تهران-ایسکانیوز: محمد جواد ظریف صبح امروز در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا، گفت: ما امیدواریم در طی این هفته بویژه در رفع تحریم ها به پیشرفت برسیم به نوعی که این پیشرفت ها را به شکل توافق جامع با امکان اجرایی شدن  تدوین کنیم.

 

محمد جواد ظریف صبح امروز با پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا که شامگاه جمعه در صدر هیأتی، وارد تهران شد، در محل وزارت خارجه  دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای اظهار داشت: ما امیدواریم در طی این هفته بویژه در رفع تحریم ها به پیشرفت برسیم به نوعی که این پیشرفت ها را به شکل توافق جامع با امکان اجرایی شدن  تدوین کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تا زمانی که به  توافق راجع به کل موضوعات نرسیم توافقی وجود ندارد. این موضوعی است که در برنامه اقدام مشترک ژنو بیان شده است. ممکن است پیشرفت هایی داشته باشیم که در هفته گذشته به طور جدی شکل گرفت.

وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به حضور نتانیاهو در کنگره ملی آمریکا گفت: بسیار جای تاسف دارد که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می بینند و از هیچ راه حلی استقبال نمی کنند. وی مخالف هر گونه راه حلی است و این نشان می دهد که آن ها برای غیر واقعی جلوه دادن و و ایجاد بحران ساختگی در این زمینه تلاش می کنند.

ظریف افزود: آن ها با این اقدامات  برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات موجود از جمله سرکوب مردم فلسطین، نقض حقوق ملت این کشور، تجاوز در کرانه باختری و بیت المقدس تلاش می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: پیشرفت های قابل ملاحظه ای در حوزه فنی میان ایران و آمریکا صورت گرفته اما اختلافات هنوز وجود دارد و ما بارها تکرار کردیم که تحریم ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و غرب باید به این نتیجه برسند که تحریم ها مانعی برای رسیدن به تفاهم هستند و نباید از آن به عنوان سرمایه استفاده کنند.

ظریف به اقدامات کارشکنی نتانیاهو علیه پرونده هسته ای ایران اشاره و تصریح کرد: وی با هراس افکنی، دروغ پردازی و جوسازی و با فضاسازی داخل کشورهای دیگر تلاش می کنند که مانع برقراری آرامش در منطقه شوند و این یک تلاش بیهوده ای است که نباید مانع رسیدن به توافق هسته ای شود.

ظریف درباره مذاکرات میان خود و همتای ایتالیایی اش تصریح کرد: در طول یک سال و نیم گذشته برای دومین بار است که میزبان وزیر خارجه ایتالیا هستیم اگر چه این نخستین بار است که آقای پائولو جنتی لومی به ایران می آید و این نشانه عمق روابط میان دو کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به رفت و آمدهای گسترده میان ایران و ایتالیا در این مدت اشاره و تصریح کرد: گسترش روابط فرهنگی، سیاسی و بنگاه های تجاری که گفتگوهای گسترده ای در این باره شکل گرفته از جمله دستاوردهای این روابط است و امیدواریم که گفتگوها با رفع موانع تحریم ها میان ایران و ایتالیا گسترش یابد.

وی ادامه داد: در مذاکره امروز خود با همتای ایتالیایی درباره مسائل منطقه، بین الملل و هسته ای به تبادل نظر پرداختیم و زمینه برای گسترش همکاری طرفین فراهم است.

در ادامه پائولوجنتی لومی وزیر خارجه ایتالیا به روابط عمیق میان دو کشور اشاره کرد و افزود: در طی سالیان اخیر تبادل هیئت هایی را با جمهوری اسلامی ایران داشته ایم و همچنین سفر رئیس حفاظت محیط زیست ایتالیا را در دستور برنامه های خود خواهیم داشت.

وی افزود: این همکاری ها نقش بسزایی در سطح فرامنطقه ای دارد و در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته همکاری هایی را با یکدیگر خواهیم داشت و بافت اقتصادی منسجم و فعالی را میان دو کشور ایجاد کرده ایم و امید بر آن است که راه حل معطوفی در پرونده هسته ای که برای ایجاد تعادل و توازن پر اهمیت است بدست آید.

جنتی لومی گفت: راه حل پرونده هسته ای ایران امکان زمینه را برای گسترش روابط فی مابین فراهم می کند و آمادگی گشایش را در این زمینه داریم که این همکاری ها در حد مشکلات منطقه و مبارزه افراطی گری داعش هم مثمرثمر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا درباره مسئله فلسطین گفت: پارلمان ایتالیا رسما اعلام و از دولت خود درخواست کرده که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و از مذاکرات و گفتگوها در راستای جستجو برای یافتن راه حل در این زمینه حمایت می کند.

وی درباره موضع کشور ایتالیا در پروند هسته ای ایران گفت: موضع ایتالیا در راستای صلح و منافع جامعه جهانی و تبادل تجاری میان کشورهای درگیر در منطقه و در راستای منافع کشورهایی است که نقش مستقیمی را در این راستا دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا خاطر نشان کرد: دست یافتن به نتیجه موجب تقویت نقش سازنده ایران و موفقیت در راستای منافع اروپا خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: کماکان راه طولانی در این پرونده در پیش است اما امید است که مذاکرات در این هفته ها توأم با موفقیت باشد.

 

 
کد خبر: 231448

وب گردی

وب گردی