ایسکانیوز:خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان خاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

یکی از معدود روسای جمهور آمریکا که به قول خود در قبال ایرانیان عمل کرد

دیروز بنیامین نتانیاهو برخلاف هشدار های دولت آمریکا، سخنرانی خود را در کنگره ایراد کرد و برای تهران خط و نشان های بسیار کشید. اکنون که آمریکا و ایران بیش از هر زمان دیگری به رسیدن به یک توافق پایدار نزدیک هستند، اسراییل تمام تلاش خود را به کار بسته تا مانع از دستیابی به چنین پیروزی برای ایران و آمریکا شود. سال پیش نیز نتانیاهو برای شرکت در اجلاس سالانه آیپک به واشنگتن سفر کرد. آن روزها تحت تاثیر توافق نامه ژنو بود و اسراییل برای اولین بار احساس خطر کرده بود.

 

یک‌ روز پس از آغاز نشست «کمیته روابط‌عمومی آمریکا- اسراییل» معروف به «آیپک» در آمریکا، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «بلومبرگ»، رفتار و حرکت ایرانیان را «راهبردی» دانست و گفت: «آنها بدون فکر گام برنمی‌دارند. آنها جهان‌بینی دارند و منافع خود را در نظر می‌گیرند
اوباما ادامه داد: «آنها (ایرانیان) کره‌شمالی نیستند بلکه ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است و خود را به‌عنوان یک بازیگر مهم در صحنه جهانی می‌بیند.» رییس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه «اگر مذاکرات به‌خوبی پیش نمی‌رفت در این صورت اتاق مذاکره ترک می‌شد و همگان می‌دانستند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد» گفت: «نکته مهم این است که شما نمی‌توانید زمانی که مذاکرات ادامه دارد، در وسط اتاق شلیک کنید. درواقع معنای اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر چنین احساسی را به وجود می‌آورد.» او ادامه داد: «ما یک برنامه‌ریزی برای رفع تحریم‌های موجود ایجاد کرده‌ایم اما در حال حاضر ٩٥‌درصد از آنها پابرجا باقی مانده است.» او در ادامه با ادعای اینکه «ایران گزینه نظامی را جدی گرفته است»، افزود: «مردم آمریکا، اسراییلی‌ها و عربستانی‌ها نیز باید این سخنان را جدی بگیرند.» او همچنین گزینه نظامی را انتخاب مورد علاقه خود ندانست و اقدام نظامی را دارای عواقبی غیرقابل‌پیش‌بینی ارزیابی کرد که می‌تواند از کنترل خارج شود.

از یک سال پیش و پس از توافق ژنو، دوطرف به این نتیجه رسیدند که می توانند رودر رو به گفت و گو بپردازند و اختلافات قدیمی خود را از میان بردارند.برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا،‌باراک اوباما بر سر قول هایی که داده بود ایستاد و در مقابل کنگره و فشار لابی اسراییل عقب نشینی نکرد.

شاید آخرین باری که یک رییس جمهور آمریکا، به وعده  ای بزرگ در مقابل دولت و ملت ایران عمل کرد، فرانکلین روزولت بود که نیروهای آمریکایی را پس از پایان جنگ جهانی دوم از ایران خارج نمود.

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در سخنرانی پیش از آغاز کنفرانس «آیپک» سال گذشته در واشنگتن با اشاره به اینکه «به تحریم‌های جدید نیاز نداریم»، از «آیپک» خواست که برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران فشار وارد نکنند. او با بیان اینکه «معتقد نیستیم که اکنون زمان مناسبی برای تصویب تحریم‌های جدید باشد» ادامه داد: «باید به ایران فرصت بدهیم. اگر مذاکرات شکست بخورد ما اولین‌نفری هستیم که برای تحریم‌های سخت‌تر تلاش می‌کنیم.» در عین حال، اعضای «آیپک» در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه «ما معتقدیم که ایران بر اساس معاهده «ان‌پی‌تی» هیچ حقی برای غنی‌سازی ندارد» نوشتند: «امیدواریم که تلاش‌های دیپلماتیک به موفقیت دست پیدا کند اما همچنین خواستار گسترش فوری و چشمگیر تحریم‌ها هستیم.» در این نامه همچنین تعطیلی نیروگاه‌های «فردو»، «اراک» و «پارچین» که از اصلی‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای ایران هستند، درخواست شده است.
با وجود چنین فشار هایی،‌دولت اوباما، وزرای خارجه وخزانه داری این کشور با پایبندی به وعده های خود، مبنی بر عدم تصویب تحریم های جدید،‌تا امروز بر موضع خود ایستاده اند و توانستند کنگره تسخیر شده توسط جمهوری خواهان را راضی سازند که تحریم ها را تنها در صورت شکست مذاکرات عملیاتی کنند
کد خبر: 234333

وب گردی

وب گردی