تهران -ایسکانیوز: سخنگوی دولت گفت: دولت سرنوشت کشور را به نتیجه مذاکرات گره نزده است ما برای هر نتیجه ای در هر شرایطی عیر از موفقیت در مذاکرات هم برنامه ریزی کرده ایم.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز (چهارشنبه) 13 اسفندماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: تلاش نمایندگان ایران در مذاکرات در حال انجام استیفای تمام حقوق کشور و بر طرف کردن حلقه تحریم ها که باعث شده فشار بر ملت وارد شود است.

نوبخت گفت: ملت بداند که خدمتگزاران شان از همه حقوق آن ها مواظبت خواهند کرد و انشالله بتوانیم با منطق مذاکره کنندگان و پشتیبانی ملت بزرگ بتوانیم مشکلات را از پیش پای مردم بر داریم.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش معوقات فرهنگیان حدود 326 میلیارد تومان را ماه گذشته پرداخت کرده است. همچنین تلاش می کنیم که حقوق اسفندماه به موقع پرداخت شده و عیدی نیز در بهمن ماه واریز شود. 3500 میلیارد تومان مربوط به یارانه ها هم با همه فشارها به دولت طبق تعهد به انجام می رسانیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: لایحه مربوط به رتبه بندی فرهنگیان که تحولی برای نظام پرداخت است، با موافقت سازمان برنامه ریزی در اولین جلسه بعد از بودجه هفته آینده در قالب لایحه به مجلس ارایه می شود.

نوبخت همچنین گفت: در جلسه امروز با توجه به گزارشی از وضعیت عمران و توسعه در استان سیستان و بلوچستان از سوی استاندار مبالغی اختصاص یافت. طرح آبرساني و مقابله با خشکسالی در تکمیل سد ها در مناطق مختلف کشور و طرح آبرساني به شهرستان میانه به اتمام رسید.

او درباره دستمزد کارگران در سال 94 گفت: امروز بعدازظهر شورای مربوط به این موضوع تشکیل جلسه می دهد و موارد مربوط به چگونگی دستمزد کارگران در آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره چگونگی پرداخت یارانه ها در سال آتی اظهار داشت: مجلس منابع قانونی هدفمندی را در حد 48 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت ها و 6 هزار 300 میلیارد تومان از ردیف های بودجه عمومی پیش بینی و برابر کرده است و مجموع منابع مصوب قانونی بودجه همان پیشنهادی بود که از سوی دولت به مجلس تقدیم شد اما در مصارف تغییراتی را به وجود آورد.

او در پاسخ به ایسکا نیوز به ذکر تغییرات مصارف بودجه سال 94 پرداخت و در این باره گفت: نقش منابعی که از محل افزایش قیمت ها استفاده می کنیم 48 هزار میلیارد تومان بسته به اهدای آن است. در لایحه دولت تا 42 هزار میلیارد تومان برای پرداخت های نقدی و غیر نقدی در مصرف در نظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: پرداخت مربوط به خانوارها در مجلس به 39 هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد به این معنا که 3 هزار میلیارد تومان از آن کم شد. این 3 هزار میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان که از سوی دولت برای کمک به برنامه انتقال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی پیشنهاد شده بود اختصاص می یابد. مجلس 3 هزار میلیارد تومان از پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی کم و به اشتغال اضافه کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: در سال 94 تا 4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هزینه شده است. 1200 میلیارد تومان هم برای کمک به تسهیلات ازدواج و مسکن برای زنان سرپرست خانوار و زوج های جوان دولت اختصاص داد که مجلس هم عیناً آن را بدون تغییر پذیرفت و 4800 میلیارد تومان هم برای اجرای طرح تحول سلامت که دولت پیشنهاد کرده بود عیناً از سوی مجلس پذیرفته شد.

وی افزود: 5 هزار و 200 میلیارد تومان هم مربوط به تولید است که به عنوان پیشنهاد دولت عیناً از سوی مجلس پذیرفته شد بنابراین مجلس یک اقدام در رابطه با اصلاح پیشنهاد تبصره یک لایحه دولت انجام داد که 42 هزار میلیارد تومان مربوط به پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی است که به 39 هزار میلیادر تومان تقلیل یافت که حتما باید از این محل 3 هزار میلیارد برای سال آینده یارانه های کمتری را پرداخت کنیم. البته مجلس بدون اینکه سقفی را معین کند برای دریافت یارانه های نقدی و غیر نقدی یک حکم کلی داده است که یارانه افراد پر درآمد قطع شود.

سخنگوی دولت با اشاره به طرحی درباره حذف یارانه خانوارهای بالای 2.5 میلیون درآمد گفت: مجلس این طرح را تأیید نکرد و به کل در اختیار دولت قرار گرفت و مجلس حکم دیگری را قائل شد مبنی بر اینکه به رزمندگان موثر که از 6 ماه بیشتر در جبهه خدمت کرده اند مستمری پرداخت شود که آیین نامه آن به وزارت دفاع و دستگاه های مربوطه سپرده شد.

نوبخت با بیان اینکه از این بخش به بعد شورای نگهبان برای تأیید بودجه وارد می شود افزود: این شورا باید بودجه را تبدیل به قانون کند و ما آن را اجرایی کنیم. در ذیل تبصره 21 گفته شده که چگونگی اجرای پرداخت ها طبق آیین نامه ای باشد که دولت آن را تصویب کرده است و ما آیین نامه را تهیه خواهیم کرد و در آینده آن را اجرایی می کنیم.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه با توجه به تقدیم به موقع بودجه از مجلسی ها انتظار تعیین به موقع آن را داشتیم گفت: ما از این جهت که دولت نوسفری بودیم بودجه را به وقت ارائه کردیم و آیین نامه اجرایی بودجه 93 را در سال 92 تصویب کردیم. امسال هم بنای این نظر را داشتیم اما تا کنون فقط بودجه از مجلس خارج شده است منتظریم تا شورای نگهبان در فرصت قانونی نظر خود را ارائه کند.

وی با اشاره به تعطیلی مجلس در هفته آینده به جهت سفر نمایندگان به حوزه های انتخابیه افزود: مجلس باید بعد از تعطیلی یک هفته ای در روز یکشنبه نظرات شورای نگهبان را ببیند و رسما از مجلس بابت همکاری در بحث بودجه تشکر می کنیم. البته تغییراتی در ردیف ها پیش آمد که حق مجلس است حتی اگر مخالفت کرده باشیم به دلیل کارشناسی های مربوطه بوده است که با احترام با آنها آن را اجرایی خواهیم کرد.

نوبخت  درباره  ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات گفت: من  این مطلب را از سخنگوی قوه قضاییه شنیده‌ام بنده ایشان را شخص قانون‌مندی می‌دانم اگر مطلبی را آقای اژه‌ای بگوید حتما مستندات قانونی برای آن دارد و البته بنده عضو شورای عالی امنیت ملی هستم و به خاطر ندارم در جلسه‌ای چنین مصوبه‌ای در مورد رئیس دولت اصلاحات داشته باشیم.


نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا شما این حکم را از سوی قوه قضاییه می‌دانید؟ گفت: با توجه به اینکه این مطلب از سوی سخنگوی قوه قضاییه بیان شده حتما ایشان حکمی در این موضوع دارند و به اعتباری که آقای اژه‌ای در کشور دارد ما هم همین گونه تلقی می‌کنیم اما  اینکه این حکم دولت یا شورای عالی امنیت ملی باشد این طور نیست.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکا مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس پیرامون فعالیت های زودهنگام اعضای دولت موضع گرفته و خواستار توضیح شده اند آیا این امر صحت دارد که شما و برخی اعضای دولت فعالیت انتخاباتی داشته اید گفت: نمی دانم چه اقدامی صورت گرفته که چنین بحثی پیش آمده است. شاید به خاطر این مورد که جوانان حزب اعتدال و توسعه در یک گردهمایی من را به عنوان سخنران دعوت کردند و من هم به عنوان آخرین سخنران در آخرین قسمت برنامه حدود 15دقیقه مربوط به مسائل کشور صحبت کردم.

وی ادامه داد: نمی دانم چه حساسیتی ممکن است وجود داشته باشد البته ما انتخابات مجلس آینده و انتخاب حداقل 200 نماینده داریم و بر این اساس حوزه های انتخابیه فعال شده اند و ممکن است از این جهت سوژه فکری خیلی از افراد مسئله انتخابات آینده باشد اما دولت بسیار مشغول تر و گرفتارتر از این است که از هم اکنون به فکر انتخابات مجلس باشد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: این انتخابات برای نمایندگان، دولت، ملت بسیار اهمیت دارد اما ما بسیار گرفتاریم. مسائل مربوط به حقوق، پرداخت، طرح های عمرانی و افت شدید قیمت نفت و حدود 2900 طرح ناتمام عمرانی و بسیاری از مشکلاتی که ما بنا نداریم آن را اعلام کنیم وجود دارد که ما را گرفتار کرده است.

نوبخت اظهار داشت: نمی دانم گناه یا خلاف قانون بود که در جمع جوانان حزب اعتدال و توسعه که زمانی موسس آن بودم و دبیر کلی آن را داشتم و دارم صحبت کنم. یعنی آن قدر فضا باید تنگ شود دولت و من آن قدر مشغله و مسئله داریم که به این مقوله نمی رسیم اما قرار است کانون جوانان حزب فعالیت های خود را در چارچوب قانون و مقررات ادامه دهد که البته کار درستی در جهت توسعه فضای سیاسی کشور است.

وی ادامه داد: درست است که در این مسیر برخی از نمایندگان برای بازگشت به مجلس برنامه ریزی می کند که اشکالی ندارد بنده هم برخی اظهارات نمایندگان را می شنوم و درک می کنم چرا که روزی خود نماینده بودم. اما آنها باید حواسشان جمع باشد. آنها نمایندگان ملت هستند و نباید هر چه خلاف قانون است به دهان بیاورند و یا تهمت نزنند و مشکلات کشور فراتر از این مسائل است که ما درگیر این حرف ها شویم.

سخنگوی دولت درباره اظهارات حسین مرعشی که گفته بود نوبخت فعالیت های انتخاباتی اش را آغاز کرده است گفت: وی اطلاعات نادرستی را مطرح کرده است. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه فرد دیگری است و وی اظهارات خود را بر اساس شنیده های خود گفته است.

 
کد خبر: 234589

وب گردی

وب گردی