تهران- ایسکانیوز: باید از بناهای قدیمی محافظت کرد و آن ها را از دست بساز بفروش ها نجات داد. عمارت های تهران زبان گویا و بصری شهر هستند که حال و هوای آن روزها را بر دوش خود یدک می کشند تا به خیلی از افراد یادآوری کنند گذشته ای را که افراد گوناگون در پهنه های مختلف در مقاطع زمانی ای آمدند و به نحوی زندگی کردند و رفتند، اشتباهات یا خدمات آن ها به جامعه، در این میان بزرگان زیادی پرورش یافته اند و در عرصه های گوناگون خوش درخشیدند.

بناهای تهران نیازمند مدافع جدی دارند تا بتوانند ترمیم شوند و پابرجا بمانند تا درد دل های خود را سالها در گوش شهروندان زمزمه کنند اما این روزها همه سرگرم مسائل دیگری هستند و توجهی به این موضوع ندارند. هیچ ارگانی مسولیت این ابناء را بطور جدی نمی پذیرد.

تهران، یکی از شهرهای قدیمی و با قدمت ایران محسوب می شود که از سال های قدیم محل زندگی افراد مهمی در عرصه های گوناگون بوده است. افراد سیاسی، دانشمندان، نخبه های ادبی، هنرمندان، عالمان مذهبی و افراد دیگری در تهران زندگی می کردند علاوه بر این افراد نحوه معماری و ساخت و ساز هم در بخش های اصلی سکونت در آن زمان ها شیوه ی متفاوتی است که گذر سال ها حتی اندکی از جذبیت های بصری این بنا ها کم نکرده است حتی از سایر کشورها هم افراد زیادی مشتاق هستند که به تهران بیایند و این عمارت ها و خانه ها را تماشا کنند.

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار شهری ایسکانیوز تصریح کرد: در تهران، بناهای تاریخی که هر کدام در جای خودش برای مردم اهمیت ویژه ای دارد برای مسولان هم دور از دید نیست اما بی توجهی بعضی از افراد آن ها را به انحدام و تخریب می کشاند.

او گفت: به افراد حق داده می شود که به دنبال منافع شخصی خودشان باشند این بناها ممکن است از طرف من و شما ارزش ماندگاری داشته باشد اما از طرف صاحب ملک حکم مال او را دارد و درصدد بهره وری شخصی و مادی از ملک خود است. بودن این ملک ها برای صاحبان آن ها سودی ندارد و به همین خاطر نسبت به حفظ آن ها تعصب جدی ندارند.

قناعتی در ادامه افزود: توجه به این مورد هم داشته باشید که خرید، ترمیم و نگهداری این املاک اعتبار و هزینه ی کلان می خواهد که اعتبارات شهری و شهرداری کفایت نمی کند ضمن اینکه ما می توانیم اصلا در این حوزه وارد نشویم . بیشتر از ما دوستانمان در سازمان میراث فرهنگی و دولت  باید به فکر تامین بودجه لازم برای این طرح ها باشد.

عضو شورای شهر بیان کرد: در بعضی مواقع هم ما مشکل دیگری داریم حفظ تمام این اماکن و تغییر حالت ان ها به موزه سبب مزاحمت هایی برای ساکنان آن منطقه می شوند. و شکایت هایی هم از سمت آن ها به وجود می آید که ما در محدوده زندگی و سکونت خود آرامش نداریم، تردد زیاد باعث سلب آسایش خانواده ها در آن حوالی می شود و معضل جای پارک هم شدت می گیرد. بنابراین ما باید به این گروه از افراد هم توجه کنیم.

قناعتی در انتها افزود: ما همه برای فرهنگ و تمدن شهر خود ارزش و حرمت قائل هستیم اما وضعیت بودجه در این حوزه به ما اجازه ورود بیش از این را نمی دهد.

 
کد خبر: 234437

وب گردی

وب گردی