ایسکانیوز: نفس حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا نمایانگر تلاش لابی اسرائیلی و پشت صحنه این لابی یعنی رویکرد فراماسونری در قالب آرایه شکلی رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا بود.

مهدی مطهر نیا، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: تمام نظرات مخالف حل و فصل پرونده هسته ای ایران در قالب دیپلماتیک در ابعاد منطقه ای و بین المللی در مخرج مشترک نتانیاهو در جغرافیای کاپیتال هیل (کنگره جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا) چهره نشان داد.

وی با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو تلاش کرد از تمام ترفندهای ممکن یک سخنرانی تاثیرگذار و آشوب برانگیز در جهت ایجاد انسداد در نتیجه مذاکرات هسته ای بهره ببرد افزود: اما آنچه ظهور و بروز جدی پیدا کرد شکست احتمالی نتانیاهو در بالا رفتن درصد احتمال امضاء توافق نامه هسته ای نسبت به گذشته است .

وی در خصوص اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر مسئله هسته ای ایران گفت: شکاف میان آمریکا و اسرائیل امروز برجسته شده است و نه تنها برجسته بلکه آشکارا چهره نشان می دهد و لبه تیز تئوری توهم توطئه را نیز در ارتباط با این موضوع بسیار کند می سازد.

وی در این خصوص افزود: عده ای معتقدند آنچه که نتانیاهو انجام می دهد و در مقابل باراک اوباما عکس العمل نشان می دهد تنها یک بازی سیاسی  در جهت قبول مواد توافق نامه نهایی میان ایران و گروه 5 + 1 است. این در حالی است که این سخنرانی و پیامدهای ناشی از آن و فرایندی که آن را برجسته و مورد ارزیابی افکار عمومی قرار می دهد نشان می دهد که مسئله غیر از این است.

وی درباره زمینه های اختلاف دو کشور نیز افزود: اسرائیل از جایگاه به مراتب کمتری از گذشته میان آمریکایی ها برخوردار است؛ اگرچه اسرائیل خود را هنوز دوست آمریکا می داند و نتانیاهو تلاش دارد نشان دهد اتحاد استراتژیک میان آن دو برخوردار است اما در عمل باید گفت آنچه که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد آن است که شکاف میان تلاویو و واشنگتن نه تنها بر سر پرونده هسته ای ایران بلکه بر سر مواردی همچون تشکیل دولت خودگردان فلسطینی در آینده بیش از امروز بروز پیدا خواهد کرد.

مطهرنیا درباره چرایی سفر به آمریکا و انجام سخنرانی در کنگره گفت: نتانیاهو نه تنها نگران نخست وزیری اش در انتخابات پیش روی است بلکه نگران آینده اسرائیل و مخاطرات ناشی از یک سونامی بزرگ سیاسی در ارتباط با انزوای محتمل اسرائیل در آینده خاورمیانه است.

وی افزود: آنچه آمریکا در حال انجام آن است یک روند تعریف شده و مدیریت شده برای شکل گیری دولت مستقل فلسطینی که در پرتو آن بتواند از این نگاه افکار عمومی در سطح منطقه و بین الملل را به له آمریکا مدیریت کند و برگ برنده تبلیغات ضد آمریکایی را مبنی بر دفاع یکجانبه از رژیم صهیونیستی از مخالفان خود بگیرید.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه با وجود مخالفت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و شماری از قانونگذاران این کشور در کنگره آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایرن سخنرانی کرد.

ايران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۳ در ژنو به توافق موقتی دست يافتند که براساس آن ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل جامعه بين المللی بخش از تحريم ها عليه جمهوری اسلامی را کاهش دادند.
کد خبر: 234758

وب گردی

وب گردی