ایسکانیوز – دین و اندیشه: زیمل یکی از پایه گذاران جامعه شناسی و از متفکران پراهمیت اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم است. او با مقالات و کتابش با عنوان «فلسفه پول»، که از مهمترین آثار در زمینه جامعه شناسی اقتصاد است، در شکل گیری جامعه شناسی اثرگذار بود و به عنوان یکی از پدران این رشته شناخته می شود. در این گزارش، به مناسبت سالروز تولد وی، تلاش می کنیم تا تصویری کلی از زندگی فکری وی ترسیم کنیم.
زیمل در برلین و در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد. در دانشگاه برلین فلسفه خواند و پایان نامه دکتری خود را درباره کانت نوشت. همسر وی نیز با فلسفه آشنا بود و نوشته هایی با نام گرترود زیمل درباره فلسفه منتشر می کرد. آنها نشستهایی برای جمع کردن اهل فرهنگ در خانه خود برگذار می کردند که موجب شهرت آنها در میان روشنفکران آن زمان آلمان شد. زیمل خود نویسنده ای پرکار بود و در حدود بیست و پنج کتاب در طول حیات خود منتشر کرد.
تلاشهای اولیه زیمل برای به دست آوردن کرسی دانشگاهی، علی رغم حمایت ماکس وبر، ناکام ماند. او سرانجام در سال 1901 توانست به استاد تمامی برسد اما همچنان از دستیابی به کرسی محروم ماند.
در دهه پایانی قرن نوزدهم، او در نوشته هایش به مسائل متعددی همچون جنبش زنان، تاریخ فلسفه، روش شناسی علوم اجتماعی و ... پرداخت و سرانجام در سال 1900 اثر پراهمیت خود «فلسفه پول» را منتشر ساخت. پس از انتشار این اثر، زیمل علایق فلسفی خود را به شکل جدی تری دنبال کرد. در دهه پس از انتشار فلسفه پول، او آثاری در مورد کانت، نیچه و شوپنهاور منتشر کرد.
آثار جامعه شناسانه چاپ شده توسط زیمل اثری عمیق در شکل گیری این رشته داشت. در اواخر قرن نوزدهم و دهه آغازین قرن نوزدهم، اندک اندک جامعه شناسی به عنوان یک رشته شناخته می شد و مجلات آکادمیک مختلفی در باب این رشته منتشر می شدند. از همان زمان، زیمل به عنوان چهره ای بین المللی شناخته شد و مقالاتش در ژورنالهای فرانسوی و آمریکایی به چاپ می رسید.
زیمل در سال پایانی عمر تلاش کرد تا کتاب نیمه تمام خود را به پایان برساند. فشار جنگ بر سلامتی  او اثر منفی گذاشت و سرانجام اندکی پیش از جنگ بر اثر سرطان کبد درگذشت.
با وجود اهمیت زیمل به عنوان یکی از پدران رشته جامعه شناسی، تاثیر او در برنامه های تحقیقاتی بعدی این رشته محدود بوده است، تا جایی که  پاره ای از جامعه شناسان او را چهره ای کنارگذاشته شده می دانند. یکی از علل کم توجهی به زیمل بار فلسفی آثار اوست. جامعه شناسان تمام تلاش خود را برای توضیح جامعه آنچنان که هست به عنوان یک پدیده تجربی دارند. درحالیکه زیمل به جامعه به عنوان یک پدیده تجربی کم اعتنا است. او خود به این نکته اذعان دارد که اگرچه در کتابهایش جابه جا به وقایع تاریخی استناد کرده است، برای توجیه نظریه خود میتوانسته به همان اندازه به پدیده های تخیلی متوسل شود.
علاوه بر این، او از هرگونه نظام سازی خودداری می کرد و بنابراین تلاشهای مختلف برای نظام مند کردن آثار او نیز عمدتا ناموفق بوده اند. به همین علت، نفوذ او در قیاس با دیگر پایه گذاران جامعه شناسی بر این رشته محدود بوده است.

کد خبر: 232112

وب گردی

وب گردی