تهران_ایسکانیوز: محمدقلی یوسفی، اقتصاددان و استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، با بیان اینکه کشور همچنان با وضعیت رکودتورمی به سرمی برد،گفت: متاسفانه در طول هشت سال گذشته نرخ بهره وری نیروی کار و نرخ بهره وری سرمایه به صورت مدون کاهش پیدا کرده است.

محمدقلی یوسفی،درتشریح دلایل پایین بودن نرخ بهره وری دراقتصاد ایران،به ایسکانیوز،گفت:بهره وری مقوله بلندمدتی است به طوری که نرخی نیست که اتفاق بیافتد یا مربوط به یک بخش خاص باشد،بلکه بهره وری فرآیند بلندمدتی است که تحت تاثیر متغیرهای مختلف اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی قراردارد.

این استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،با اشاره به اینکه بهره وری ازکارایی متفاوت است،تصریح کرد: کارایی نشان دهنده تاثیر تخصیص منابع و چگونگی به کارگیری ماشین آلات است،اما بهره وری به معنای اینکه چگونه مقدار معینی محصول با حداقل منابع به دست آوریم یا چگونه با همان مقدار داده، تولید را افزایش دهیم؟

این اقتصاددان،اظهارداشت: بهره وری در بعدکلی مربوط به بهره وری نیروی کار، سرمایه،سازماندهی و مدیریت است به طوری که مجموعه فعالیت ها را دراقتصاد دربرمی گیرد.

یوسفی،با بیان اینکه نوع کارایی که در یک جامعه به کارگرفته می شود مربوط به کارایی قیمت عوامل و کارایی فنی است،افزود: چگونگی به کارگیری ماشین آلات به طوری که آیا سرمایه گذاری صورت گرفته، ماشین آلات خریداری شده و نیروی کار به کارگرفته شده به درستی مورداستفاده قرارمی گیرد یا خیر؟ بنابراین این بخش مربوط به بحث مدیریت و نحوه سازماندهی است.

وی،با بیان اینکه کارایی تخصیص به شبکه کلی جامعه مربوط می شود،ادامه داد: ممکن است شرکت ها درایران از نظرفنی همان کارایی کشورهای کره،اروپا و آمریکا را داشته باشند، اما از نظر کارایی تخصیصی با هم متفاوت باشند زیرا کارایی تخصیص مربوط به سیاست های اقتصادی دولت است به طوری که سیاست های کنترل تورم،سیاست های بازار پول و ارز و بی ثباتی های موجود در اقتصاد برروی کارایی تخصیص اثرمی گذارد.

این استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،با بیان اینکه کارایی تخصیص به دلیل ناتوانی بنگاه ها دراختیار دولتمردان است،تصریح کرد: نرخ بهره وری در ایران پایین است به طوری که علاوه بر بهره وری نیروی کار،بهره وری سرمایه هم در طول هشت سال گذشته به صورت مدون کاهش پیدا کرده است.

این اقتصاددان،با بیان اینکه کاهش نرخ بهره وری بیانگر عدم استفاده صحیح از منابع است،اظهار داشت: عوامل مختلفی با اثر برروی بهره وری مانع استفاده صحیح کشور از داده هایی چون نیروی کار و سرمایه شده است، بنابراین کاهش توسعه اقتصادی و افزایش هزینه تولید درنتیجه پایین بودن کارایی نیروی کار و سرمایه کشور طبیعی است.

یوسفی،افزود: یکی از دلایل پایین بودن نرخ بهره وری بحث شرایط رکود تورمی در اقتصاد کشور است، به طوری که وقتی کشور باوضعیت رکود تورمی مواجه باشدیعنی بنگاه ها در رکود به سر می برند و از ظرفیت اسمی خود به صورت کامل استفاده نمی کنند.

وی،دامه داد: وقتی بنگاه ها 50 درصد از ظرفیت اسمی خود استفاده کنند یعنی اینکه سرمایه گذاری که درگذشته صورت گرفته اکنون به درستی مورداستفاده قرار نمی گیرد بنابراین بهره وری سرمایه پایین است.

این استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،با اشاره به بیکاری پنهان،تصریح کرد: همچنین بنگاه ها به دلیل مشکلات اجتماعی،حقوقی و قانونی نمی توانندنیروی کار خود را اخراج کنند و باید هزینه نیروی کار را درشرایطی که تولیدبنگاه نصف شده است، بپردازند به همین دلیل بنگاه ها با بیکاری پنهان مواجه می شوند.

این اقتصاددان،با بیان اینکه بیکاری پنهان درتمام صنایع ایران وجوددارد،گفت: وجود بیکاری پنهان یعنی افزایش هزینه،کاهش کارایی و مصرف نیروی کار که به طورکلی بروز همزمان کاهش تولید و اشتغال و افزایش هزینه و نرخ تورم باعث رکودتورمی در جامعه می شود.

این استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،با بیان اینکه کشور همچنان با وضعیت رکود تورمی به سر می برد،گفت: متاسفانه عدم استفاده کامل بنگاه ها از ظرفیت اسمی،کمبود قطعات، ماشین آلات و کالای واسطه ای به دلیل تحریم ها و کمبود نقدینگی باعث شده که صنایع کشور کارایی و بهره وری لازم را درجهت کاهش هزینه ها و افزایش میزان تولید نداشته باشند که این امر یعنی کشور همچنان با وضعیت رکود تورمی به سر می برد.
کد خبر: 231103

وب گردی

وب گردی