تهران- ایسکانیوز: نشست خبری آغاز به کار ارکستر سمفونیک تهران 13 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد.علی رهبری در این نشست گفت: بزرگترین مشکل ارکستر سمفونیک ما از بدو تأسیس تا کنون این بوده که همواره به صورت کامل و با عنوان مایملک شخصی افراد بهره برداری می شده است. ارکستر نباید ارکستر سنجری و فخرالدینی و معروفی و یا دهلوی باشد.حتی ارکستر نباید ارکستر علی رهبری باشد که با رفتن کسی دچار فروپاشی شود.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در ابتدای این نشست پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ابتدای سخنان خود ضمن اینکه قویاً شایعه های مربوط به رفتنش از دفتر موسیقی وزارت ارشاد را تکذیب کرد و گفت: تا زمانی که تصمیم آقای مرادخانی بر ماندن من باشد خواهم ماند و هر چه فشارهای بیرونی بر این نهاد بیشتر شود عزم ما بر ماندن هم راسخ تر می شود.


سپس ارجمند در رابطه با احیای مجدد ارکستر سمفونیک تهران ضمن اشاره تلویحی به دلایل طولانی شدن این کار گفت: از همان ابتدا به واسطه آن که برای ما بسیار مهم بود که بدانیم چرا ارکستر به تلاطم می رسد جلساتی آسیب شناسانه برگزار کردیم. باید بدانیم که این ارکستر برای ماندگار شدن می بایست چشم اندازی داشته باشد که این نهاد را به صورت یک برند جهانی برای آینده تصور کند.


وی ادامه داد: ساختارهای ما برای جهانی شدن نیازمند چندین مولفه بسیار مهم بود که از مهمتر داشتن یک رهبر درجه یک، معتبر و متخصص بود. در این بین و با توجه به داشتن گزینه های متعدد نهایتاً به شاخص ترین، کارآمدترین و معتبرترین رهبر ارکستر یعنی علی رهبری معطوف شد.


پیروز ارجمند در ادامه سخنان خود گفت: رسیدن به اساسنامه مشخص، تأمین منابع مالی و در پس آن ادامه حیات این منابع مالی، داشتن چارت و برنامه های سالانه و ماهانه ثابت، رپرتوار، آرشیو از دیگر مواردی بود که قبل از آغاز به کار ارکستر می بایست درباره آنها چاره های اساسی اندیشید.


ارجمند در ادامه افزود: در شش ماه گذشته پس از طی موارد فوق و برگزاری آزمون ها توسط اشخاصی مانند آقایان مجلسی، صهبایی، مرتضی پور و قربانی برگزار کردیم و پس از آن از آقای علی رهبری برای سفر ایران و آغاز مذاکرات دعوت کردیم.


نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران  علی رهبری  (6)


ارجمند در ادامه خاطر نشان ساخت: پس از طی مذاکراتی به شدت فشرده و طولانی خوشحالم اعلام کنم که دیشب نتیجه تمام مذاکرات قطعی شد و علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک رسماً معرفی می شود.


ارجمند گفت: مدیر هنری مغز متفکر، راهبر و ناخدای کشتی ارکستر است.


ارجمند افزود: علی رهبری تقبل کرد تا در طول سال چندین اجرا را هم با ارکستر سمفونیک رهبری کند.


وی در پایان خاطر نشان ساخت: شورای فنی ارکستر سمفونیک هم با عضویت علی رهبری کار خود را آغاز کرده است.


در ادامه این نشست جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی در سخنانی به برگزاری 48 ساعت جلسه با علی رهبری اشاره کرد که در این جلسه بنیاد رودکی با برنامه ای بسیار جامع از سمت علی رهبری مواجه شد.


او افزود: رودکی بنیادی غیر دولتی است و به واسطه غیر دولتی بودن می تواند ساماندهی رویکردهایی را بر عهده داشته باشد که برای تأمین منابع مالی با محدودیت های نهادهای دولتی روبرو نخواهد بود.


در ادامه این نشست علی رهبری که از امروز باید او را با عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران معرفی کرد گفت: با وجود خستگی بسیار ناشی از سفرهای طولانی خوشحال و مفتخرم که در ایران هستم تا کار ناتمام خود را به انجام رسانم.


او که حسین دهلوی را پایه گذار سنگ بنای سازه پر افتخار زندگی هنری خود می داند، گفت: امثال دهلوی با ما که از سطح پایین جامعه بودیم به گونه ای رفتار کردند که من اکنون باید عنوان کنم هر چه دارم از امثال اوست.


علی رهبری در ادامه گفت: چون هر کاری که دوست دارم انجام می دهم اسم من در دنیا به عنوان یک شرقی که نمی توان ذهنیات او را تغییر داد بد در رفته است.


علی رهبری در ادامه افزود: شاید جالب باشد بدانید که ما در سال های قبل از انقلاب با ارکستر وین قطعه نوحه خوان که روایتی از عاشوراست را اجرا کردیم. این را گفتم تا همگان بدانند ما در کشوری زندگی می کنیم که کشور موسیقی است و دین ما تنیده شده از تار و پود ریتم ها و نواهاست.


رهبری در ادامه گفت: باید بدانیم هر چقدر بر روی خارجی ها سرمایه گذاری کنیم با رفتن آنها هیچ چیز ماندگاری نخواهیم داشت.


این رهبر ارکستر ادامه داد: من بنا نبود به ایران بازگردم چون با دلخوری زیادی از ایران رفتم اما همیشه دلم با ایران بوده اما امید نداشتم که بتوانم برای این کشور کاری کنم.


وی با ابراز تأسف گفت: با وجود اینکه در تمام دنیا ارکسترهای بزرگی را رهبری کردم هیچکس از ایران در 30 سال گذشته مرا دعوت نکرده بود.


او با بیان خاطره ای از آخرین اجرای خود در تهران گفت: مردم ایران افتخاری به من دادند که حتی نصیب افرادی چون هربرت فون کارایان هم نشده است. آنگاه که برای اولین بار بعد از سال ها پای بر صحنه گذاشتم و قبل از اینکه کوچکترین کاری بکنم دیدم تمام سالن برای من از جا برخاستند خود را در جایگاهی دیدم که تا کنون نصیب فون کارایان هم نشده بود.


نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران  علی رهبری  (1)


وی درباره عدم ادامه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران در سال های گذشته گفت: کار ما بسیار خوب پیش می رفت اما روزی مایستر ارکستر یعنی کامکار گفت: آقای رهبری اگر اجراهایتان بدین صورت فشرده ادامه پیدا کند بچه های ارکستر عملاً ورشکسته می شوند. دستمزد ما از ارکستر سمفونیک کفاف مخارج ما را نمی دهد.


وی ادامه داد: آن روزها فکر می کردم آن قدر مهم هستم که اگر با مسئولان حرف بزنم آنها را وادار به کاری بکنم نه تنها اتفاقی نیافتاد حتی متأسفانه باید بگویم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت هم برای دیدن برنامه ما نیامد.


علی رهبری در ادامه سخنان خود افزود: 3 سال قبل اعضای ارکستر پارسیان که همگی زیر 30 سال داشتند با هزینه خودشان و همزمان با اجرای من در استانبول به ترکیه آمدند به این امید که چند روزی با آنها کار کنم.


او که با خوشحالی و شادمانی از این خاطره یاد می کرد، گفت: توانمندی جوانان ما به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود با توجه به شرایط ایجاد شده احساس می کنم اگر الان موفق به انجام کاری نشوم هرگز موفق نخواهیم شد.


وی در ادامه از برخورد خود با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و اذعان کرد: عزم وزیر را برای احیای ارکستر سمفونیک بسیار جدی دیدم و از معاون وزیر هم تا کنون جزء خوبی نشنیدم.


وی خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل ارکستر سمفونیک ما از بدو تأسیس تا کنون این بوده که همواره به صورت منوپل و با عنوان مایملک شخصی افراد بهره برداری می شده است.


علی رهبری معتقد است: ارکستر نباید ارکستر سنجری و فخرالدینی و معروفی و یا دهلوی باشد.حتی ارکستر نباید ارکستر علی رهبری باشد که با رفتن کسی دچار فروپاشی شود.


وی در ادامه گفت: از مقطعی از زمان با عنوان دوران طلایی ارکستر سمفونیک یاد می شده است. نمی دانم دوران طلایی ارکستر سمفونیک یعنی چه؟ به هر شکل این ارکستر در حدی نبوده که تاکنون ضبط بین المللی داشته باشد.


علی رهبری در ادامه افزود: در دوره های قبل رهبران به گونه ای عمل می کردند که امکانات پیشرفت اعضا بلوکه می شد.


وی ادامه داد: این اشتباه بزرگی است که می گوییم رهبر یا مدیر هنری ارکستر حتما باید ایرانی باشد. در اتریش، سوئیس و دیگر کشورها هم رهبران لزوماً بومی نیستند.


وی در ادامه سخنان خود گفت: 30 سال از من در ایران حرفی زده نشد اما خوشحالم که در 3 سال گذشته رسانه ها بسیار به من پرداختند.


در ادامه این نشست رهبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا مشکلاتی که به قطع همکاری شما در سال های گذشته انجامید به صورت کامل حل شده که مجدداً مایل به همکاری با ارکستر سمفونیک شدید گفت: تجربه 40 ساله من در رهبری ارکستر به من می گوید که ارکستر همواره مشکل خواهد داشت هر چقدر هم بگوییم مشکلات مالی نیست به هر شکل بیشترین مشکلات مالی خواهد بود.


وی در ادامه گفت: به هر شکل آمده ام تا این کار را انجام دهم و فردا با تمام نوازنده هایی که آزمون داده اند و حتی آنان که اخراج شده اند قرار ملاقات گذاشتم. متأسفانه اعضای مسن ارکستر همگی رفته اند در صورتی که ارکستر به آنها نیاز دارد.


رهبری در ادامه گفت: به زودی با اعضای این ارکستر کنسرتی آزمایشی خواهیم داشت و به طور قطع اجرای سمفونی شماره 9 بتهوون قبل از عید اجرا خواهد شد.


رهبری گفت: من با هر نوع عوام فریبی، شواف و حرکت پوپولیستی و عوام فریبی برای جذب مخاطب به شدت مخالفم.


رهبری گفت: هدف ارکستر سمفونیک آموزش و ارتقای فرهنگ است و وزارت فرهنگ بنگاه شادمانی نیست.


وی ابراز امیدواری کرد: بعد از اجرای اسفند ماه ارکستر سمفونیک این ارکستر به صورت ساختاری ماهی یک بار برنامه داشته باشد تا اینکه از مهر ماه ارکستر سمفونیک دارای برنامه ثابت شود.


در ادامه این نشست ارجمند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی ادامه همکاری با صهبایی گفت: آقای صهبایی در مدت گذشته همکاری خوبی داشتند اما با آقای صهبایی قرارداد مشخصی نداشتیم و در بسیاری از موارد هم با ایشان به توافقاتی نرسیدیم.


در ادامه علی رهبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا مطابق گذشته ارکستر سمفونیک اجراهای مناسبتی هم خواهد داشت گفت: مباحث ما صرفاً به امور مالی محدود نشده بود بحث بر سر توافق با شرایط من است. ارکستر برای فرهنگ مملکت است نه تفریح. بچه های این ارکستر باید در سطح مورد عادت من برنامه اجرا بکنند.


نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران  علی رهبری  (4)


در ادامه علی رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه به عقیده برخی از رهبران ارکستر سمفونیک تعهد گرفتن از نوازندگان برای همکاری ثابت و انحصاری با ارکستر سمفونیک لزومی ندارد و آنها به عنوان نوازنده می توانند در عرصه های دیگر نوازندگی هم فعال باشند گفت: چنین افرادی باید تجربه کنند و بیشتر بیاموزند. برای یک نوازنده ارکستر سمفونیک شأنیتی معادل وزیر قائل می شوند و هر گاه یک نوازنده با چنین احترامی مواجه شود پای در هر جایی نخواهد گذاشت.


وی در ادامه پیروز ارجمند درباره نحوه صدور حکم برای علی رهبری گفت: حکم ایشان باید توسط آقای مرادخانی نوشته شود که به زودی انجام خواهد شد.


اما در ادامه پاسخ ارجمند علی رهبری گفت: گرفتن حکم مربوط به موارد استخدامی است اما کار ما بر اساس قراردادهای اجرایی است. شغل من نه بازنشستگی دارد و نه استخدامی.


علی رهبری در ادامه گفت: حتی با 20 نوازنده طراز اول هم می توان ارکستر ساخت. ارکستری با 20 نوازنده تمام عیار بهتر از ارکستری با 60 نوازنده متوسط است.


در ادامه علی رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا برای اجرای اول سمفونی 9 بتهوون را در نظر گرفته اید، گفت: این اجرا انعکاسی جهانی خواهد داشت و از طرفی از این اجرا ریاست محترم جمهوری هم بازدید خواهند کرد.سمفونی 9 بتهوون از صلح گفته و برای این اجرا مناسبت ترین انتخاب است.


رهبری خاطر نشان ساخت که من نه آدم سیاسی هستم و نه چاپلوسی بلدم. اما رییس جمهوری ایران دومین ریسس جمهوری بعد از واتسلاو کلاوس ( دومین رئیس‌جمهور جمهوری چک از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ و نخست‌وزیر سابق این کشور بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷) بود که با من در باره ارکستر سمفونیک کشورش حرف زد و اوضاع ارکستر کشورش را از من جویا شد. من به روحانی احترام میگذارم. و حتی اگر در احیای ارکستر سمفونیک موفق هم نشود من از او حمایت میکنم و به بودنش افتخار میکنم.


در پایان نشست جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی گفت: برنامه آقای رهبری بسیار برنامه گران قیمتی است و تأمین چنین منابعی مدیریت مالی خاصی می خواهد. بخش هنری نباید نگران مسائل پشتیبانی مالی باشد. ارکستر باید پرواز کند و ما موظفیم سوخت این هواپیما را تأمین کنیم.


در پایان جمالی گفت: قرارداد اعضای ارکستر سالانه و پوشش بیمه آنها قطعی و جدی است.

کد خبر: 234654

وب گردی

وب گردی