تهران- ایسکانیوز: حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار صمیمانه با پژوهشگران و فرهیختگان جوان و برخی از روسای دانشکده های واحد قزوین، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و بابایی و همچنین آزاده والا مقام مرحوم  ابوترابی با تاکید بر عظمت و توانمندی های واحد قزوین،گفت: در دهه هفتاد با افتتاح این واحد آینده روبه روشد و درخشانی برای آن پیش بینی می شد که امروز به لطف خدا شاهد تحقق آن هستیم.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پس از بازدید امروز از بخش های مختلف واحد قزوین، توسعه و پیشرفت روزافزون این واحد را در میان 400 واحد دیگر دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده کردم و همین پیشرفت ها، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را به گل سرسبد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل کرده است که الگویی برای دیگر واحدها در تمامی زمینه ها خواهد بود.


وی تصریح کرد: دانشگاه یعنی کیفیت و وظیفه ذاتی این نهاد بالا بردن کیفیت زندگی، حل کردن مشکلات مردم و برآوردن نیازهای آنها در سایه ارتباط قوی با صنعت و بخش های خدماتی کشور است.


میرزاده با اشاره به وابستگی بالای دانشگاه ها به صنعت در کشورهای پیشرفته دنیا، گفت: در تمامی دنیا، دانشگاه های معتبر مخارج و هزینه های خود را در سایه ارتباط قوی خود با بخش های صنعتی و خدماتی تامین می کنند و با کمک فارغ التحصیلان و دانشجویان خود درآمدهای بسیاری را نصیب دانشگاه می کنند.


وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه پایدار کشور، گفت: متاسفانه در ایران در زمینه نقش دانشگاه ها و به طور خاص دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مطالعه و تحقیق صورت نگرفته است ولی پژوهش ها و برآوردها نشان می دهد که در کشورهای دیگر نظیر آمریکا ، این نهادها نقش بسزایی در توسعه ملی این کشور ایفا کرده است.


میرزاده افزود: دانشگاه های بزرگی مانند ام آی تی، طی سالیان گذشته مجموعه های بزرگی را ایجاد کرده اند که محصولات آنها هم اکنون در تمامی جهان عرضه می شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه هنوز فعالیت های خوبی در راستای تاسیس شرکت های دانش بنیان انجام نشده است، گفت: اقتصاد ایران چاره ای جز حرکت در مسیر تبدیل علم به ثروت ندارد همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز در سند توسعه علم و فناوری به آن اشاره کرده اند.


وی با اشاره به سند ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه علم و فناوری، گفت: براساس این سند 50 درصد از تولید ناخالص ملی ایران، تا پایان سال 1404 باید از فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود و همین نقش تاسیس شرکت های دانش بنیان و حرکت در این مسیر را بیش از پیش نمایان می کند.


میرزاده تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار مناسبی در یکسال و نیم گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق اهداف این سند انجام شده است که یکی از مهمترین آنها تاسیس شورای راهبردی دانش بنیان و برنامه ریزی برای تاسیس پارک های علم وفناوری در تمام استانهای کشور است.


تاسیس شرکت های فناور آزاد ( شفا)


وی با اشاره به حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان از سوی فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه، گفت: برنامه ریزی های گسترده ای برای تاسیس شرکت های فناور آزاد ( شفا) و پارک های علم و فناوری اجرا شده است که به امید خدا در سایه اجرایی شدن این برنامه ها شاهد رونق فعالیت های تجاری دانشگاه و درآمد زایی برای دانشگاه آزاد اسلامی در سال های آتی خواهیم بود.


رییس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با تاکید بر عدم وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به بودجه دولتی، گفت: این دانشگاه بدون کوچکترین کمی از دولت و یا استفاده از بودجه دولتی در تمامی این سالها مسیر خود را طی کرده است و واحد قزوین نمونه عالی این پیشرفت و تجربه درخشان است.


 میرزاده تصریح کرد: برنامه های ما در 10 سال آینده حرکت در مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان و توسعه آنها در سایه نیازهای واقعی مردم و کشور است تا هرچه بهتر و بیشتر این نیازها تامین شود.


وی با بیان اینکه برای مقابله با تحریم ها تنها باید در مسیر توسعه علمی گام برداریم اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع مورد اجماع تمام بزرگان و مسئولان کشور است و نیز تنها راه نجات کشور و دور زدن تحریم ها اتکا به توان داخل و تبدیل دانش و علم دانشجویان ایرانی به ثروت است.


وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه از 99 درصد به 90 درصد کاهش یافت


دکتر میرزاده در ادامه از کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه ها سخن گفت و افزود: در سال جاری، وابستگی دانشگاه به شهریه از 99 درصد به 90 درصد کاهش یافته است که به لطف خداوند در سال آینده این عدد به 84 درصد خواهد رسید و با برنامه ریزی های انجام شده در پایان سال 96 این وابستگی به 60 درصد کاهش یابد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: شهریه پایه و ثابت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از مهر 94 تا مهر 95 برای دانشجویان موجود دانشگاه به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.


دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به سامانه «فن بازار» گفت: فرهیختگان و پژوهشگران جوان محصولات خود را در این سامانه ثبت کنند تا بزودی با برگزاری نمایشگاه محصولات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در 31 اردیبهشت ماه همزمان با سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی این محصولات به متقاضیان و مردم معرفی و ارائه شود.


وی تصریح کرد: در این نمایشگاه به طور حتم برای جلب نظر بخش خصوصی و جذب سرمایه های این بخش در جهت تجاری سازی محصولات دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت های گسترده ای انجام خواهد شد.


میرزاده در بخش دیگری از سخنانش از اختصاص 10 درصدی بودجه به بخش پژوهش خبر داد و گفت: سال آینده برای نخستین بار 10 درصد از بودجه دانشگاه در بخش پژوهش هزینه خواهد شد.


وی همچنین با اشاره به ظرفیت های عظیم دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام فعالیت های فرهنگی گسترده، از اجرای 300 طرح فرهنگی ماندگار در قالب هشت محور در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود به پیشنهادات و سخنان برخی از حاضران در این جلسه پاسخ داد و تاکید کرد: لزوم توجه به کیفی سازی و نظارت بر آن ، یکی از موضوعات مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است و در این زمینه اقدامات خوبی تا به امروز انجام شده است.


وی همچنین از امضای 23 تفاهمنامه همکاری با بخش های مختلف خبر داد و گفت: همکاری های گسترده ای با بخش های مختلف صنعتی و خدماتی کشور در حال اجراست که شاید مهمترین آنها انعقاد تفاهمنامه همکاری با وزارت نفت برای مطالعه و توسعه مخازن نفتی و گازی کشور باشد.


میرزاده با قرائت ابیاتی از حافظ، با این مضامین که "مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هوا داران کویش را چون جان خویشتن دارم"، گفت: به امید خدا و در سایه حمایت و همت شما اساتید و دانشجویان عزیز به وعده های خود جامه عمل خواهیم پوشاند و به عهد خود برای تحقق اهداف و برنامه ها استوار و محکم خواهیم ایستاد.

کد خبر: 232625

وب گردی

وب گردی