تهران- ایسکانیوز: مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،معدن وتجارت گفت: در آیین نامه جدید ، الزام به رعایت حقوق مصرف کنندگان در واردات خودروهای سواری تاکید شده است.
امیرحسین قناتی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران به سوالات مطرح در این باره پاسخ داد.
هدف از تعیین ضوابط جدید در واردات خودروی سواری چیست؟
مهمترین علت ابلاغ ضوابط جدید در جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است زیرا که به استناد ماده «4» قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی، ارائه خدمات به مصرف‌ کنندگان از سوی فروشندگان کالاها الزامی است.
صراحت ماده قانونی چیست؟
ماده «4» قانون می‌گوید: همه عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارایه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.
با توجه به این الزام قانونی چه تغییری در روند واردات شکل گرفته است؟
تا بحال تنها نمایندگی‌های رسمی موظف به رعایت ضوابط و شرایط این ماده قانونی بوده‌اند که منبعد واردکنندگان غیر نماینده رسمی نیز باید این ماده قانونی را رعایت کنند.
واردکنندگان متفرقه که تا بحال خودرو سواری واردات می‌کرده‌اند چگونه قادر به ارائه این نوع خدمات پس از فروش مصرحه در ماده قانونی فوق‌الذکر هستند؟
اینگونه واردکنندگان یا خود می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی برای صدور مجوز نمایندگی ‌و ارائه خدمات پس از فروش مستقیماً اقدام کنند که این دستورالعمل و ضوابط در سایت امور اصناف و بازرگانان معاونت توسعه بازرگانی داخلی موجود است و یا می‌توانند در قالب موافقت‌نامه‌ای از خدمات نمایندگی‌های رسمی استفاده کرده و پس از ارائه موافقت‌نامه به دفتر مقررات صادرات و واردات، نسبت به ثبت سفارش و واردات اقدام کنند.
مفاد این موافقت‌نامه چیست؟
این موافقت‌نامه‌ای است که سازمان حمایت پس از هماهنگی با تشکل‌های مرتبط واردکننده اعم از نمایندگی‌های رسمی و واردکنندگان متفرقه تهیه کرده است و در این موافقت‌نامه پیش‌بینی شده است که واردکنندگان متفرقه در قبال چه اقداماتی می‌توانند برای خودروهای وارداتی خود از خدمات بعد از فروش، تعهدات شرکت‌های نمایندگی رسمی برخوردار شوند که همچنین تعهدات متقابل نماینده رسمی را نیز در مقابل آنان مشخص کرده است و در نهایت مصرف‌کننده نهایی از اینگونه خدمات بهره‌مند خواهد شد.
آیا ارائه این خدمات از سوی نمایندگی‌ها الزامی است؟
با امضای این موافقت‌نامه ارائه خدمات الزامی است و نمایندگی‌های رسمی موظف به امضای این قراردادها هستند و البته رقمی در حدود 3 درصد ارزش سیف کالا از واردکننده بابت اینگونه خدمات دریافت کرده و پس از آن پوشش دوره گارانتی و تعهد خدمات پس از فروش به عهده نمایندگی‌های رسمی خواهد بود.
همچنین به منظور نظارت بر روند تامین، توزیع و قیمت خودروهای وارداتی، نمایندگان رسمی موظفند اطلاعات مرتبط با خودروهای ترخیص‌شده شامل تعداد، موجودی، فروش و قیمت رابه سازمان حمایت اعلام کنند.
آیا با صدور دستورالعمل مربوط به واردات اشخاص غیر نماینده ضوابط ابلاغی مربوط به تعیین قیمت خودروهای وارداتی جایگاهی خواهد داشت و اگر اینگونه است نحوه اجرای آن به چه صورت خواهد بود؟
اساساً مقوله قیمت‌گذاری با موضوع کنترل تغییرات قیمت فروش از حیث تطبیق با قوانین مرجع بالادستی متمایز است. در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری خودرو وارداتی ناشی از وجود انحصار منتفی است، ولکن به منظور نظارت بر قیمت‌های تعیین‌شده و ایجاد وحدت رویه در نحوه تعیین قیمت فروش ضوابط مربوطه پس از تهیه و تایید وزیر ازجانب سازمان حمایت به همه واردکنندگان جهت اجراء ابلاغ گردیده است و همه وارد کنندگان اعم از نمایندگان رسمی و اشخاص بدون نمایندگی مکلف به رعایت آن هستند. این ضوابط بر روی سامانه اطلاع‌رسانی این سازمان جهت اطلاع فعالین اقتصادی موجود است و مصرف‌کنندگان نیز جهت اطلاع از قیمت‌های تاییدشده می‌توانند به سامانه 124 سازمان حمایت مراجعه کنند.
هم اکنون رویه دریافت قیمت‌های فروش نمایندگان رسمی براساس ضابطه یادشده ازجانب سازمان حمایت در حال پیگیری است.
کد خبر: 232974

وب گردی

وب گردی