تهران-ایسکانیوز: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایجاد شهرک‌های چندمنظوره علمی فناوری آزاد با نام شفا و فراهم کردن فعالیت تجاری در کنار شهرک‌ها از برنامه‌های سال آینده این معاونت محسوب می شود.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران اهوازی، هدف از برگزاری اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در واحد اهواز را تضارب آرا، گرفتن اندیشه ها و پیشنهادها، ارزیابی سیاست های ابلاغی، تبیین سیاست های جدید و استفاده از تجربه های موفق برخی واحدها دانست.

وی در مورد نمود پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار کرد: یکی از شاخص های اصلی این نمود، بحث تولید مقالات در تراز بین المللی است که در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی موفق به انتشار ۵۳ هزار سند علمی در پایگاه Scopus شده است که بر اساس درجه بندی این پایگاه، دانشگاه آزاد رتبه اول کشوری را بین سایر دانشگاه ها به خود اختصاص داده است.

واشقانی فراهانی سهم تولید مقالات دانشگاه آزاد در ISI را بیست درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم دانشجویان و سهم ما در آموزش عالی، این رقم موجب رضایتمندی ما نیست؛ هرچند که در آمار جهانی تولید مقالات در پایگاه اسکوپوس، رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده ایم. اگر دانشگاه آزاد نبود، ایران هرگز قادر به اخذ چنین رتبه ای در سطح بین المللی نبود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور مورد اعتماد وزارت نفت است که پروژه بزرگی را برای ازیاد برداشت و بهینه سازی مخازن، در کنار پنج دانشگاه بزرگ از جمله امیرکبیر و تهران بر عهده گرفت و بنا بر اظهار مسئولان وزارت نفت، برنامه پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی در طراحی این پروژه تا امروز در مرحله نخست قرار دارد.

واشقانی فراهانی از راه‌اندازی یک آزمایشگاه ملی در تهران در روزهای آینده خبر داد و گفت: کارهای ساختمانی و عمرانی آن به اتمام رسیده است. این آزمایشگاه در کنار خدمات دهی به دانشگاه آزاد اسلامی، مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاه هایی که اکنون در سطح کشور وجود ندارد، در آن جا مستقر کنیم.

واشقانی فراهانی درخصوص بودجه تخصیصی سال ۹۴ به واحد پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: در سال ۹۴، ۱۰درصد از بودجه واحدهای دانشگاه ها به بودجه پژوهشی اختصاص پیدا کرده است.

وی انجام پروژه نفت توسط خوزستان را رهاوردی برای این استان دانست و گفت: بار اصلی انجام این پروژه بر عهده شهرهای خوزستان از جمله امیدیه است که این امر سبب کسب تجربه برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی و ایجاد اعتبار برای واحدشان می شود. اگر این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد به دنبال اعتماد کسب شده، لذا سایر ارگان ها نیز در همین راستا برای انجام کارهای پژوهشی به واحدهای خوزستانی مراجعه خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا امکانات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد با ظرفیت ورودی برابری دارد یا خیر، بیان کرد: هر مؤسسه آموزشی با یک سری مشکلات روبروست که دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما دنبال توانمندسازی خود حرکت می کنیم و برای این که بتوانیم مأموریتی را که در برنامه های کل کشور، مورد تأکید مقام معظم رهبری است که باید گسترش تحصیلات تکمیلی انجام شود، دانشگاه آزاد وارد این عرصه شده است و هرچند ممکن است استانداردهای ما با برخی از دانشگاه های دولتی متناسب نباشد، اما در کلان قطعا در حال پیشرفت و گسترش امکانات هستیم.

وی از فراهم آوردن دو مؤلفه در بحث تحصیلات تکمیلی نام برد و افزود: مهمترین مؤلفه، جذب اعضای هیأت علمی است به گونه ای که در برنامه امسال، ۵ هزار عضو داریم که از این تعداد، سه هزار و پانصد نفرشان جذب شده اند و در برنامه سال ۹۴ نیز جذب ۵هزار عضو هیأت علمی در دستور کار قرار دارد.

واشقانی فراهانی با تأکید بر این مسأله که اعضای جذب شده هیأت علمی از تخصص بالایی برخوردارند، گفت: این مژده را به شما می دهم که متقاضیان ما برای عضویت هیأت علمی، دانش آموختگان بهترین دانشگاه ها هستند از جمله از دانشگاه های امیرکبیر، تهران، صنعت شریف و تربیت مدرس؛ مطمئن باشید که ما با بالاترین استانداردها اعضا را انتخاب می کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طبق صحبت های رئیس عالی دانشگاه آزاد اسلامی تا پاییز ۹۴ هیچ گونه افزایش شهریه ای هم نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعامل فی مابین ایران و عراق، آیا این تعامل در بحث دانشگاه های دو کشور نیز منظور شده است یا خیر، اظهار کرد: واحد کردستان در اربیل عراق درصدد راه اندازی واحد دانشگاهی بوده و از سوی دیگر برای احداث واحدهایی در شهرهای کربلا و بصره نیز در حال رایزنی هستیم.

در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد، حتی استعدادهای درخشان هم باید از مسیر آزمون عبور کنند

واشقانی فراهانی از افزایش ظرفیت رشته های کارشناسی ارشد و دکترا در سال آینده خبر داد و گفت: طبق تعامل صورت گرفته با وزارت علوم در سال آینده شاهد افزایش ظرفیت خواهیم بود.

واشقانی فراهانی در مورد برنامه های بخش پژوهش و فناوری در سال ۹۴ بیان کرد: ایجاد شهرک های چند منظوره علمی فناوری آزاد با نام شفا و فراهم کردن فعالیت تجاری در کنار شهرک ها از برنامه های سال آینده محسوب می شود

وی در پاسخ به این که آیا در کارشناسی ارشد و یا دکترا شاهد ورود بدون آزمون خواهیم بود یا خیر، خاطرنشان کرد: به جز مقطع کارشناسی در سایر مقاطع در دانشگاه آزاد، حتی استعدادهای درخشان هم باید از مسیر آزمون عبور کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، سه عامل تناسب تعداد اعضای هیأت علمی با تعداد دانشجویان، استاندارد بالای عضو هیأت علمی و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی را مؤثر در سطح علمی آموزشی دانشجویان خواند.

وی تبدیل دانش به ثروت را از دیگر راهکارها و برنامه های سال ۹۴ عنوان کرد و افزود: سیاست دانشگاه مبنی بر کم کردن وابستگی اش به شهریه دانشجو در برنامه های سال آینده مدنظر است؛ به همین دلیل در بودجه سال ۹۳، ۱۲درصد منابع مالی باید خارج از شهریه تأمین شود که در سال ۹۴ تا ۱۶ درصد پیش بینی شده است. همچنین در افق ما تا سال ۹۶، باید وابستگی ما به شهریه ۶۰ درصد و خارج از شهریه ۴۰ درصد شود.

واشقانی فراهانی در توضیح برنامه های دیگر واحد پژوهش و فناوری در سال ۹۴ بیان کرد: ایجاد شهرک های چند منظوره علمی فناوری آزاد با نام شفا و فراهم کردن فعالیت تجاری در کنار شهرک ها از برنامه های سال آینده محسوب می شود.

وی ارائه برخی دروس خاص از جمله مدیریت پروژه، تجاری سازی و کارآفرینی را در طول دوره تحصیلی و شرکت دانشجویان در دوره های کارورزی را موثر در اشتغال دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تجمیع واحدهای علوم تحقیقات گفت: واحدهای علوم تحقیقات بدون مجوز وزارت علوم تشکیل شده بودند که تا مهر ۹۳ به آنها فرصت داده شده بود که یا استانداردها را بالا برده و یا حذف شوند. با تعامل صورت گرفته در وزارت علوم، تجمیع واحدها با چند حسن انجام شد؛ اول برقراری عدالت آموزشی، دوم کاهش هزینه ها، سوم ایجاد دسترسی بیشتر برای بومی و افزایش ظرفیت ها.

ادای احترام معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به مقام شامخ شهدا

بر اساس این گزارش، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بدو ورود به اهواز به دیدار خانوادهای شهیدان نوری، موسوی و دریساوی رفت و به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی که برای شرکت در گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های آزاد اسلامی به اهواز سفر کرده است در ابتدای ورود به منزل شهید دریساوی، شهید نوری و شهید موسوی رفته و با خانواده ایشان دیدار کرد.

وی که به همراه تنی چند از مسئولان عالی رتبه دانشگاه آزاد اسلامی به خانه این سه شهید رفت، گفت: جای خالی شهیدان همیشه احساس می شود و عزت و سربلندی ایران اسلامی مدیون جانفشانی این عزیزان بوده و خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: شهدا خون پاک خود را نثار انقلاب، اسلام و ایران کرده و از جان خویش برای سربلندی کشور و دینشان گذشتند.

برگزاری نشست شورای راهبردی پژوهش و فناوری در اهواز

با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور شورای راهبردی پژوهشی استان‌ها در اهواز کار خود را آغاز کرد.

واشقانی فراهانی در این نشست گفت: کیفیت مقالات پژوهشی باید بالا برود و همه در این امر مهم باید به هم کمک کنیم.

وی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که توصیه کرده اند شتاب در مقالات علمی باید در دستور کار باشد اما کیفیت هم باید بالا برود، اظهار کرد: ما این فرمایش رهبری را دستور کار خود قرار داده ایم.

در ادامه سایر معاونان پژوهشی در صحبت هایی جداگانه به امور پژوهش و فناوری پرداخته و در این باب به بحث و تبادل نظر پرداختند.

غلامی: در حال راه اندازی سامانه خدمات آزمایشگاهی کارگاهی هستیم

مدیر پژوهش ستاد هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: تفاهم نامه های خوبی با سازمان ها و نهادها و ارگانهای مرتبط امضا کرده ایم و رویکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم.

دکتر علی غلامی افزود: در حال راه اندازی سامانه خدمات آزمایشگاهی کارگاهی و به دنبال درآمدزایی از غیرشهریه هستیم.

وی ادامه داد: همین امسال اساتید تعداد سفرهای بین المللی بسیاری برای ارایه مقالات داشته اند که آمار موجود و گواه ارتقای سطح دانشگاه‌های استان بوده که با وجود تولیدات علمی و مقالات با کیفیت خوب پیشرفت داشته ایم.

سرپرست حوزه پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز هم اظهار کرد: با برگزاری همایش ملی و مسابقات و جشنوارها واحد اهواز رشد داشته و شرکت اعضای هیت علمی در کنفرانس های خارج از کشور نمود خوبی داشته است.

دکتر فرید جمالی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در رنکینگ دانشگاهی ترقی خوبی داشته و راه اندازی 2 مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانو مواد و مرکز تحقیقات شیلات از کارهای دیگر بوده است.

 
کد خبر: 234307

وب گردی

وب گردی