعه بوجود آمده که باید این روند اصلاح شود.


وی افزود: همه مدیران، مسئولان، استادان و دانشگاهیان یک ماموریت دارند و آن هم توسعه همه جانبه آموزش عالی کشور است.


معاون آموزشی وزیر علوم داشتن سرعت عمل بالا، اخلاق محوری، قانون مداری و فراجناحی عمل کردن را از جمله ویژگی های بارز برنامه های معاونت آموزشی وزارت علوم برشمرد .


جلوگیری از پذیرش دانشجو در دانشگاه های جدید التاسیس با حداقل استاندارها


وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از دانشگاه های جدید التاسیس با حداقل استاندارهای لازم مشغول فعالیت هستند که در صورت عدم کسب استانداردهای لازم از پذیرش دانشجو تا رسیدن به استانداردهای لازم جلوگیری خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارتقای کیفی شعار و رویکرد دوم این معاونت است که می خواهیم با کمک گرفتن از دانشگاه های جامع و برتر کشور و به ویژه با همفکری اساتید سرشناس دانشگاه ها این وضعیت را بهبود بخشیم.


تفویض مسئولیت ها به مدیران دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های برتر


شریعتی نیاسر با اشاره به رویکرد سوم این معاونت که مربوط به اقتدار و هماهنگی بود، افزود: در کنار نظارت دقیق و سیاست گذاری وزارت علوم، بسیاری از مسئولیت ها به مدیران دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه های قدیمی و برتر تفویض می شود که با این کار می توان اقتدار وزارت و این دانشگاه ها را افزایش داد .


معاون آموزشی وزارت علوم فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی را از دیگر اقدامات اساسی این معاونت اعلام کرد و گفت: برنامه های آموزشی و سرفصل دروس در دانشگاه‌ها  باید حداکثر ۵ سال با تحول علوم در جهان، به روز رسانی و متحول شود.


شریعتی نیاسر اظهار داشت: برخی از مراکز آموزش عالی کشورمان با توجه به دور شدن از رسالت اصلی خود - نظیر آموزش از راه دور و یا آموزش های فنی و حرفه ای،  احتیاج به کمک دارند که به  جایگاه اصلی خود برگردند. البته این کار نیز یک شبه درست نمی شود و باید در این راستا صبر و حوصله کرد.


مشارکت دانشگاه ها در برنامه ریزی ها


در این مراسم عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تاکید بر اینکه بایستی همه برنامه ریزی ها با مشارکت دانشگاه ها و اساتید به سرانجام برسد، تصریح کرد: این امر موجب شتاب بیشتر و جامع تر شده تدوين برنامه عملياتي با یک سند راهبردی مدون می شود.


او افزود: برنامه های تدوین شده دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد که باید این برنامه ها با توجه به شرایط امروز جامعه ما به روز رسانی و دوباره تدوین شود که در این خصوص ۱۰ دانشگاه برتر کشور می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در ادامه افزود: ما از طرح ها و برنامه های مدون و کارشناسی شده دانشگاه ها استقبال می کنیم و در برنامه‌ریزی آموزشی از همفکری و هم اندیشی بسیاری از اساتید دانشگاه ها استفاده خواهیم کرد.

کد خبر: 230761

وب گردی

وب گردی