برطبق آخرین ابلاغیه بانک مرکزی در پایان آذر ماه، کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند به حساب های سپرده کوتاه مدت خود به صورت روزشمار نرخ سود ۱۰ درصد پرداخت کنند .
به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر، با وجود این با گذشت چند ماه از تصویب این مصوبه توسط بانک مرکزی باز هم شاهد آن هستیم که برخی بانک ها به سپرده های کوتاه مدت خود نرخ سود روزشمار با رقم بالاتری اعطا می کنند.
طی کسب اطلاع خبرنگار بانکی دات آی آر از بانک ایران زمین، این بانک اعلام کرد، به سپرده های کوتاه مدت خود نرخ سود روزشمار ۲۲ درصد با شرایط خاص اعطا می کند.
در این نوع سپرده گذاری میزان مبلغ سپرده دارای اهمیت است. به این صورت که به حساب های بالای ۱۰ میلیون تومان در صورت مسدود ماندن ۱۰ میلیون تومان از مبلغ سپرده، سود روزشمار با نرخ ۲۲ درصد تعلق می گیرد.


اداره نظارت بانک مرکزی با اعلام این که بانک ایران زمین برای پرداخت نرخ سود روزشمار ۲۲ درصد هیچ گونه مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده است، اعطای این نرخ سود از سوی این بانک به سپرده های کوتاه مدت راتخلف محض خواند و اعلام کرد: بانک مرکزی از طریق مراجع قانونی، پیگیر رسیدگی به تخلف صورت گرفته ازسوی بانک ایران زمین است و هر بانکی که از مفاد مصوبه های اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعدی کند مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.


حال این سوال پیش می آید که چرا نظارت قوی تری بر بانک های کشور ازسوی بانک مرکزی برای پیگیری تخلفات صورت گرفته اعمال نمی شود؟ چرا برای بانک هایی که به اصطلاح در روز روشن چنین تخلفاتی را انجام می دهند، محدودیت‌های بیشتر و یا جریمه سنگین تری در نظر گرفته نمی شود؟ این نقدی است که می توان در این زمینه به بانک مرکزی وارد کرد.

کد خبر: 233050

وب گردی

وب گردی