ایسکانیوز - دین و اندیشه: درباره تاریخ وفات حضرت صدیقه کبری(س) و تعداد روزهایی که ایشان پس از رحلت پدر بزرگوارشان، پیامبر اکرم(ص) در قید حیات بوده اند، اختلافی میان منابع تاریخی و حدیثی وجود دارد. منابع مختلف تاریخ های متفاوتی را برای این روز اعلام کرده اند. ابوالفرج اصفهانی در اثر خود به نام مقاتل الطالبین، روایات متفاوت از مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) را برمی شمرد. او اشاره می کند که در منابع مختلف، کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰روز و بیشترین زمان هشت ماه است. این اختلاف روایات حتی در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده است؛ به نحوی که شیعیان عموما دو روز را در سال به عزاداری ام ابیها می نشینند. اما کدام روایت به واقعیت نزدیک تر است و علت این اختلاف چیست؟


در رابطه با نظر شیعه درباره ی این تاریخ، روایات صحیحی از ائمه ی اطهار ذکر شده است. ابوالفرج اصفهانی مبنای عقیده ی خود را حدیثی از امام باقر(ع) قرار داده است که می فرماید: زمان رحلت صدیقه کبری (س) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.


همچنین مرحوم طبری در کتاب دلایل الامامه روایاتی از حضرت امام صادق (ع) نقل می کند که حضرت می فرماید: حضرت صدیقه طاهره (ع) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال یازده هجری از دنیا رفتند. بنا بر این روایات، زمان وفات صدیقه کبری، 95 روز بعد از رحلت پیامبر دانسته شده است.


اما روایات دیگری در منابع هست که این زمان را بیست روز کمتر و 75 روز می داند. مرحوم کلینی در کتاب خود روایتی از امام صادق (ع) نقل کرده است که می فرماید: توقف فاطمه (ع) در این دنیا پس از پدر گرامیش ۷۵روز بود.


به نظر می رسد تفاوت این دو تاریخ به شیوه نگارش اعراب در زمان کتابت روایات بازمی گردد. چنان که پیداست عبارت «خمسه و سبعون» (هفتاد و پنج روز) و «خمسه و تسعون» (نود و پنج روز) تنها در شیوه نقطه گذاری با هم تفاوت دارند. همین امر باعث شده که به دلیل رایج نبودن نقطه گذاری در زمان صدور این روایات، میان مورخان اختلاف خوانش پدید آید.


شیعیان هر ساله هر دو روز 75 ام و 95 ام را به عزاداری می پردازند. اما اکثر بزرگان سوم جمادی ثانی مصادف با ۹۵روز پس از رحلت پیامبر (ص) را معتبرتر می دانند.

کد خبر: 233797

وب گردی

وب گردی