تهران- ایسکانیوز: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بحث های مهم و استراتژیک در حوزه فرهنگی و اجتماعی را توجه به توسعه فرهنگ آزاداندیشی در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: همچنان که در عرصه کمی بی بدیل بوده ایم می توانیم در عرصه های کیفی نیز سرآمد باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایسکانیوز، طه هاشمی در جشنواره ملی شعر دانشجویی ایران من و طراحی پوستر دانشگاه آزاد اسلامی- آموزش، کار و فرهنگ که امروز یکشنبه در محل دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد ضمن تشکر از تمامی دانشجویانی که در هر دو بخش شرکت کردند اظهار داشت: اولین دوره کوتاه آموزشی با رویکرد فرهنگ عمومی تحت عنوان فلسفه اخلاق به صورت مجازی و حضوری در واحد تهران جنوب ارائه شد و پس از آن سلسله بحث های متعددی به عنوان دوره های آموزشی کوتاه مدت از طریق مجازی در سطوح مختلف ارائه شد.

وی در ادامه با تشکر از آیت الله هاشمی به عنوان رئیس هیئت موسس و هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که همواره بر مقوله فرهنگ و توسعه آن در دانشگاه ها توجه داشتند تصریح کرد: آیت الله هاشمی با پیامی که به این جشنواره ارسال کردند همانند گذشته راه جدیدی را در مقابل شعر و ادب فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی باز کردند.

همچنین ما در رابطه با ادبیات فارسی که اساس و پایه تولید شعر و ادب در این سرزمین اهورایی و ایزدی است کار وسیعی را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده ایم.

کمیسیونی راهبردی برای توسعه زبان فارسی در دانشگاه شکل گرفته

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به برنامه راهبردی حفظ و توسعه زبان فارسی گفت: با همکاری و همگامی معاونت های آموزشی، پژوهشی، سما و بین الملل این برنامه راهبردی با محوریت حوزه فرهنگی و اجتماعی کار خود را آغاز کرد و در این زمینه نیز اخیراً ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه ای را به سراسر کشور ابلاغ کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از یک هزار استاد در حوزه ادب و زبان فارسی داریم خاطر نشان کرد: این سرمایه عظیم در اختیار دانشجویان فعال در این حوزه قرار دارد.

همچنین کمیسیونی راهبردی و ویژه برای توسعه زبان فارسی و تقویت آن در نظر گرفته شده است و به عنوان برنامه جدی در دستور کار است.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از تولیدات هنری و فرهنگی


او با تاکید بر ضرورت عرضه تولیدات هنری دانشجویان در قالب بازارهای هنر ادامه داد: با توجه به تأکیدات آیت الله هاشمی باید امکاناتی فراهم شود تا دانشجویان بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند که این بحث در زمینه اتصال فرهنگ و هنر بارز می شود.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی تأکید کرد: طراحی بازار هنر به منظور ایجاد پشتوانه ای جدی و اختصاص یارانه به تولیدات است تا با حمایت های لازم در معرض فروش قرار گیرند.

او با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال انتقال از حوزه آموزش و پژوهش به حوزه کارآفرینی است گفت: مقوله هنر و ادبیات عرصه گسترده ای است که می تواند در این بازار سهم عمده ای باشد و حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز از این بخش حمایت می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با یادآوری افق های جدیدی که همواره در سخنرانی ها و پیام های آیت الله هاشمی وجود دارد تصریح کرد: آیت الله هاشمی از مفسران به نام قرآن مجید و شناسنامه انقلاب تا به امروز است و همواره در زمان امام خمینی (ره) از یاران بی بدیل ایشان و در حال حاضر از یاران مقام معظم رهبری هستند و در کنار ایشان به عنوان مرجعی برای حل مشکلات، معضلات و بن بست های نظام محسوب می شوند و در اجلاس اخیر با طراحی مباحثی همچون آزاداندیشی به ویژه در دانشگاه ها بر رواج این فرهنگ در میان دانشجویان، اساتید و تمامی کارکنان این نهاد تأکید کردند.

هنرمندان دانشگاهی هیچ گاه به دنبال هجو نخواهند بود

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه استراتژی مهم در حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه به توسعه فرهنگ آزاداندیشی است افزود: در حوزه فرهنگی- اجتماعی جهت دهی اصلی توسعه فرهنگ آزاداندیشی است زیرا جامعه ای که در آن فرهنگ آزاداندیشی وجود نداشته باشد دچار رکود شده و به رشد و توسعه ست پیدا نخواهد کرد.

او با اشاره به اینکه دانشگاه باید آزادترین مکانی باشد تا در قلمرو ادب، علم و هنر، تولید مناسب داشته باشد گفت: کسانی که در این زمینه ابراز نگرانی می کنند نباید نگران باشند زیرا دانشگاه دارای شخصیت وارسته ای است که می داند در چه عرصه هایی وارد شود و هنگامی که در شعر ورود پیدا می کند غنای ادبی را در نظر دارد و در هنر نیز هنری را مناسب می داند که مطابق با آیین و ارزش های دینی و ملی باشد و هنرمندان دانشگاهی هیچگاه به دنبال هجو نخواهند رفت و اگر انتقادی هم رخ دهد سازنده خواهد بود و همانند کسانی نیستند که از پشت تریبون ناجوانمردانه نه انتقاد بلکه تخریب می کنند.

بدخواهان دانشگاه بدانند دانشگاه آزاد در هر صورت سرآمد خواهد شد


دکتر طه هاشمی با اشاره بر اینکه امروز به مدد وجود آیت الله هاشمی رفسنجانی و راه ایشان در تمامی بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی و در عرصه آموزش، پژوهش و بین الملل به سرعت راه تکامل را در پیش داریم تاکید کرد: بدخواهان دانشگاه بدانند دانشگاه آزاد در هر صورت سرآمد خواهد شد و همچنان که در گستره کمی بی‌بدیل است می‌تواند در عرصه کیفی با عزم جدی در تمامی زمینه‌ها سرآمد باشد.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه دکتر میرزاده در تمامی جلسات شورای راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی حضور دارند ادامه داد: این شورا متشکل از شخصیت‌های تراز اول فرهنگی و اجتماعی حوزه و دانشگاه است؛ کسانی که افق‌های آینده را می‌بینند و به توانمندی جوانان اعتماد دارند همچنان که در راس همه ما آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز این توجه را دارند.


هاشمی با یادآوری تاکیدات آیت الله هاشمی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی بر ضرورت آینده پژوهی و تربیت مدیران به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور افزود: با ورود در عرصه‌های جدید فرهنگی مورد تاکید آیت الله هاشمی به ویژه در بحث‌های یاد شده، ایشان تاکید دارند با شیوه‌های قدیمی نمی‌توان مخاطبان خود را حفظ کرد و ما براساس نظرات ایشان کار خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی آغاز کرده‌ایم و همواره به دنبال تغییر در محتوا، نگاه و روش‌ها بوده‌ایم به طوری که در آینده شاهد برگزاری جشنواره‌هایی همانند این جشنواره در سایر بخش‌ها همچون موسیقی متعالی و حیات بخش خواهیم بود که در این زمینه عزم جدی وجود دارد تا توزیع مناسبی در برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف صورت گیرد تا روز به روز زمینه بروز خلاقیت دانشجویان فراهم شود.


فضای امنیتی و بسته گذشته به فضای آزاد اندیشی تبدیل شده است


وی افزود: ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در سال ۹۳ نسبت به گذشته بیشتر شده است. این امر با وجود رقبا صورت گرفته و علت مهم آن هم این است که فضای بازی در این دانشگاه وجود دارد و فضای امنیتی و بسته گذشته به فضای آزاد اندیشی تبدیل شده است و هر انسان آزاد اندیشی ترجیح می‌دهد در این محیط قرار گیرد.


وی در ادامه با تاکید بر تغییرات رخ داده با حضور دکتر میرزاده و هیات رئیسه جدید خاطر نشان کرد: این امکان به وجود می‌آید که خانواده دانشگاه آزاد زنده و شاداب باشند در حوزه فرهنگ با حفظ ارزش‌های اعتقادی به همه انسان‌ها به دلیل انسان بودنشان احترام خواهیم گذاشت.


هاشمی در پایان با تاکید بر سخنان آیت الله هاشمی مبنی بر اینکه دانشجو باید محور دانشگاه باشد گفت: در کنار توسعه علمی و تخصصی در دانشگاه امکاناتی فراهم خواهد شد تا در عرصه هنری اجتماعی و فرهنگی دانشجویان فعال باشند. در آینده از این قبیل گردهمایی‌ها در حوزه هنر نیز خواهیم داشت.


 
کد خبر: 232342

وب گردی

وب گردی