تهران-ایسکانیوز: هفتمین جلسه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی عصر چهارشنبه تشکیل شد و تمامی پیشنهادات دانشگاه آزاد اسلامی به اتفاق آراء به تصویب اعضای هیأت امنا رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایسکانیوز، هفتمین جلسه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی (رئیس هیأت امنا) و با حضور سیدحسن خمینی، محمد محمدیان (رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها)، محمد فرهادی (وزیر علوم)، حمید میرزاده (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی)، عبدالله جاسبی، فریدون عزیزی و بهمن یزدی صمدی برگزار شد.

صرف 10درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش

دراین جلسه  میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: 10درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی از شهریه ها صرف حوزه پژوهشی خواهد شد و 5درصد از این سهم از درآمدهای غیرشهریه ای تأمین خواهد شد.

حمید میرزاده در ادامه گفت: رقم بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف 98078 میلیارد ریال خواهد بود. جمع درآمدهای دانشگاه در این بودجه 58319 میلیارد ریال و جمع هزینه های سرمایه ای 52749 میلیارد ریال خواهد بود.

e1ef1215-87bd-4cfb-b6c3-29f887b654eb

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی وابستگی بودجه سال 94 این دانشگاه به شهریه ها را بازهم کاهش داده اند. وابستگی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی  برای اولین بار در بودجه سال 93 از 99درصد به 88درصد کاهش پیدا کرد.

حمید میرزاده افزود: این بار این وابستگی به 84درصد خواهد رسید. به عبارت دیگر در سال 94، 16درصد از درآمدهای دانشگاه از محل فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و سایر فعالیت های اقتصادی و تبدیل به احسن اموال مازاد دانشگاه حاصل خواهد شد. در این بودجه اعتبار لازم برای تخصیص پژوهشی، احداث مراکز رشد و پارک های فناوری، توسعه ورزشگاه ها و اجرای طرح های فرهنگی ماندگار پیش بینی شده است.

افزایش 20درصدی در حقوق هیأت علمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: شهریه پایه (ثابت) دانشجویان موجود دانشگاه در سال آینده افزایش نخواهد یافت. همچنین تا مهرماه سال آینده در این دانشگاه شاهد هیچ افزایش شهریه ای نخواهیم بود.

وی همچنین از افزایش 20درصدی در حقوق و دستمزد به اعضای هیأت علمی و افزایش مطابق با حقوق کارمندان دولت برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده خبر داد.

میرزاده درباره توسعه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تکیه دانشگاه آزاد اسلامی به پژوهش و برنامه های مسئولان این دانشگاه برای تبدیل آن به دانشگاهی پژوهش محور و پس از آن کارآفرین و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، لزوم بودجه پژوهشی مناسب را برای این دانشگاه روشن می کند. الزامی که مسئولان این دانشگاه با در نظر گرفتن 10درصد از درآمدهای دانشگاه برای این حوزه به آن پاسخ داده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نرخ بودجه پژوهشی به میزان 10درصد شهریه در نظر گرفته شد که 5درصد آن از محل شهریه و 5درصد دیگر از محل فعالیت های دانش بنیان و سرمایه گذاری ها تأمین می شود. همچنین مقرر شده علاوه بر این، برای بودجه پژوهشی 5درصد دیگر هم از منابع مازاد درآمدی در نظر گرفته شود. این مسئله نشان دهنده تأکید مسئولان دانشگاه برای توسعه پژوهشی و تولید علم و حرکت دانشگاه به سمت اقتصاد دانش بنیان است که لازمه آن تولید علمی است.

4b68341b-2b5d-4fcd-8454-e8ed0ac2308a

درواقع بودجه پژوهشی دانشگاه به صورت قطعی 10درصد درآمدها خواهد بود که با احتساب درآمدهای مازاد، ممکن است تا 15درصد هم برسد.

سهم جذب هیأت علمی جداگانه دیده شده است

میرزاده درباره بودجه جذب اعضای هیأت علمی جدید که از سیاست های اعلام شده این دانشگاه است، گفت: برای تحقق هدف جذب هیأت علمی جدید و بهبود هرم هیأت علمی، اعتبار جداگانه ای برای این امر در نظر گرفته شد. با احتساب 5هزار عضو جدید هیأت علمی، 1200 میلیارد ریال برای شش ماهه دوم سال 94 برآورد و در بودجه گنجانده شده است. همچنین در حوزه پزشکی اعتبار جداگانه ای برای جذب هزار عضو هیأت علمی جدید پیش بینی شده است.

در کنار بودجه های پژوهشی و جذب هیأت علمی بنا به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، 2درصد شهریه به حوزه فرهنگی و اجتماعی، 2 درصد به صندوق رفاه دانشجویان و 2درصد به حوزه ورزشی داده شده که جمعاً 6درصد شهریه را تشکیل می دهد.

میرزاده در ادامه گفت: سهم بودجه عمرانی و طرح های عمرانی نیمه تمام دانشگاه در سال آینده حداقل 20درصد کل بودجه خواهد بود. همچنین برای تکمیل شدن بیمارستان های ناتمام دانشگاه که بیشتر از 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، اعتبار پیش بینی شده است. منابع مالی طرح های عمرانی و سرمایه گذاری از منابع درآمدی واحدهای دانشگاهی و کسری آن از طریق تبدیل به احسن اموال مازاد یا دریافت تسهیلات ارزان قیمت خواهد بود.

بنا به گفته میرزاده، سال آینده 2/1میلیون مترمربع از پروژه های نیمه تمام عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی به بهره برداری خواهد رسید.

تأکید روی حوزه پزشکی

حمید میرزاده پیش بینی هزینه های جاری و سرمایه ای حوزه علوم پزشکی را 7/14درصد از کل درآمدهای دانشگاه اعلام کرد؛ درصدی که بیشتر از همه حوزه های دیگر است و البته بیشتر از 90درصد آن در هزینه های سرمایه ای خواهد بود. قیاس این بودجه با سهم حوزه های دیگر معنادار است و بنابراین می توان گفت مسئولان دانشگاه بیشتر از هر حوزه دیگری، برای حوزه پزشکی و پژوهشی برنامه ریزی و بر توسعه آنها تأکید دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از اعتبار پیش بینی شده حدود 10هزار میلیارد ریالی در این حوزه خبر داد؛ اعتباری که 90درصد از آن هزینه های سرمایه ای خواهد بود. درواقع 90درصد هزینه های این حوزه سرمایه گذاری خواهد شد. مبلغی معادل 2600میلیارد ریال هم برای کنترل بیشتر تنها با نظر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی برای تجهیز سخت افزاری، نرم افزاری و مغزافزاری واحدهای دانشگاهی دارنده رشته پزشکی هزینه خواهد شد.

گفتنی است؛ جزئیات مصوبات هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به زودی منتشر خواهد شد.

 
کد خبر: 231530

وب گردی

وب گردی