تهران- ایسکانیوز: مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران در خصوص مذاکرات مونترو و نتایجی این گفت و گو ها در ماه مارس گفت: مذاکرات فشرده ای در جریان است و گفت و گوها در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا ادامه دارد. شاهد مذاکرات متعددی هستیم که طرف ها تلاش دارند که تا از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند و دیدگاه ها تبادل شود و امکان یافتن راه حل و پیشرفت محقق شود. هنوز برای قضاوت در خصوص پیشرفت مذاکرات زود است.

وی افزود: طرفین توافق کردند که مذاکرات تا پایان ژوئن تمدید شود و از این فرصت برای مذاکره و گفت و گو استفاده می کنند. ابعاد فنی وسیاسی و حقوقی مطرح است. در کنار گفت و گوهای فنی در حوزه سیاسی هم مسئله جدی تحریم هاست هست که ایران از ابتدا خواهان رفع کامل تحریم ها هست و در این خصوص با صراحت دیدگاه های خود را مطرح کرده است و در این دور هم این موضوع یکی از مهمترین محورهای گفت و گوهاست . باید همراه با گفت و گوها پیش رویم و قضاوت در این خصوص که چه میزان پیشرفت صورت گرفته به روند اخبار موکول کنیم.

افخم در پاسخ به ایسکانیوز درباره صحبت های سخنگوی دولت مبنی بر اینکه مقید هستیم تا ماه مارس مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اینکه آیا در این وعده قرار است اتفاقی بیافتد گفت: آنچه مهم است اینکه طرفین با جدیت حضور دارند و جمهوری اسلامی کاملا جدی و مصمم است که یک حضور فعال و مبتکرانه داشته باشد و امیدواریم که طرف های مقابل با این مبنا و اراده سیاسی کار را پیش ببرند لذا باید صبور باشیم و متناسب با روند مذاکرات گام برداریم.

وی درباره همکاری های ایران و ارائه کمک های انسان دوستانه از سوی ایران به این کشور افزود: با عملیاتی شدن تفاهم نامه هوایی میان دو کشور که از سال 79 امضا و تصویب شد اقدامات اجرایی- اداری متعددی در این راستا و اولین مرحله آن شکل گرفت و از این طریق تمام نیازهای دارویی و بهداشتی برای مردم یمن از سوی ایران فراهم می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هیئت یمنی به تهران گفت: تعدادی  از تجار، بازرگان و فعالان اقتصادی در این سفر حضور داشتند و اینکه آیا میان آنها با ایرانیان توافقی صورت گرفته اطلاعی ندارم.

افخم درباره سفر پوتین به تهران گفت: این موضوع در حال بررسی است و زمان بندی آن هم در جریان است.

او درباره لغو کامل تحریم ها به عنوان مطالبه ایران در مذاکرات گفت: اجازه بدهید درباره موضوعات به این دلیل که در حال مذاکره هستیم از گمانه زنی ها، بزرگ نمایی ها و حتی ارائه وعده و زمان برای رسیدن به توافق و زمان لغو تحریم ها خودداری کنیم اما این موضوع به عنوان یک اصل برای ما مطرح است و قطعاً هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه همه ابعاد مورد توافق قرار گیرد.

افخم با اشاره به برنامه صلح آمیز ایران در موضوع هسته ای گفت: ادله و گزارش آژانس بین المللی اتمی همه مباحث دقیقی است که بر صحت فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران مهر تأیید است و تیم ایرانی یک تیم کاملا تخصصی و آگاه، متعهد در چارچوب تأکیدات مقامات عالی کشور پیش می رود.

افخم درباره رفع مشکلات حجاج ایرانی برای عربستان در موضوع روادید آنها گفت: ملاقات و گفتگوهایی در این باره انجام شده و عربستانی ها مشکلات را در برخی مسائل فنی و پشتیبانی مطرح کرده اند و ایران هم برای رفع این مشکلات اعلام آمادگی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به شورای حکام برود و موضوع فقط از نظر حقوقی و فنی بررسی شود گفت: محور و بخش مهمی که اکنون میان مذاکره کنندگان انجام می شود این است که ما به عنوان عضو ان پی تی از حقوق هسته ای خود برخوردار شویم و چنانچه تحریم ها رفع شود این موضوع دیگر یک پرونده نیست و ما هم به عنوان عضو ان پی تی به فعالیت می پردازیم و اگر توافقی صورت بگیرد به طور طبیعی این مسیر باید انجام شود.

او درباره نفوذ ایران در عراق در مبارزه با گروه های تروریستی داعش گفت: ایران از ابتدای تحرکات گروه های تروریستی در عراق حضور مستشاری داشته و رایزنی ها و مشورت های مختلفی را برای کمک به دولت و ارتش عراق و عبور از این بحران انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: قطعاً آزادی موصل این پیام را دارد که تروریست ماندنی نیست و همه دولت ها به مبارزه جدی با تروریست ها بپردازند و قطعاً پافشاری بر روش های غلط به نفع هیچکس نیست و محور ایران بر پایه روشنگری است و بازگشت از یک سیاست غلط فرصتی است برای یک حضور موفق و رفع بحران.

افخم درباره حکم دادگاه مصر مبنی بر اینکه جنبش حماس یک گروه تروریستی است گفت: این جنبش متشکل از یک مقاومت مردمی است که در برابر صهیونیست ها مبارزه می کند و این بخش مهمی است که بایستی در خصوص فعالیت حماس در نظر بگیرند و امیدواریم اختلافات و گفتگوها حل شود.

افخم ضمن محکومیت سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: او هیچ حرف تازه ای ندارد و این رژیم در گرداب اشتباهات و ترویج ناامنی گرفتار شده و بهتر است که نخست وزیر منحوس رژیم صهیونیستی به شعور جامعه جهانی احترام بگذارد.

افخم درباره مذاکرات معاونان ایران با 1+5 که مقرر است فردا در منترو سوئیس برگزار شود گفت: تا کنون خبری مبنی بر اینکه آیا وزرا خارجه هم در نشست مذکور حضور دارند یا خیر در دست نیست.

او در پاسخ به اینکه آیا در روند مذاکرات هسته ای بر سر همه موضوعات توافق شده و فقط تحریم ها مانده تصریح کرد: توافق در یک مرحله و در همه موضوعات است و لذا نه کلی بگویید و نه جزیی بلکه تمام موضوعات مثل غنی سازی، فعالیت سایت ها، تحقیق و توسعه، تحریم ها و دیگر موضوعات مرتبط همگی در حال بحث و مذاکره هستند و ابعاد فنی و حقوقی هم در این مذاکرات کار می شود و اگر مطالبات ایران شکل بگیرد توافق حاصل می شود و این همان توافق یک مرحله ای است لذا تفکیکی در میان نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به اینکه چرا در روند مذاکرات رسانه های خارجی باید به عنوان منبع خبری مطرح باشند گفت: در نخستین دورهای مذاکره همین روش از سوی نشریات صورت می گرفت و ما اعلام کردیم از طریق رسانه مذاکره نمی کنیم و بر این روش خود هم مصر و پایبند هستیم و هیچگاه گزارش رسانه های خارجی را در باب موضوعات هسته ای تأیید نکردیم.

افخم افزود: گاهی گمانه زنی هایی مطرح می شود که ایجاد تردید می کند و یک نوع فشار خبری- تحلیلی ایجاد می شود که مسیر مذاکرات را منحرف کند و تلاش هایی در این راستا از سوی تندروها، جنگ طلبان و مخالفان مذاکره صورت می گیرد که طبعا اینها روشنگری افکار عمومی نیست و اهداف مختلفی در پی دارد و ما هیچگاه اطلاعات غلط به خبرنگاران داخلی ندادیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تأثیر استعفای وزیر خارجه عربستان و تأثیر آن بر روابط میان ایران و این کشور گفت: این خبر به طور رسمی تأیید نشده است و روابط این دو کشور قدیمی و اراده ما در تقویت بهترین شکل روابط ما با همسایگان است و هم اکنون  کاردار این کشور در تهران فعال است و سفیر آنها هم برای فعالیت در تهران معرفی شده و در حال انجام برنامه های اداری آن هستیم.

افخم درباره سفر اشرف غنی به تهران گفت: این سفر به دلیل وقوع حادثه بهمن در افغانستان و تلافات انسانی به بار آمده در زمان تعیین شده قبلی منتفی شد و اکنون در تلاشیم که زمان جدیدی را برنامه ریزی کنیم.

او در پایان درباره تأثیر سخنان نتانیاهو در روند مذاکرات گفت: صحبت های وی اصلا مهم نیست و اینکه ارزیابی وی از توافق خوب میان ایران با 1+5 چه باشد و یا نباشد حائز اهمیت نیست و از نظر ما یک توافق خوب که تمام حقوق ملت ایران در آن در نظر گرفته شود باید شکل بگیرد و در حال حاضر هیچ موضوع دیگری در مذاکرات هسته ای به غیر از مباحث مرتبط مطرح نیست و خوشبختانه طرف مقابل هم این شکل از کار را در این مسیر پذیرفته است.
کد خبر: 234323

وب گردی

وب گردی