تهران-ایسکانیوز: کارگاه دو روزه "تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی" با هدف ايجاد بستر مناسب و ترویج رویکرد تجاری سازی در بین اساتید و شکل گیری شرکتهای دانش بنیان در حوزه های علوم مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد.

در اين کارگاه دو روزه که روزهاي يکشنبه دهم و دوشنبه يازدهم اسفندماه به همت معاونت پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در سالن کنفرانس اين واحد دانشگاهي برگزار شد؛ جمعی از معاونین و اعضای هیأت علمی واحد اسلامشهر طي 16 ساعت، ضمن آشنايي با مفاهيم تجاری‌سازی ، اهميت و اهداف آن؛ به بررسي و تحليل  فرآیند تجاری سازی، الزامات وعوامل موثر بر آن، مسائل حقوقی و مالی، مالکیت فکری و چالش ها و موانع تجاری سازی پرداختند.

IMG_6504

دکتر مهدی کنعانی مدرس کارگاه دو روزه " تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی " دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر، در اين کارگاه بر لزوم حرکت در راستاي تبديل علم به عمل و تجاري سازي ايده ها و پژوهش هاي دانشگاهي تاکيد کرد و افزود: در اقتصاد دانش بنیان، نظام پژوهش و تولید علم، به عنوان مخزن و مرکز اساسی دانش و منابع بالقوه ایده هایی است که این ایده ها بایستی به محصولات مورد نیاز جامعه و بازار تبدیل شود.

IMG_6498

مشاور و مدرس ستاد توسعه فناوری نانو و ارزیاب شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد تجاری سازی در دانشگاه برگرفته از آموزه های سرمایه داری دانشگاهی بوده و ناظر بر کلیه فعالیتهای است که به منظور جذب منابع  خارجی از جانب دانشگاه صورت می پذیرد.

وي سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری شدن پژوهش های آنان را یکی ازعوامل موثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته دانست و خاطرنشان کرد: موفقیت بخش دانشگاهی در تجاری سازی نتایج تحقیقات، مستلزم فراهم بودن شرایط و پیش نیازهای مهم و مختلفی در بخش دانشگاهی، بخش صنعت و محیط اقتصادی- اجتماعی حاکم بر این دو بخش است.

IMG_6486

کنعانی افزود: اختصاص حقوق دارایی های فکری حاصل از بخش دانشگاهی به دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی، بهترین تأثیر را در تجاری سازی این دارایی ها داشته و بیشترین فایده را نصیب جامعه می سازد.

کارگاه دو روزه " تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی " واحد اسلامشهر با تشريح مدل کسب‌وکار و و تبيين اهميت آن در این زمینه ادامه؛ و با طراحی و تحليل راهبرد تجاری‌سازی يک فناوری خاص در ايران بامشارکت شرکت‌کنندگان خاتمه يافت.
کد خبر: 234339

وب گردی

وب گردی