ایسکانیوز: هر چه به پایان مهلت مذاکرات هسته ای نزدیک تر می شویم، حدس و گمان ها درباره نتیجه مذاکرات بیشتر می شود. اینکه سال ها زحمت و تلاش سیاستمداران بی نتیجه بماند، خوشایند نیست. با این حال طرفین مذاکرات چه ایرانی و چه غربی در یک مورد با هم همصدا هستند: " توافق نکردن بهتر از توافق بد است". در زیر تحلیلی از "مارتین گهلن" کارشناس خاورمیانه و خبرنگار روزنامه آلمانی زبان "تاگس اشپیگل" درباره مذاکرات هسته ای ایران آمده است.

در 31‌ام ماه مارس باید همه چیز درباره توافقات هسته ای ایران مشخص شود. حال دور تعیین کننده مذاکرات آغاز شده است. با این حال هنوز مخالفت هایی از سوی محافظه کاران در تهران وجود دارد.

هیچکدام از طرفین مذاکره دیگر راضی به تمدید مهلت مذاکرات نیستند، چه تا پایان ماه مارس مصالحه ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 صورت بگیرد، چه تلاش های جدی برای حل یکی از بزرگترین مشکلات بین المللی شکست بخورد. "جان کری" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، آخر هفته دوباره به ژنو سفر می کند تا روز دوشنبه با همتای ایرانی خود "محمد جواد ظریف" صحبت کند، در حالیکه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، سخنرانی جنجال برانگیز خود را در کنگره آمریکا انجام خواهد داد.

در هفته های گذشته به وضوح شرایط بهتر شده، حتی  با اینکه موانع اصلی برای رسیدن به توافق همچنان سر جای خود باقی هستند. از سوی دیگر حرف و حدیث هایی درباره پا گیری توافق از محافل سیاسی آمریکایی به گوش می رسد. طبق این توافق گروه 5+1 آماده است، غنی سازی اروانیوم ایران را تحت شرایط خاصی بپذیرد.

بازرسی سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی

منابع اورانیوم، تعداد 19 هزار سانتریفیوژ و همچنین درجه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران باید به شدت کاهش یابد. رآکتور آب سنگین در اراک باید به گونه ای بازسازی شود که که در عمل دیگر نتوان پلوتونیم تولید کرد. زیرا با پلوتونیم نیز می توان دقیقا مانند اورانیوم با غنای بالا یک بمب اتمی ساخت.

افزون بر آن ایران باید متعهد شود، بازرسی های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد، همانطور که درپروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی سال 2010 در نظر گرفته شده بود.

از آنجایی که مذاکرات انرژی هسته ای ده سال به طول انجامید، بعد از آن می تواند بخشی از محدودیت ها برداشته شود. در این زمان مذاکره کنندگان غربی فرض را بر این گذاشتند که در مذاکرات آینده نسل جوانی  بر سر کار می آیند که دیگر موضوع هسته ای را به منزله غرور ملی نمی بینند.

اصولگرایان در مجلس

با این حال در ایران اختلاف بر سر ارتباط با ایالات متحده آمریکا و غرب در نوسان کامل به سر می برد. اصولگرایان در مجلس با ایجاد ارتباط با ایالات متحده آمریکا به شدت مخالف هستند.  در همین حال فشار اقتصادی بر ملت ایران افزایش یافته زیرا  قیمت نفت در نیم سال گذشته به نصف و به بشکه ای 60 دلار کاهش یافته است.

"حسن روحانی" رئیس جمهور میانه رو ایران، در سخنرانی خود برای تغییر رویکرد در سیاست خارجی چنین گفت: " تجربه سیاسی ما نشان می دهد که کشور با انزوا نمی تواند رشد مستمر داشته باشد ". همچنین پیشنهاد همه پرسی او درباره توافق هسته ای می تواند اصولگرایان را مایوس کند.

زیرا بر اساس نظر سنجی تلفنی نماینده موسسه "گالوپ" در ماه نوامبر 70% از 78میلیون ایرانی به یک توافق موفقیت آمیز امیدوارند. روحانی اظهار داشت: " آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است".

"محمدرضا نقدی" فرمانده بسیج ، به سرعت نسبت به این سخنان واکنش نشان داد:"آرمان ما سانتریفیوژ نیست، بلکه نابودی کاخ ستمگران و کاخ سفید آمریکا و محو صهیونیسم است" و از روحانی به عنوان  "انقلابیون قلابی" که خود را برای به دست آوردن ریاست و ثروت در صف انقلاب جا زدند و امروز با افزایش سن و با نام عقلانیت و خردگرایی حرف‌های سازشکارانه می‌زنند، یاد کرد!

مترجم: ملینا حاجبی

 
کد خبر: 233305

وب گردی

وب گردی