تهران- ایسکانیوز:  زندگی در کنار یکدیگر و در یک مجموعه و محیطی مثل شهر در بردارنده اتفاقات و درگیری های گوناگونی می تواند باشد. همه ی افرادچه در بعد فردی و خانوادگی و چه در بعد اجتماعی و تعامل با همکاران و سایر افراد در طول زمان ممکن است به اختلافاتی برسند که نیازمند پادرمیانی باشد. این ریش سفیدی در گذشته و شهرهای کوچک از سمت بزرگ تر ها اعمال می شده و امروزه در اکثر شهر ها به ویژه جوامع صنعتی توسط قاضی یا همان مقام قضایی و با بازوی اجرایی ماموران قضایی انجام می شود.

با این وجود بهتر است تمامی افراد اگاهی مختصری از حقوق مربوط به خانواده و اجتماع اطلاعات مختصری داشته باشند تا بتوانند در مواقع ضروری به خودشان کمک کنند و حق و حقوق خود را بستانند.

از موضوعات بسیار حقوقی که بسیاری درباره آن می اندیشند و با آن سرو کار دارند  و در جامعه که ابهامات بسیاری هم دارد موضوع " حضانت" است.

حضانت در لغت به معنی پروردن است و در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل توسط کسانی که قانون مقرر داشته است. برابر قانون نگهداری و تربیت اطفال بر عهده زن و شوهر است اما گاهی اوقات به واسطه وجود اختلاف، حضانت به پدر یا مادر واگذار می شود.

سرپرستی و نگهداری طفلی که پدر ومادر او جدا از یکدیگر زندگی می کنند؛ طفل تا سن هفت سالگی  با مادر است و فرقی نمی کند که دختر باشد یا پسر و پس از هفت سالگی حضانت او با پدر خواهد بود و چنانچه بعد از هفت سالگی در این رابطه بین پدر و مادر اختلاف به وجود آید؛ دادگاه با رعایت مصلحت فرزند حضانت را به پدر یا مادر اعطا می کند.

طبق ماده 1169 قانون مدنی، مادر برای نگهداری و حضانت طفل  تا دو سال از ولادت در صورت پسر بودن و هفت سال در صورت دختر بودن اولویت دارد.

اگر  مادر در حالتی که حضانت طفل با اوست دیوانه شود یا شوهر کند حق حضانت به پدر اعطا خواهد شد.

در صورت فوت یکی از والدین، حضانت طفل بر عهده ی شخصی است که زنده است. هر چند که متوفی پدر باشد و برای فرزند از قبل هم قیم تعیین کرده باشد.

هرگاه در صورت عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر که طفل تحت نظارت او است؛ سلامت روانی یا جسمی طفل در معرض خطر قرار گیرد؛ دادگاه برای حضانت طفل تصمیم لازم را اتخاذ می کند. مواردی چون اعتیاد به مواد مخدر، فساد اخلاقی، بیماری روانی، سوء استفاده از طفل، ضرب و جرح خارج از حد متعارف و سایر علائمی که در گروه انحطاط های اخلاقی قرار بگیرد.

در صورتی که در اثر طلاق یا هر علت دیگری والدین در یک منزل نباشند؛ هریک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست؛ حق ملاقات با فرزند مشترک را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر مسائل مربوط به آن بر مبنای توافق پدر و مادر است اما در صورت اختلاف، دادگاه تعیین تکلیف خواهد کرد.

شایان ذکر اسن که بدانید همان طور که کاملا مشخص و بارز است طلاق به خودی خود لطمات جدی را برای فرندان بهمراه دارد و تاثیر بسزایی در روحیه و زندگی اینده آن ها می گذارند بهمین دلیل در چنین شرایطی بهتر است والدین تشنجات را به کم ترین حد ممکن برسانند.
کد خبر: 231743

وب گردی

وب گردی