ایسکانیوز: پارسال همین روزها بود که وزیر امور خارجه قطر در سفری چند ساعته به تهران، با محمد جواد ظریف درباره مسئله جنگ داخلی سوریه سخن گفت. قطر که یکی از بزرگترین مخالفان دولت بشار اسد و مهمترین حامی گروه های مسلح سوری بود، با نرمشی محسوس تصمیم به رایزنی با دولت ایران، اصلی ترین متحد دولت سوریه گرفت. دو طرف در این گفت و گو ها بر پایان مسالمت آمیز جنگ داخلی سوریه و لزوم رقم خوردن سرنوشت این کشور به دست مردم آن سخن گفتند. اکنون که از این نقطه، به یک سال گذشته نگاه می کنیم، می بینیم بحران سوریه که در ان زمان نیز تصور می کردیم از کنترل خارج شده است و امکان پیچیده تر شدن آن وجود ندارد، چگونه با تشکیل خلافت خودخوانده داعش ، ابعاد جهانی و بین المللی به خود گرفت.

سفر وزیر خارجه قطر

روزنامه شرق در شماره هشتم اسفند سال 1392 خود به پوشش این سفر پرداخت و نوشت:با اینکه وزیرخارجه قطر تنها چندساعت میهمان تهران بود، ولی در همین مدت از راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه سخن گفت که اگر نگوییم «چرخش»، می‌تواند حاکی از نرمش مواضع دوحه در قبال «بحران سوریه» پس از شکست دو کنفرانس «ژنو١» و «ژنو٢» باشد؛ کنفرانس‌هایی که بدون حضور ایران برگزار شده بود. هرچند «خالد العطیه» و «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی‌اش در نشست خبری مشترک، موضوع سوریه را تنها مورد اختلاف میان تهران و دوحه قلمداد کردند، ولی درعین‌حال دوطرف، یک موضع مشترک نیز دارند: «راه حل بحران سوریه، سیاسی و مسالمت‌آمیز است.» ایران همواره از راه‌حل سیاسی در مورد بحران سوریه حمایت کرده، اما اهمیت اشتراک سخن وزیران خارجه ایران و قطر در این است که قطر همواره یکی از حامیان مالی و لجستیکی مخالفان و تکفیری‌های داخل سوریه بوده و این کشور همواره برکناری «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه را خواستار است. وزیرخارجه ایران در این نشست خبری، برخی اخبار در مورد «تشکیل محور چهارجانبه برای حل بحران سوریه با حضور ایران، قطر، ترکیه و عراق» را رد کرد و گفت: «این موضوع صحت ندارد اما ما اعتقاد داریم تنها راه‌حل بحران انسانی سوریه که حقیقت جهان اسلام را خدشه‌دار کرده، راه‌حل سیاسی است.»
«لزوم خاتمه جنگ در سوریه، تعیین سرنوشت مردم سوریه توسط خودشان و الزام کمک به مردم سوریه» سه‌نکته‌ای بود که «ظریف» آنها را باعث نزدیکی مواضع دو کشور به همدیگر دانست.  وزیرخارجه قطر نیز که در این نشست خبری، مقامات ایرانی را «برادران ایرانی» خطاب می‌کرد، با بیان اینکه «ما برخلاف برادران ایرانی، مخالفان دولت سوریه را شورشی نمی‌دانیم» گفت: «از نظر ما آنها انقلابیونی هستند که برای درخواست حقوق خود خارج شدند اما با گلوله روبه‌رو شدند و ما آنها را مثل شما نمی‌بینیم.» «العطیه» همچنین تاکید کرد که بحران سوریه با راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است و برای رسیدن به این نقطه باید مراحل مختلفی طی شود. او همچنین درباره مذاکراتش با وزیرخارجه ایران یادآور شد: «این دیدار برای رایزنی و گفت‌وگو برای روابط دوجانبه بین دوکشور برگزار شد و ادامه رایزنی‌ها را مفید می‌دانیم.» همه‌چیز میان تهران و دوحه تا شروع «بحران سوریه» به خوبی پیش می‌رفت، اما پس از آغاز بحران سوریه، روابط تهران و دوحه دستخوش تغییرات منفی شد، چراکه تهران حامی دولت سوریه است و دوحه، سردمدار حمایت از مخالفان سوری. قطر در این مورد هیچ‌وقت تنها نبوده چراکه در کنار قطر، عربستان و ترکیه نیز از کناررفتن «بشار اسد» حمایت می‌کردند و مواضع‌شان در مقابل مواضع ایران قرار می‌گیرد.

هیچ بیراه نیست اگر بگوییم به احتمال زیاد یک سال دیگر نیز همین جا می نشینیم و مطلبی در مورد ضرورت پایان درگیری های سوریه می نویسیم. این بار باید نام داعش و ایالات متحده را نیز به مطلب خود بیافزاییم.

تحقق توسعه بندر شهید رجایی

وزیر راه و شهرسازی  نیز یک سال پیش در چنین روزی گفت: سال آینده مرحله دوم طرح توسعه بندرشهید رجایی پایان می‌یابد.
عباس آخوندی افزود: 90 درصد مرحله دوم طرح انجام شده و 10 درصد باقیمانده مربوط به نصب تجهیزات است که از اوایل سال آینده آغاز می شود.
وی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه کانتینر از سه میلیون کانتینر TEU در سال به شش میلیون کانتینر افزایش می یابد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هفت فاز برای توسعه مجتمع بندری شهید رجایی تعریف شده است که با اجرای کامل آن ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر به بیش از 24 میلیون TEU کانتینر افزایش خواهد یافت.

برخلاف بسیاری از وعده و وعید ها، مرحله دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در سال 93 پایان یافت و همین یک ماه پیش بود که کلنگ اجرای مرحله سوم آن نیز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به زمین خورد.

ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه این بندر در سال 92، سالانه سه میلیون کانتینر بود که با تکمیل مرحله دوم طرح توسعه به شش میلیون رسید، با تکمیل مرحله سوم آن نیز،‌ظرفیت سالانه به هشت میلیون کانتینر خواهد رسید.
کد خبر: 231334

وب گردی

وب گردی