تهران-ایسکانیوز: حجت الاسلام دکتر طه هاشمی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره میان استانی نشریات دانشگاهی استان های تهران، البرز، قزوین و سمنان با قدردانی از دست اندرکاران، داوران و دانشجویان در برپایی این جشنواره، مقدمه سخنان خود را با توجه به ایام فاطمیه و تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) آغاز کرد.


وی با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: برپایی مراسم در ایام فاطمیه به دلیل عشق و علاقه ملت ایران عموما با همه نحله های فکری و اعتقادی به خاندان اهل بیت (س) بوده و احترامی است که به نظر من ژنتیکی بوده و از عمق روح و سویدای دل ایرانیان نشات گرفته و این عشق در آنان وجود دارد و پیروان سایر ادیان نیز نسبت به اهل بیت ارادت دارند و به آنان عشق می ورزند.


مناسبت ها به هیچ وجه مانع از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نخواهد بود


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مناسبت ها برای ما نوعی تذکر و یادآوری است، افزود: البته این مناسبت ها به هیچ وجه مانع از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نخواهد بود، چرا که خود جلوه ای از فرهنگ است و باید توجه داشت آنچه که به عنوان مناسبت ها مد نظر است، پرداختن به جوهره و روح پیام و رسالتی است که این بزرگان در دستور کارشان بوده است.


وی ادامه داد: اگر ما از پیامبر اکرم(ص) در راس همه انبیا و از ائمه، بزرگان، صلحا و اندیشمندان حوزه دینی و ... تجلیل می کنیم برای این است که آنان حاملان پیامی بوده اند که بشریت را به نقطه مطلوب هدایت می کند و ارزش آن پیام است که ما را وادار می کند به آنها توجه کنیم؛ بار پیام آنان آنقدر سنگین بوده که این وزانت را به این شخصیت ها داده است؛ آخرین پیام به عنوان پیامی سنگین بر وجود پیامبر خاتم ما وارد شده، چنانچه عظمت پیامبر اعظم بخاطر بزرگی و عظمت پیام خداوند است که بر عهده او نهاده است.

عقلانیت و دیانت لازم و ملزوم یکدیگر هستند

هاشمی با بیان اینکه اسلام دین خاتم و کامل است، اظهار کرد: قرآن کتابی است که دستور زندگی انسان ها در آن نهفته شده و دستوری است که جامعه را هدایت می کند؛ خداوند وقتی انسان را خلق کرد، دو موهبت عقلانیت و دیانت را به او اعطا کرد که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر بوده و در جای همدیگر نمی نشینند.

 

635609892531739118

وی ادامه داد: همه کسانی که در عالم(اسلام و مسیحیت و شرق و غرب) تلاش کردند یکی از این دو را در جای دیگری قرار دهند، دچار اشتباه شدند، چنانچه در قبل و بعد از دوره رنسانس جابه جایی این دو شکست خورد؛ چرا که ساختار روحی و جسمی در نهاد بشر به گونه ای است که این دو باید در کنار همدیگر بوده تا بشر را به نقطه مطلوب و کمال برسانند.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه امروزه در جامعه اسلامی ما برداشت غلطی در حال نهادینه شدن است، گفت: آنچه که ما برای هدایت بشر میخواهیم در قرآن موجود است، اما این قرآن و این دیانت جای عقلانیت نمی نشیند، اگر این باشد پس یک کار خدا عبث و بیهوده است؛ خدا وقتی بشر را خلق می کند به او عقل می دهد و از عقل و دین انتظار دارد، این دو توامان می توانند انسان را به نقطه مطلوب برسانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر تلاش شود که در دانشگاه، علم و تحقیق حذف و تعطیل شود و با شعارهایی که برای ماموریت دیگری است، آدرس اشتباهی داده شود، جامعه دچار تضاد خواهد شد؛ علت اینکه جامعه دانشگاهی و روشنفکر ما نسبت به بعضی از مضامین دینی و شعارها موضع دارد، این است که رسالت دین به درستی در جامعه تبیین نشده و دین جاری در زمان، در میان جامعه روشنفکری تبیین نمی شود.

احترام به دانشگاه و علم، احترام به پیام پیامبران و بزرگان است

وی ادامه داد: طبق برداشتی که از بزرگان به ما رسیده است، مخاطب اول دین روشنفکران و اندیشمندان هستند، علمی که محصول عقل است برای رفع نیازهای بشر آمده است، احترام به دانشگاه و علم، نوعی احترام به پیام پیامبران و بزرگان است. هیچ تفاوتی در ارتباط با تفکر کمال رسیدن بین حوزه دین و عقلانیت نیست و هر دو باید توامان بشر را هدایت کنند که ویژگی انقلاب اسلامی هم همین بود. ارزش ما این است که با پیام دین که در راس آن اخلاق است (به فرموده پیامبر) رفتار می کنیم، یعنی آنچه به عنوان پیام دین در جامعه مستقر می شود، ارزش های اخلاقی یا همان ارزش های انسانی همانند امانت، نوع دوستی، راستگویی و ... است که همه جوامع آنها را باور دارند.


هاشمی با بیان اینکه چرا سعی می کنیم جامعه را تقسیم بندی کنیم و به گونه ای از اعتقادات حرف می زنیم که اگر کسی کوچکترین خطایی انجام داد او را از دایره دین خارج می کنیم، گفت: یکی از مکان هایی که می تواند این نوع موضوعات را تبیین کند، نشریات دانشجویی است و اهتمام جدی ما نیز همین است.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از نشریات دانشجویی توقع حرفه ای بودن نداریم، تاکید کرد: باید کار را بر نشریات دانشجویی راحت گرفت، ممکن است جایی اشتباهی بکنند که باید از کنار آن بگذریم، انسان جایز الخطاست؛ البته اشتباهات را در برخی جاها به راحتی می توان تشخیص داد که آیا نشریه سهو و اشتباه کرده یا رویکرد مغرضانه داشته است.


هاشمی بر لزوم نگاه آسان و سهولت در تولید و انتشار نشریات دانشجویی تاکید و اظهار کرد: متاسفانه در تهران در یک دانشگاه دولتی که نسبت دانشجوی آن به بزرگ ترین واحد دانشگاه آزاد ما نصف است، 300 نشریه دانشجویی دارد. در حالی که در کل دانشگاه آزاد با یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو 300 نشریه فعال در سراسر کشور داریم که این برای دانشگاه مناسب نیست.

یکی از سیاست های جدی در حوزه نشریات دانشجویی دادن امتیاز به سهولت و راحتی است

وی با بیان اینکه اصرار و توصیه من به مسوولان و روسای واحدها این است که کار را راحت بگیرند تا دانشجوها وارد این عرصه شوند، گفت: بسیاری از موضوعات به صورت مبنایی می تواند موضوع کار نشریات شود و با زبان امروز مطرح شود؛ یکی از سیاست های جدی ما در حوزه نشریات دانشجویی دادن امتیاز به سهولت و راحتی است. چرا که نسبت به تشکل ها و کانون ها و بخش های دیگر که ملاحظاتی وجود دارد، کار نشریات خیلی راحت تر است و بعد از اعلام درخواست که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط از کمیته انضباطی سوال می شود باید به درخواست آنها پاسخ داد و نیازی به گرفتن اطلاعات از حراست، اطلاعات و هیچ جای دیگر نیست.

 

635609895179219768

هاشمی با بیان اینکه دانشجویان ما با عقاید و افکار متفاوتی در دانشگاه وجود دارند که باید به آنان توجه کرد، از روسای واحدها خواست تا کمیته ناظر بر مطبوعات دانشجویی را در واحدهای دانشگاهی تشکیل داده و به درخواست ها مجوز دهند. اما چنانچه بعد از دو هفته مهلت این کار انجام نشود، کمیته ناظر بر مطبوعات در معاونت فرهنگی کار را انجام خواهد داد و بعد مسئولان واحد گله نکنند.

ابلاغ آیین نامه در ارتباط با نشریات دانشجویی در آینده نزدیک

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ آیین نامه در ارتباط با نشریات دانشجویی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حمایت های مادی و معنوی در دستور کار این معاونت قرار دارد و کارگاه هایی برای آموزش علاقه مندان به نشریات راه اندازی و برگزار می شود تا دانشجویان در این راستا علاوه بر یادگیری و تمرین برای کار در روزنامه و یا رسانه ها در آینده، از قبل آمادگی داشته باشند.

وی ادامه داد: این حمایت، از فعالیت های سیاسی هم صورت می گیرد و نباید به تشکل ها مانند احزاب بیرون که دارای برنامه خاصی هستند، نگاه داشته باشیم؛ در توزیع امکانات باید عدالت به خوبی رعایت شود؛ دانشجویان ولی نعمت دانشگاه هستند و ممکن است اصلاح طلب، اصول گرا و انواع نحله های فکری باشند. همه آن ها شهریه می دهند و دانشگاه حق ندارد به کسی که همفکر او هست، یارانه بدهد و به مخالف خود کمکی نکند، توزیع امکانات باید عادلانه باشد، بسیج، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی و ... تفاوتی ندارند.

هاشمی گفت: اگر بسیج در دانشگاه به عنوان یک مجموعه فکری که به عنوان نماد و تفکر انقلاب اسلامی و تفکر مد نظر امام و رهبری را در نظر دارد، بتواند به گونه ای برنامه ریزی کند که همه نحله های فکری را پوشش دهد، خوب است و ما استقبال می کنیم، اما اگر برخی تفکرها را کنار بزند، دیگر تشکل بسیج نیست و به عنوان تشکل سیاسی بسیج عمل می کند و در کنار تشکل های دیگر قرار می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه تفکر بسیجی، کشور را از جنگ8 ساله نجات داد و همه ما به عنوان بسیجی در جنگ و دفاع مقدس شرکت داشتیم و این تفکر باعث شد که ملت تحت تاثیر آن به صحنه بیایند، اظهار کرد: ارتش و سپاه در دفاع مقدس با کمک مردمی و بسیج جنگ را اداره کردند. تشکلی که بخواهد به عنوان حزب سیاسی عمل کند، در کنار تشکل های دیگر مانند انجمن اسلامی و ... قرار می گیرد، اما اگر با تفکری همه آحاد را پوشش بدهد حمایت خواهد شد؛ که امیدواریم این اتفاق لااقل در دانشگاه آزاد بیفتد، مطمئنم کسانی که برنامه ریزان بسیج هستند، معتقدند که اکثریت ملت باید معتقد به تفکر بسیجی باشند.


نباید حمایت و حراست از دین و دستاوردهای دینی را به گروه خاصی محدود کنیم


وی ادامه داد: خطری که امروز دین را دانشگاه ها تهدید می کند این است که حمایت و حراست از دین و دستاوردهای دینی را در گروه خاصی محدود کنیم. در حالی که نباید اجازه دهیم یک طیف خود را مدعی حمایت از دین بداند؛ مولفه های اصلی دین اگر بخواهد در انحصار یک طیف یا گروه خاصی باشد، در برابر او مقابله می شود.


به گفته طه هاشمی، حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بنا دارد دین را از انحصار گروهی خارج کند، دین در دانشگاه متعلق به همه است و هر نوع اتفاق برای اصول و مبانی دینی و اعتقادی می افتد، همه باید احساس مسئولیت کنند، نه یک گروه خاص این اساس کار در حوزه فرهنگی اجتماعی بوده و عرصه دانشگاه برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی باز است.


وی از طراحی ماده واحده ای درخصوص کرسی های آزاداندیشی خبر داد و گفت: افرادی که در کرسی ها سخنرانی می کنند، محترم بوده و باید امنیت داشته و تحت تعقیب قرار نگیرند، این اختیاری که مقام معظم رهبری درخصوص کرسی های آزاداندیشی داده‌اند، قشر دانشگاه را متفاوت می کند و در این ماده واحده به آن تاکید شده است؛ کمیته 3 نفره در دانشگاه مسئول رسیدگی به موارد اعتراضی و شکایات در این خصوص هستند؛ دانشگاه محیط و شخصیتی است که روی پای خود ایستاده و متولی از بیرون نمی خواهد، چرا که این توهین به دانشگاه است که از بیرون در امور آن دخالت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به نشریات مجازی و الکترونیک در کنار نشریات کاغذی و فیزیکی اهمیت می دهیم، اظهار کرد: بنای ما این است که هرکس تصمیم فعالیت فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، این امکان را به صورت حقیقی و مجازی دارا باشد و مصمم هستیم جشنواره های دانشجویی تئاتر، موسیقی، شعر، نشریات و ... را در سطح استانی و ملی داشته باشیم.
کد خبر: 234087

وب گردی

وب گردی