ایسکانیوز: مصرف سیگار و مضرات آن برای همه آشناست؛ با این حال برخی دانسته سعی میکنند با کشیدن سگار به خود ضرر بزنند. برخی هم سعی می کنند با استفاده از قلیان -که امروزه بین جوانان رواج زیادی دارد -از سیگار دوری کنند ؛اما باید بدانید مصرف قلیان و سیگار هر دو مضر هستند. بااین حال سفره خانه ها ، قهوه خانه ها و بسیاری از رستوران های سنتی همواره از جوانانی پذیرایی میکنند که برای کشیدن قلیان به این امکان میروند .
عده ای معتقدند که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی ‌شود چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

1323717323_10
بر خلاف تصور عمومی که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد،‌ بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می ‌شوند و به خاطر دَم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌ شود.همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می ‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب ها و قارچ ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کند.
سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی , ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) ازجمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند
قلیان چگونه اختراع شد ؟


185675_862

قلیان و مصرف آن از ‌سال 942 میلادی، یعنی 29 سال پس از ورود پرتقالی‌ها به خلیج فارس، در ایران رواج یافت.مورخان میگویند اولین بار ابوالفتح گیلانی پزشک ایرانیِ دربار اکبر اول، سلطان مغول هند بود که دود تنباکو را از یک ظرف آب عبور داد تا آن را خالص‌تر و سردکرده و از این طریق قلیان که در شبه قاره به حقّه معروف است را ابداع کرد.
مورخان می‌گویند احتمالاً کشیدن قلیان که اختراع هندی - ایرانی است، از زمان شاه طهماسب اول آغاز شده و در دوره قاجار فراگیر شده است؛ آنطور که توانست محملی برای یک حرکت اعتراضی در عصر ناصرالدین شاه باشد.
کارشناسان چه میگویند ؟
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات از جمله قلیان در دنیا می میرند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم اعلام كرده كه بر اساس بررسی ها، با مصرف قلیان بیش از 600 ماده سمی و مهلك وارد ریه فرد مصرف كننده و اطرافیانش می شود. بر اساس گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی حدود 28 درصد مصرف كنندگان قلیان را زنان تشكیل می دهند كه این آمار رو به افزایش است. محققان هم میگویند مصرف قلیان بین نوجوانان و جوانان به طور چشم گیری افزایش یافته، به طوری که طبق مطالعات انجام شده در ایران مصرف قلیان بین نوجوانان 13 تا 15 سال از سال 1382 تا 1386 دو برابر افزایش یافته است.
قلیان اعتیاد یا سرگرمی
بین سیگار و قلیان تفاوت آنچنان زیادی وجود ندارد چراکه قلیان را در تمام طول روز نمی توان مصرف کرد اما امکان استعمال سیگار در همه اوغات وجود دارد با این حال بسیاری از مردم به کشیدن قلین اعتیاد دارند و علاوه بر جنبه سرگرم کننده آن برای اعتیاد روانی و اعتیاد جسمی به سراغ این وسیله میروند و ابداعات عجیبی هم برای قلیان کشیدن دارد و سعی میکنند هر روز متنوع تر از دیروز از این وسیله استفاده کنند

d72rhflafz7sudfztjgg
کد خبر: 232835

وب گردی

وب گردی