ایسکانیوز:"سربازی" در زندگی پسران نقش اساسی دارد شاید بتوان گفت یک مقیاس تاریخی  است که زندگی آنان را به دوقسمت "ماجراهای پیش از سربازی" و "ماجراهای پس از سربازی" تقسیم می کند  با این حال بسیاری از پسران تمایلی برای دوره گذرندان سربازی که قدیمی تر ها به آن "اجباری" میگویند ندارند  و همین چند وقت پیش برای این دسته از پسران خبر خوش خرید خدمت به گوش رسید بر اساس این اخبار مشمولانی که بیش از ۸ سال از خدمت سربازی غایب بوده باشند، با تصویب مجلس و با پرداخت ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان (بسته به مدرک تحصیلی) کارت معافیت می‌گیرند و هنوز مدت زمان زیادی از این خبر نگذشته که آمار رسمی میگویند تاکنون ۱۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت ثبت نام کرده‌اند.

خرید سربازی چه مشکلاتی خواهد داشت 

هر چند  با خرید خدمت سربازی نیازی به گذراندن این دوره نیست اما آنها که تمکن مالی داشته و میتوانند به جای  گذراندن این دوره  مبلغی برای خرید بدهند باید بدانند از اشتغال در خدمات دولتی محروم خواهند شد . در واقع نمایندگان مجلس جزئیات محرومیت اجتماعی طرح کارت معافیت خرید خدمت را تعیین کردند. براساس بند "ط" تبصره ۱۶ در لایحه بودجه سال ۹۴، تا سقف ۲۷ هزار میلیارد ریال درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان خدمت سربازی به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. قرار است این میزان درآمد، طبق توافقنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صرف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح شود.

براساس این طرح ، دارندگان این نوع کارت معافیت، امکان نامزدی در انتخابات نمایندگی مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی (سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری را نخواهند داشت.

چقدر برای خرید سربازی باید پرداخت ؟

مسوولان میگویند میزان جریمه در نظر گرفته شده برای مشمولان غایب بر مبنای مدرک تحصیلی محاسبه خواهد شد. مشمولان غایب با مدرک تحصیلی زیر دپیلم با پرداخت مبلغ پایه ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان و فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان می‌توانند کارت معافیت خرید خدمت بگیرند.

مشمولان غایب دارای تحصیلات عالی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای غیر پزشکی هم به ترتیب باید مبلغی معادل ۲۵، ۳۰ و ۳۵ میلیون تومان برای دریافت کارت خرید خدمت بپردازند. مشمولانی دارای مدرک دکترای پزشکی و پزشکان متخصص و بالاتر هم به ترتیب با پرداخت ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان می‌توانند اقدام به خرید خدمت سربازی کنند.

سازمان وظیفه عمومی برای غایبان مشمولی که متاهل هستند و یا فرزند دارند، تخفیف‌هایی را در نظر گرفته و براساس وضع تاهل و تعداد فرزند، درصدهایی تخفیف برای این عده لحاظ می‌کند. همچنین تنها مشمولانی قادر به خرید خدمت سربازی هستند که تا ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۴ هشت سال و یک روز از غیبت‌شان گذشته باشد.

سرباز فراری ها چه کنند ؟ 

براساس آئین‌نامه نظام وظیفه، کسانی که خدمت سربازی را شروع کرده‌ اما پیش از پایان یافتن موعد مقرر اقدام به ترک یگان خدمتی کرده باشند، "سرباز فراری" خوانده می‌شوند.آن طور که مسوولان امر میگویند محاکمه‌ای در انتظار مشمولان غایب نیست.

 
کد خبر: 233534

وب گردی

وب گردی