تهران- ایسکانیوز:  مراسم تجلیل از «اکبر عالمی» از سوی جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم تجلیل از «اکبر عالمی» از سوی جشن تصویر سال جمعه 8 اسفند «هوشنگ گلمکانی»، «گیتی خامنه»، «ابراهیم حقیقی»، «احمد ضابطی جهرمی»، «علی قلمسیاه»، «عزیزاله حاجی‌مشهدی»، «ساعد نیکذات»، «حمیدرضا صدر»، «مسعود زنده‌روح کرمانی» و... در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

98

در ابتدای این مراسم «سیف‌اله صمدیان» دبیر جشن تصویر سال که اجرای این برنامه را بر عهده داشت گفت: اکبر عالمی، عزیزِ همیشه‌ی اهالی تصویر، حضورزیبا، خلاق و تاثیرگذار شما از اولین شماره‌ی مجله تصویر تا دوازدهمین جشن تصویر سال در ۲۲سال گذشته دلگرمی وصف ناپذیری که ۸اسفند ۹۳پایان آن نیست، بلکه آغاز دوباره‌ی راهی است که در هیچ تقویمی گم نخواهد شد.

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: اولین شماره تصویر در سال ۷۰با زنده‌یاد مرتضی ممیز و محمود کلاری همراه بود. بزرگان قوم در همه شاخه‌ها در آن شماره‌های مجله مطلب داشتند. یکی ازگزارش‌های ما گزارش فتوکینا بود که اکبر عالمی نوشت؛ با ادبیاتی متفاوت و البته شاعرانه. ما از آن زمان با هم همراه بودیم. در دوره‌های مختلف جشن تصویر سال در ورک شاپ‌ها و برنامه‌ها، عالمی کنار ما بود وامسال هم در دوازدهمین دوره، داوری فیلم جوانان زیر ۲۵سال جایزه‌ی محسن رسول‌اف را هم پذیرفت. من در باره معدود افرادی‌ست که می‌گویم معمار کلمه‌اند. یکی از آنها آیدین آغداشلو و دیگری اکبر عالمی‌ست.

در ادامه این مراسم «هوشنگ گلمکانی» منتقد سینما به آشنایی خود با عالمی در دانشکده هنرهای زیبا اشاره کرد و گفت: از وقتی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختم لابراتوار کابوسم بود. خیلی از فیلمسازان خاطراتی دارند که فیلم‌هایشان خش برداشته و نابود شده است. ولی فیلم‌هایی که از زیر دست عالمی در آمده چنین مشکلاتی نداشت. با آنکه مسایل فنی را دوست نداشتم و خیلی از کلاس‌ها را نمی‌رفتم اما به واسطه حضور عالمی درکلاس لابراتور یکی از دوران شیرین من حضور در کلاس‌های او بود و باعث شد که این درس را درک کنم. گرچه الان دوران لابراتوار تمام شده و خیلی خوشحالم، اما عالمی آنقدر چیز بلد است که در حوزه‌های دیگر سایه اومی‌تواند همچنان حضور داشته باشد.

در بخش دیگری از این مراسم «گیتی خامنه» مجری باسابقه تلویزیون و شاگرد قدیمی اکبر عالمی از زحمات او تشکر و قدردانی کرد.

45

در ادامه «ابراهیم حقیقی» طراح گرافیک به ویژگی های ممتاز اکبر عالمی اشاره کرد و گفت: جایی خواندم در مورد جمله کلیشه‌ای علم بهتر است یا ثروت، بهتر است بگوییم فقط عمر، مدیریت عمر. کسانی که در مقام عالمی واقع می‌شوند توانسته‌اند عمرشان را خوب مدیریت کنند.عالمی با سواد است، با سواد بودن خیلی مهم است. او خیلی آموخته و بسیار منضبط آموخته است. حوزه سینمای هنری برای او بسیار مهم است. گرچه کارش را با نوار فیلم سلوئیدی است، اما این‌ها را نادیده می‌گیرد وهرجا که قرار بوده قدمی برداشته شود این کار را کرده است. دانایی او به او می‌گوید که باید کاری کند.

وی در ادامه افزود: از روزی که یاد می‌آورم عالمی معلم بوده است، معلمی سخت گیر و اگر خشمگین می‌شود از دانش او نسبت به نادانی بر می‌خیزد. اگر نتواند بنویسد دایم خطا‌ها را گوشزد می‌کند و هنوز مانند معلم بالای سرت ایستاده که خطا نکنی. دانش عالمی می‌گوید که انجمن‌هایی که تاسیس می‌شود را کمک کندو در تجربه‌اش آموخته که صنف بسیار مهم است. بنابراین دست دوستان را می‌گیرد. از خود مایه می‌گذارد و حرف حق می‌زند و همه این‌ها را از دانش که به دانایی در مدیریت عمرش به دست آورده است.

در بخش دیگری از این مراسم «احمد ضابطی جهرمی» عالمی را برجسته‌ترین متفکر لابرتوار نامید و وفای به عهد، صداقت و رک گویی ستودنی را سه خصلت بارز او دانست.

سپس «علی قلمسیاه» با تشکر از برگزاری این مراسم خود را مدیون و بدهکار اکبر عالمی دانست و یادآور شد: فعالیت‌های ایشان باعث شد که در فیلم و عکاسیمان سر فصلی به نام اکبر عالمی داشته باشیم.

«عزیزاله حاجی‌مشهدی» هم در این مراسم عالمی را استادی خواند که خشمش هم دوست داشتنی است. او در دوران جوانی به برنامه هنر هفتم عالمی دعوت می‌شد و به لحاظ کمی بیشترین حضور را در این برنامه داشته است. گاهی مصاحبت‌هایی می‌تواند به جای کلاس رفتن چیزهای زیادی را نصیب آدم کند.

در ادامه«ساعد نیکذات» تصویر بردار و هنرمند عکاس نیز با اشاره به سه دوره شاگردی‌ خود در محضر اکبر عالمی گفت: اولین دوره ۱۷یا ۱۸ساله بود که که اولین جایزه سینمایی‌ام را از عالمی گرفتم. بزرگ‌تر که شدم سه سوالدر ذهنم بود که چرا حافظ در هر خانه ایرانی حضور دارد و واژه‌های آن را قشرهای مختلف استفاده می‌کنند و می‌فهمند. با خودم می‌گفتم اگر هنرمند شوم سعی می‌کنم واژه‌هایم با همه ارتباط برقرار کند. بعد ازحافظ به شاملو رسیدم و فکر می‌کردم که شاملو چه می‌کند که همیشه اسمش در روزنامه هست. ایشان همیشه چالش بر انگیز بود و ایجاد پرسش می‌کرد و این باعث می‌شد که به روز باشد.

در بخش دیگری از این مراسم«حمیدرضا صدر» منتقد و نویسنده  نیز در این مراسم به مرور خاطرات خود از برنامه هنر هفتم پرداخت و از خاطراتش گفت؛ همان سال‌ها که دانشجو بود و عاشق سینما؛ همان روزهایی که دانشجوی دانشگاه تهران بود،مطلبی درباره مرگ در قطار سریع السیر شرق نوشته و به برنامه عالمی دعوت شده است تا درباره آن حرف بزند. از تجربه‌ی حضورش در آن برنامه با عالمی گفت و تاکید کرد که اکبر عالمی دانشی چند وجهی دارد و ما جایگاه ویژه‌ای برای او قائل هستیم.

در بخش پایانی این مراسم « اکبر عالمی» گفت: من ۷۰سالم است و می‌گویم به خواب می‌ماند این زندگی، تمام جوهره حرف‌های ابراهیم حقیقی این بود که وقت الماس نیست، کوه البرز را به ما دهند هم دیروز بر نمی‌گردد. او خطاب به من گفت که توانسته‌ام دوره جوانی‌ام را مدیریت کنم. وقتی برنامه هنر هفتم به من پیشنهاد شد فکر می‌کردم تلویزیون چه قدرت حیرت آوری دارد. با ترس مقدس برنامه‌ها را اجرا می‌کردم و می‌گفتم تو میزبانی و میزبان مدام نباید دست در سفره دراز کند. برایان تریسی می‌گفت که وقتی وسط حرف کسی بپری انگار به او پشت پا زدی اما من سعی می‌کردم که تبادل داشته باشم.

unnamed

او از ترس‌هایی که برای اجرای برنامه‌های خود داشت هم گفت : اولین ترسم از اساتیدم یعنی هوشنگ کاووسی و خسرو سینایی بود که نکند چیزی را اشتباه بگویم و آن‌ها بگویند که غلط است. دومین ترسم از دانشجویانم بود. در کلاس درس شما فقط درس نمی‌دهی بلکه چیزهایی هم می‌گیری. ترس سومم هم از مردمی بود که مالیات می‌دهند که یک مجری تلویزیونی جلوی آینه جلوه‌گری کند.

عالمی متذکر شد: من با این ترس مقدس زندگی کردم. با همات ترس مقدس در کلاس درس و تلویزیون حاضر شدم. ولی همین امروز در رادیو می‌شنیدم که مجری گفت «راستیتش». آیا این زبان سعدی و حافظ و مولانا است؟ شما با این زبان دارید به فرزندان ما فارسی یاد می‌دهید؟ ما بچه‌های خود را در خانه می‌گذاریم و می‌رویم. این چه فارسی است که شما یاد آنها می‌دهید.

در ادامه «سعید دستوری» هنرمند عکاس و عضو هیات مدیره‌ی انجمن عکاسان ایران مدال دوسالانه عکس ایران و لوح سپاس انجمن عکاسان ایران را به عالمی اهدا کرد.

همچنین تابلوی خطی با تحریر استاد محمد حیدری با شعری از حضرت مولانا  اهدایی از سوی «حجت‌اله ایوبی» رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا که «رسول صادقی» مدیر روابط عمومیسازمان سینمایی به این مراسم آورده بود.

لوح سپاس و تندیس تصویر سال هم آخرین هدیه‌ برای قدرشناسی اهالی تصویر از اکبر عالمی بود که سیف‌اله صمدیان به این مرد عالم سینما و تصویر اهدا کرد.

در این مراسم هم چنین دو دو فیلم درباره‌ی اکبر عالمی به نمایش درآمد.
کد خبر: 231332

وب گردی

وب گردی